Hej alle og ikke mindst Hookmaker....
Jeg lavede tidligere idag en tråd omkring lithium ion forskning.... med et link to youtube.... men af en eller anden grund er indlægget forsvundet (jeg har spurgt Ken om det er pga Youtube linket ??? !!!).
Anyway.... Hookmaker jeg kunne tænke mig dit bud på 100% opladning efter du har set den 70 min lange forelæsning af professor Jeff Dahn. Specielt angående "Parasitic reaction"
Det som jeg lærte var at ved spænding på cellerne mellem 4.0-4.2 V (netop når vi lader til 100%) er der den største ødelæggelse af elektrolysen, eller rettere laget mellem elektrolysen og katode / anode. De kalder det "Parasitic Reaction"
Ved spændiger på 3,7-4.0 V er den forsvindende lille. Dette har kun ringe betydningen ved det først opladninger (jeg gætter 1-2 år) men straffer sig senere og er en uoprettelig skade i batteri cellerne.
For dem er ikke vil se hele denne nørdede video så se i det mindste :
00:26 min... angående Tesla´s batteri valg vs Leaf
01:06 min ... angående forsklaring på "Parasitic Reaktion"
Jeg har valgt ikke at lægge youtube linket på her (måske bliver det slettet igen) men søg på "Why do li-on batteries die ?" Professor Jaff Dahn.
På et tidpunkt da jeg så videoen blev jeg bekymret for om en lang opladning med lille strøm er værre end en kort opladning med høj strøm (6t x 4 kW vs. 2t x 11kW), men min konklusion er at så længe der ikke lades til 100% er dette ikke afgørende for batteriets levetid.
God fornøjelse.
Torben