Fik du kontakt data til ham der kunne trække det hele fra? Så vi kan dele hans lignings svar?
Det er en And!
https://skat.dk/SKAT.aspx?oID=2062223&lang=LT
Hej,
Er der nogle som har set noget omkring afgift situationen for 2016 i forbindelse med det udmeldte finanslovsforslag?
Mvh Morten
Sådan ser det ikke umiddelbart ud til ud fra de meldinger der er indtil nu. Dog kunne man fpå den tanke, at man trods alt har vurderet vægtækvivalentmodellen som uegnet, det var jo også den der mere eller mindre gjorde elbilerne til de hårdest forbrugsbeskattede køretøjer på vejen.
Jeg tror meget nødigt at man vil ændre på hele pakken trods utallige valgløfter om det modsatte - når først man har fået placeret sin fede bagdel i modtageenden af det indtægtscirkus vi har her i landet, skal der nok ikke meget til før at man vil gå meget langt for at bibeholde den indtægtsstrøm.
Der står i teksten fra Børsen at man nu arbejder med en energiækvivalent - den har jeg i al ubeskedenhed selv været tilhænger af, hvis man ikke ville bibeholde den nuværende ordning med fritagelse, og kigger vi på det rene energioptag i kJ/km og sammenligner med benzins entalpi (Kj/kg) kan man jo snildt finde en brugbar størrelse - min udregning gav 66 km/liter benzin for en Tesla.
Desværre er jeg ikke så naiv at jeg tror de når til samme resultat, så selvom de eventuelt skulle gå den vej ender det garanteret med én eller anden fjollet skrivebordsudregning - til skade for el-bilerne.
Kigger vi dernæst på de tre spørgsmål til ministeren kommer der et par sjove ting frem:
Man påregner den laveste forbrugsafgift (600kr/anno) for netop Tesla i svarene.
Skægt nok modregner man tabet ved at en leaset bil sendes retur til udlandet med den begrundelse at der købes/importeres en anden. Samme logik laver man ikke med momsen på Tesla'en!!!!!
Man påregner en momsindtægt på godt 100kkr for en Tesla til 887 Kkr, men jeg betalte da 122kkkr i moms for R2-D2, der stod til 610kkr i salgspris - hvorledes kommer man til et lavere beløb, trækker de momsen fra af momsen??
For ikke at tænke på forsikringerne fremover... Med en værdistigning i den prisklasse så bliver forsikringerne måske pludselig 25K+ Og så går enhver besparelse i drift, til forsikring i stedet...
Der skal vi nok tage for givet, at vi alle kommer til at løfte i flok. Derfor bliver denne del af skatteministerens svar også så meget desto mere interessant:
Det giver reelt 600 kr/anno, hvilket er en del mere spiseligt end de tidligere 17-19.000 DKK
Er forsikrings-erstattede biler ikke uden afgift alligevel?
For ikke at tænke på forsikringerne fremover... Med en værdistigning i den prisklasse så bliver forsikringerne måske pludselig 25K+ Og så går enhver besparelse i drift, til forsikring i stedet...
Jeg ved ikke om i har set det, men der er nyt i sagen:
http://marketnews.dk/opinion/blogs/view/17/3558/regeringen_aendrer_registreringsafgiften.html
@Klaus: DeaconWP har skrevet en fin formulering tidligere i en anden tråd
Her gik man og troede at det kun var Venstre der ønskede at der skulle afgifter på elbiler, men jeg har lige været med på en lytter i TV2-news Tesla, hvor man tydeligt kunne høre Bjarne Corydon sige at "Tesla burde koste en million mere". Godt man fik købt Tesla i år.
Her grafik fra Børsen i tirsdags, med prisstigning på udvalgte elbiler (mon ikke der menes fra 2020):
Så pyt med at forsikringen måske stiger lidt. Der er bil i mange år i en Tesla.
Det er så crazy.. i resten af verden er man ved at sige:
"Okay.. Diesel er vist pænt slemt, så vi begynder nok snart helt at udfase det.. "*
I Danmark er vi igang med at smide afgift på elbiler, og fjerne ekstra afgiften på Diesel..
http://www.bloombergview.com/articles/2015-09-22/vw-s-scandal-will-lead-to-the-demise-of-diesel
Robert: Korrekt nok, men da udligningsafgiften for diesel per 1. januar 2013 specifikt blev udvidet for at financiere afgitftsfritagelsen af el-og brintbiler, er det vel rimeligt at forvente den sættes tilbage igen, hvis man lægger afgift på netop de køretøjer hvis afgiftsfritagelse man i første omgang ville financiere.
Så en BMW i3 skal være dyrere når vi snakker ren el end når vi snakker med integreret benzinmotor. Det er jo helt sort...
/Martin
Martin: Nu er jeg jo kuns en tekniker, så jeg er bare for at jeg ikke har gået længe nok i skole til at forstå logikken i tingene og ikke mindst de afgiftsmæssige sondringer.
Set med min begrænsede viden ser det oftest ud som om logikken ofres eftertrykkeligt på provenue-alteret. Eller sagt på almindeligt lavmål: "Skide være med om det giver mening, bare det giver penge i kassen" (i den sønderjyske variant skiftes "penge" ud med "knöbbe").
Nu skal man jo i almindelighed vare sig for at glædes over andres ulykke (man bliver jo heller ikke i almindelighed rigere af at naboen mister penge, med mindre det direkte er fordi man selv snyder ham), men jeg er spændt på hvorledes Dieselgate udvikler sig når først diverse storbyer får lagt to og to sammen, og får en officiel begrundelse for hvorfor EU-luftkvalitetskravene ikke arter sig som ønsket.
Men der er det jo dejligt at vi her i Danmark objektivt forstår ikke at udnytte den slags uheldigheder, og ved at fjerne afgiftsfritagelsen for el-biler viser en alternativ vej - det er jo kun døde fisk der følger strømmen. host host
Her gik man og troede at det kun var Venstre der ønskede at der skulle afgifter på elbiler, men jeg har lige været med på en lytter i TV2-news Tesla, hvor man tydeligt kunne høre Bjarne Corydon sige at "Tesla burde koste en million mere". Godt man fik købt Tesla i år.
Her grafik fra Børsen i tirsdags, med prisstigning på udvalgte elbiler (mon ikke der menes fra 2020):
Så pyt med at forsikringen måske stiger lidt. Der er bil i mange år i en Tesla.
Hvornår på dagen hørte du ham udtale det? Jeg gadt godt høre den udlægning. Det er jo direkte til grin hvis socialdemokraterne (igen) lader elbilen i stikken.