Loading...
dk

32A/3~ i 5x2,5mm2 kabel? | Tesla Forum

DITB
DITB Mar 10 '15

I forbindelse med at jeg vil lave et langt kabel for at kunne lade når en ladestander er blokeret af en ICE bil, har jeg fået anskaffet et 5 x 2,5mm2 kabel.

32A kabler er enten 4mm2 eller 6mm2, men jeg har set 16A kabler som er 1,5mm2.

Hvor mange ampere kan man trække i et 5 x 2,5mm2? Især når det er 3 faser, så bliver kablet jo ikke mindre varmt af at det er 3 kabler lige op ad hinanden, der gerne vil trække f.eks. 3x32A i flere timer.

Ja, jeg ved godt jeg bare kan skaffe et 4mm2 eller 6mm2 5 leder kabel i stedet, men de er bare så svære at finde til en rimelig pris, i forhold til 2,5mm2 og 1,5mm2. Ikke bare pga mængden af kobber, men også fordi der ikke sælges så meget af det som 1,5/2,5mm2

Det ville ikke være til daglig brug, men kun i de tilfælde hvor man lige behøver den ekstra rækkevidde til nærmeste opladnings-mulighed.

MartinPedersen
MartinPedersen Mar 10 '15

Nu har jeg ikke lige en ledningstabel ved hånden, men der kan du se hvor meget du må belaste de forskellige mm2.

FrederikC
FrederikC Mar 10 '15

5 x 2.5mm2 = 20A MAX

Du skal op i 6 mm2 for at få 32A

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Mar 10 '15
kajakaj
kajakaj Mar 10 '15

@Lohse: Hvis forlængerkablet skal bruges sammen med Teslaens mobile ladekabel kan den max. lade med 16A. Dobbeltladeren kan kun udnyttes hvis du samtidig har en mobil ladestation på 32A eller lader med type 2 ladekabel. som kan fås i både 16 og 32A udgaver og diverse længder.

DITB
DITB Mar 10 '15

Hurtige svar, tak for det!

Til at starte med har jeg lavet en 20 meter 3-leder, også i 2,5mm2, som maks vil trække 10A (den lader der passer til netstik i Hong Kong). Der er jeg så rigeligt dækket ind. 

På mit 5 x 2,5mm2 25 meter kabel har jeg 16A Shuko røde stik på, men da jeg udover ovennævnte lader kun har type-2 ladekabel, kan jeg ikke bruge dette kabel til noget - endnu - og hvis jeg får den rigtige adapter, kun op til 16A.

Der er et firma i Schweiz som laver nogle rigtig fine ladere, med masser af adaptere - for dem der skal ud på langfart og gerne vil være flexible mht at lade op.

DITB
DITB Mar 10 '15

http://www.e-driver.net/english-mobile-chargebox-juice-booster-1/

Hvis den her kan tage op til 22kW  -  32A/~3, så synes jeg nok kablet ser noget tyndt ud i forhold til mit Type-2 kabel. Det ser ud til den er 4mm2, altså ifølge tabellen ovenfor lige i underkanten. Tabellen er dog ved 30 grader C, gad vide om den her bare automatisk skruer ned for strømmen hvis det bliver for meget?

Kiefer
Kiefer Mar 11 '15

JA, jeg vil også helt klart anbefale minimum 6mm2 kabel når vi snakker 32A. 

Jeg er selv ved at bygge nyt hus og skal have lagt 2 gange 16mm2 installationer ind i huset for at kunne trække 25A til hus og opvarmning + 32A til opladning af elbiler.

Tosset løsning men det er den billigste for at få Ampere nok ind i huset. Men betyder at jeg via mit firma nu går ind på et nyt marked: Nemlig offentlig ladestander, da jeg køber produktet "ladestander" fra elselskabet, så koster 1A 500,- + moms inkl. tilslutningsbidrag, men kravet er en offentlig ladestander på "virksomhedens adresse" :-)

Så istedet for 2 Phoenix controllere skal jeg nu ud og have 3 på adressen, men så kan der også lades biler udenfor...

/Martin

DITB
DITB Apr 11 '15

Så alle og enhver vil så have adgang til din lader? Er der flere stik, og hvis ja, er mindst et stik/P-plads reserveret til dig selv?

Citat fra Kiefer

JA, jeg vil også helt klart anbefale minimum 6mm2 kabel når vi snakker 32A. 

Jeg er selv ved at bygge nyt hus og skal have lagt 2 gange 16mm2 installationer ind i huset for at kunne trække 25A til hus og opvarmning + 32A til opladning af elbiler.

Tosset løsning men det er den billigste for at få Ampere nok ind i huset. Men betyder at jeg via mit firma nu går ind på et nyt marked: Nemlig offentlig ladestander, da jeg køber produktet "ladestander" fra elselskabet, så koster 1A 500,- + moms inkl. tilslutningsbidrag, men kravet er en offentlig ladestander på "virksomhedens adresse" :-)

Så istedet for 2 Phoenix controllere skal jeg nu ud og have 3 på adressen, men så kan der også lades biler udenfor...

/Martin