Loading...
dk

Støjniveau Tesla P85D med 21`V. Mercedes C320 3,0 CDI | Tesla Forum

Lasse
Lasse Mar 24 '15

Der har være meget snak omkring støjniveauet i en Tesla, og ikke mindst med 21`dæk.

De sidste to år har jeg kørt i en Mercedes C320 3,0 CDI (ny pris 1,2 mil.) – som køre fantastisk på motorvejen. Inden jeg solgte min Mercedes, målte jeg støjniveauet ved forskellige hastigheder. I dag har jeg så laver 100 % samme test i min nye Tesla.

- Ved 100 KM/t (Mercedes; 72 DB / Tesla; 72 DB)

- Ved 120 KM/t (Mercedes; 76 DB / Tesla; 75 DB)

- Ved 130 KM/t (Mercedes; 79 DB / Tesla; 78 DB)

- Ved 140 KM/t (Mercedes; 80 DB / Tesla; 80 DB)

- Ved 150 KM/t (Mercedes; 82 DB / Tesla; 82 DB)

- Ved 250 KM/t ? ;-)

Konklusion! Stort set samme støjniveau, hvilket er imponerende! - Tesla Model S er fremtiden ;)

Ps. Min Tesla er udstyret med soltag.

Vh. Lasse

Kiefer
Kiefer Mar 24 '15

Lasse: Hvorfor er det imponerende at støjniveauet er det samme som i en dieselbil?

Efter min mening betyder det "bare" at en Tesla stadig godt kan bruge en omgang støjdæmpning selv i de helt nye modeller med forbedret støjdæmpning fra fabrikkens side, da den lyd du kan høre nok mest er dækstøj og vindstøj. 

/Martin

Lasse
Lasse Mar 24 '15

Kiefer. Jeg tvivler meget på du kan høre, om det er en benzin eller dieselbil ved 100 km/t – er helt enige, jeg kan kun høre dækstøj og vindstøj.

Teammortensen
Teammortensen Mar 24 '15

Hej @Lasse. Super interessant! Er testen lavet på samme strækning (der er stor forskel på asfalten...) og nogenlunde samme vindforhold? Hvilke dæk (str og model) og fælge sad på din MB kontra din Tesla? Pft. Thomas

Lasse
Lasse Mar 24 '15

Teammortensen: Ja, testen er lavet på samme strækning. MB havde 19" og Teslaén havde 21".

Kiefer
Kiefer Mar 24 '15

Lasse: Mercedes'en er jo en V6 dieselmotor. Jeg har selv haft en sådan motor, dog i en E-320 CDI (W211), og vi har en siddende i vores ML'er i dag, den er dog droslet ned til en 280 CDI. Så jeg kender godt larmen fra denne type motor. 

Det jeg bare ikke helt forstår er hvorfor du mener det er imponerende at en Tesla larmer lige så meget, mener du derved at en Mercedes med en 320 CDI motor larmer lige så lidt som en el-bil, det tror jeg Mercedes vil blive glade for at høre ;-)

Jeg vil mene at din test viser, at Mercedes er langt dygtigere til at støjdæmpe deres biler end Tesla nogensinde bliver, og der derfor stadig er grund til diverse gør det selv støjdæmpningsprojekter, selv om Tesla siger de har forbedret støjniveauet, men forbedringen er så åbenbart, at lyden nu er på linie med en MB dieselbil.

Jeg synes din test er super interessant og sammenligningen er med en bil jeg kan forholde mig til :-)

/Martin