Loading...
dk

Så denne interessante betragtning på det norske forum, og synes at jeg ville dele den med jer :-) | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 3 '15

"Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?"

NielsHP
NielsHP Mar 3 '15

Jeg tror revolutionen er begyndt.

Prisen pr lagret energimængde i Li-Ion falder med ca 8% om året; det ser ud til at fortsætte (tænk Gigafactory).

Vægten af Li-Ion-batterier pr lagret energimængde falder med noget tilsvarende (nok mindre dog).

Levetiden for et velbehandlet Li-Ion-batteri er vel i nærheden af 1500+ opladninger (100%-ækvivalent) for en degradering på 30% af startkapacitet (Tesla-S-erfaringer so far, hvis jeg kan regne). Og stigende.

Alle med hus (og det er mange!) kan lade hjemme uden en særlig speciel installation; private lademuligheder for dem, der bor i lejlighed vil enkelt kunne realiseres med lidt politisk velvilje.

Mange af de store bilproducenter (alle?) har en 300+ km elbil, der er til at betale, på tegnebrædtet.

Lige pludselig tipper det, og det kommer til at gå stærkt, og jeg tror det er snart.

/Niels

ps: og glem brinten:
Effektivitet fra vindmølle til bilens baghjul vil have svært ved at komme over 30%, men den ved en elbil ligger på 75-80%.
Og kan du lade derhjemme ?
Dead on arrival.

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 4 '15

Jeg har også en klar idé om at denne "revolution" kommer til at accelerere kraftigt de næste år og at produktion af fossilbiler er en saga blot allerede om måske 20-25 år...? Tænk engang hvis fossilbilen var blevet opfundet her i 2015 så var den da aldrig blevet en succes. Det er stort set på linje med cigaretter og alkohol :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Mar 4 '15
sjensen
sjensen Mar 4 '15

Aston Martin viser p.t. en all-electric 4WD konceptbil på biludstillingen i Geneve.

http://www.bbc.com/autos/story/20150303-dbx-is-aston-martins-shock-suv-concept