Loading...
dk

Batteri og opladning | Tesla Forum

Super70
Super70 Mar 14 '15
Hvad er bedst for batteriet med hensyn til opladning.
Lige nu lader jeg fra ca 50 km og op til 80 %.
Skal jeg indimellem også lade helt op til 100%, eller hvad mener I.
Kiefer
Kiefer Mar 14 '15

Jeg har spurgt Tesla service om det samme, og her var svaret, at bilen skal oplades til 100% et par gange om måneden for at balancere batterierne. Jeg ved at K. Seitzberg gør det oftere, og på den måde ikke har oplevet en nævneværdig nedgang i batterikapaciteten, hvor jeg, nu efter at have brugt Kens metode i et par uger, nu er gået fra 338km typical ved 90% til 347km typical ved 90%.

Metoden er i sin enkelthed: Lad bilen til 90%, en time før du skal ud og køre tænder du for varme og lader bilen til 100%, det giver en daglig balancering af bilens batterier.

/Martin

Bianco
Bianco Mar 14 '15

Det værste man kan gøre ved et batteri er at lade det stå på 0%, det næstværste at lade det stå på 100%.

Så lad til 100% når du skal ud at køre kort tid efter den er færdig med at lade.

Super70
Super70 Mar 14 '15
Tak for gode uddybende svar.
Men jeg lader op til 80% og kører herefter
flere Dage i bilen, indtil jeg når ned på ca 50 km for
Derefter at køre på SC.
Jeg sætter ikke bilen til at lade, når jeg kommer hjem.
Skal jeg mon gøre det, er sgu i tvivl.
Kiefer
Kiefer Mar 14 '15

Super70: Hvor lang tid tager det dig at lade fra 50km til 80%, 45 minutter?

Jeg går ikke ud fra at de har små børn, så vil du ikke få ros for at sidde ved en SC i 45min i stedet for at sætte bilen til opladning derhjemme ;-)

/Martin

Super70
Super70 Mar 14 '15
Kiefer.: ungerne gider mig ikke alligevel de skal
Jo til dans, osv.
Men jeg har kun haft bilen i 1 uge, så jeg syntes at det er lidt sjovt
At køre ned og lade, frem for at lege håndværker derhjemme.
Du har ret, det tager 45 minutter.
SimonHN
SimonHN Mar 14 '15

Super70. Har hørt at bilen helst kan stå imellem 50%-90% opladet hvis man sætter bilen uden strøm til?

Super70
Super70 Mar 22 '15
Hvad er forskellen på typical range, og rated range.
Kan i forklare det.
gw
gw Mar 22 '15

Jeg lader typisk fredag på arbejde inden weekenden op til 90%. Efter weekenden, lader jeg så til 90% igen om mandagen. Hvis der er længere ture i weekenden, eller i løbet af ugen, så SC.

Så jeg har ikke min til strøm derhjemme, så må vi se hvordan det går med batteriet. Har ikke fået info om det skulle være skidt.... har ikke prøvet 100% ladning endnu, og er 3 uger inden i ejerskabsforholdet af denne fantastiske auto!

Typical og rated er vel blot forskelllige beregninger på hvor langt du kommer på din strøm. Den ene siger jeg har 393km på en ladning(85kwh), den anden omkring 500km vistnok. Mit bud er jeg kommer ca. 350km på en opladning (21" fælge), så der er kun en beregning der rammer nogenlunde på mit forbrug. Ellers bruger jeg energi beregneren en del, til at udtale sig om hvor langt jeg kan komme (average over 10km).

Super70
Super70 Mar 22 '15
Ja kan godt se at der stor forskel i km,
Og i rated range kører den klima i ecomode.
Det var også bare i det daglige, hvad der reelt passer med km.
Louise
Louise Apr 3 '15
Er der nogen der ved hvad en opladning til 80% koster når man lader derhjemme?
Klaus_
Klaus_ Apr 3 '15

Et bud: 80% af 85 kWh er 68 kWh, som vel koster cirka 2,20 kr pr kWh, så cirka 150 kr. Opladningen er dog ikke 100% effektiv, jeg kender ikke det præcise tal, men er det ikke omkring 90-95% af den AC strøm man hiver ud af kontakten, der ender i batteriet? 

Comeback
Comeback Apr 3 '15

@Louise det er ikke normalt at lade fra 0% :) 

1kW er ca 2,3 kr uden rabatter,

80% fra 0% = 68kW x 2,3 kr = 156 kr

80% fra 20% =51kW x 2,3 kr = 117 kr

hertil skal der nok regnes med lidt lade tab så put 5 kr oveni :)

Forummets indlæg er redigeret af Comeback Apr 3 '15
Louise
Louise Apr 3 '15
Tusind tak for svar bege to. Hav en dejlig påske.