Loading...
dk

Balancering af batterierne | Tesla Forum

Clubman
Clubman Jul 6 '15

Hvordan ved man, hvornår den er færdig med at balancere? Er det blot at lade til 100% og så vente til den meddeler, at batteriet er fuldt opladet?

Hvor lang tid tager det typisk at lade fra 85% til 100% (for lige at vide, hvornår man skal sætte den til at lade, hvis man vil have 100% f.eks. kl. 8.00 om morgenen?

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 7 '15
Tiden det tager at balancere batterierne afhænger af hvor ofte det gøres. Første gang tog det 30-40 min. Nu tager det typisk 5-10 min.
PerF
PerF Jul 12 '15

Jeg har fulgt debatten herinde og har "ikke set lyset" i forhold til at balancere batterierne.

Jeg er helt med på at der over tid kan komme en mindre forskel på opladningen af den enkelte celle, MEN i alle tilfælde slider man jo på cellerne, da de ikke har godt af at komme op på 100%.

Hvorvidt man i typical range får forskellige værdier, er vel i bund og grund underordnet. Det er jo bare TMS bedste beregning og et estimat. Hvis man lige kigger på den enkelte battericelle så vil den alt andet blive mere slidt af antallet af gange den lades til 100%. 

Derfor kan jeg ikke se at man får en bedre batterypack ved af at til at lade til 100%, tværtimod. I bund og grund drejer det sig om kemien i batteriet og så er alle range estimater som sådan lige meget.

Min påstand er at hvis man holder batteriet på lad os sige 50-70% vil man efter selv mange år nemt kunne lade til 100%, og faktisk have et sundere batteri end hvis det ofte har været ladet helt op. Et ubalanceret batteri har måske dele som er ladet mere end andre, men det er kun marginalt, da spændingen på celler/sektioner jo holder ladeniveauet nogenlunde i skak.

Hvad siger I?

PerF
PerF Jul 12 '15

Hmm, ja det er nok ikke helt simpelt, men i følge denne tråd skal man ikke overdrive 100% charge.

http://my.teslamotors.com/fr_BE/forum/forums/periodically-fully-charge-and-balance-your-battery

@Mw. Jeg tror ikke at det er muligt at have klynger der kommer så meget ud af balance at de bliver ødelagt. Det ville jo kræve at der er en stor spændingsforskel på de enkelte klynger. Er der noget belæg for at det skulle være sket for?

Jeg vil medgive at man sikkert skal ofte på 80-90% for at undgå at dele af batteriet er lavt opladet. Husk også at hvis en klynge skulle have lav spænding, vil den naturligt ikke bidrage til effekten når der trækkes strøm.

Eneste "gode" argument er at man får mere power ud af et helt opladet batteri, hvilket giver bedre acceleration... og det er fedt!

Hookmaker
Hookmaker Jul 12 '15
Jeg lader mit til 100% tit og ofte, det sker der ingenting ved.
Torben_E
Torben_E Jul 12 '15

Hej alle og ikke mindst Hookmaker....

Jeg lavede tidligere idag en tråd omkring lithium ion forskning.... med et link to youtube.... men af en eller anden grund er indlægget forsvundet (jeg har spurgt Ken om det er pga Youtube linket ??? !!!).

Anyway.... Hookmaker jeg kunne tænke mig dit bud på 100% opladning efter du har set den 70 min lange forelæsning af professor Jeff Dahn. Specielt angående "Parasitic reaction"

Det som jeg lærte var at ved spænding på cellerne mellem 4.0-4.2 V (netop når vi lader til 100%) er der den største ødelæggelse af elektrolysen, eller rettere laget mellem elektrolysen og katode / anode. De kalder det "Parasitic Reaction"

Ved spændiger på 3,7-4.0 V er den forsvindende lille. Dette har kun ringe betydningen ved det først opladninger (jeg gætter 1-2 år) men straffer sig senere og er en uoprettelig skade i batteri cellerne.

For dem er ikke vil se hele denne nørdede video så se i det mindste :

00:26 min... angående Tesla´s batteri valg vs Leaf

01:06 min ... angående forsklaring på "Parasitic Reaktion"

Jeg har valgt ikke at lægge youtube linket på her (måske bliver det slettet igen) men søg på "Why do li-on batteries die ?" Professor Jaff Dahn.

På et tidpunkt da jeg så videoen blev jeg bekymret for om en lang opladning med lille strøm er værre end en kort opladning med høj strøm (6t x 4 kW vs. 2t x 11kW), men min konklusion er at så længe der ikke lades til 100% er dette ikke afgørende for batteriets levetid.

God fornøjelse.

Torben 

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 12 '15
Hookmaker
Hookmaker Jul 12 '15

Hej Torben, Respekt for din "forskning", men jeg er overhovedet ikke bekymret. Det skyldes at jeg hele tiden har troet 100% på at Tesla har garderet sig i hoved og røv med de erfaringer de har fra bl.a. roadsteren. Jeg tror på at du kan lade og aflade i den struktur du selv vil, der skal overmåde meget til at ødelægge det batteri. Vi ved reelt ikke om 100% nu også er 100% og så videre, Tesla bestemmer i hvilket afladningsinterval du får lov til at putte strøm på og det er deres gardering mod batteri problemer og evt. søgsmål.

Bianco
Bianco Jul 12 '15

Hej Torben, Som Hookmaker, så tager jeg det også helt roligt. Der har været forsvindende små kapacitets-fald på Roadster batterierne, og endnu mindre på de få Teslaer der har kørt over 100.000 km. Og så er der jo 8 års garanti, hvorefter jeg nok køber et nyt batteri alligevel (m dobbelt kapacitet og halv vægt:-)

For lige at binde en hale på din bekymring om lang vs kort opladning, så er der nogle kloge hoveder som fandt ud af at ladetiden havde større negativ indvirkning på katodens(?)levetid end ladestyrken. Så hurtig ladning med høj strømstyrke skulle være bedre end langsom ladning m lav strømstyrke. EDIT: Kilden er den samme film som du nævner.

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Jul 12 '15
Torben_E
Torben_E Jul 12 '15

Hookmaker og Bianco..... Dejligt med jeres klare svar.... og dejligt med dette forum...

Hookmaker ja jeg tror også du har ret... de cirka 85kWh rated er jo også baseret på 7.104 pcs. x 3,2 Ah x 3,7 V.

Hvis man lader til 4,1 V (som det omtales i videoen) stiger kapaciteten til 93 kWh. Så den margin du snakker om er sikkert de 8 kWh i spændingsforskellen... plus lidt mere.

Og ja Bianco... jeg glæder mig også til den dag hvor vi kan opgraderer vores batteri pakker til 105 kWh eller 120 kWh. Så kan PD´erne køre Insane ned til 50% charge og måske få en "Insane II" knap da jeg tror kW grænsen så kan hæves fra 460 kW (625 hk) til 515 kW (700hp).

Torben_E

Comeback
Comeback Jul 12 '15

120kW er det 60'erne bliver opdateret til :) 

Kiefer
Kiefer Jul 12 '15

Comeback: Du giver 5600 i prisforksel pr. kWh batteri fra 70D til 85D, så det vil betyde, at hvis/når du skal opgradere vil det koste lidt over 336.000 kroner for opgraderingen til de 60kWh ekstra ;-)

Hvis man omregner bilens pris til pri pr. kWh så betaler man faktisk 8900,- pr kWh for en 70D, så de sidste 15kWh til ca. 5600 er faktisk ret billige.

Det sidste jeg har hørt er at et Tesla batteri vist ligger i omegnen af 300 USD pr. kWh.  Så hvis det skulle passe vil merprisen for et 120kWh batteri ligge i prislejet omkring de 100.000 DKK i forhold til et 85kWh batteri. Jeg tvivler meget på Tesla kan få prisen meget længere ned før 2020 hvor deres Gigafactory vil være oppe at køre. Før det tror jeg ikke vi skal se større pakker til en billig penge.

/Martin

/Martin

Comeback
Comeback Jul 12 '15

@Martin jeg regner ikke det bliver før :) men så skal min opdateres :) og husk der er 75kW i en 60'er idag :)

Kiefer
Kiefer Jul 12 '15

Comeback: Det eneste det betyder er blot, at det giver Tesla en bedre business case når de opgraderer dig til et større batteri...

Du kommer til at betale for de 15kWh en gang til ved opgraderingen, men jeg forstår så ikke hvorfor Tesla ikke laver en opgraderingspakke fra 60 til 70kWh på de "gamle" S60 modeller, det ville jo give dig en uhyggelig lang rækkevidde ;-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 12 '15
Comeback
Comeback Jul 13 '15

ja så ville jeg kunne køre 450km på en opladning (i Norge)

MrCoffee
MrCoffee Jul 13 '15
Jeg læste at Audi kommer med en Q6 på ren el, nogle der ved hvor og hvilke batterier de kommer til at bruge? Den skulle have 500 km teoretisk rækkevidde. Mon ikke de kigger Tesla godt over skulderen.
Sider: « 1 2 3