@FrederikC
Jeg forstår ikke du skriver de er en del billigere derovre! Hvis jeg kigger på regnestykket bliver den ligeså dyr eller faktisk lidt dyrere! Måske har jeg misforstået noget. Her er mit regnestykke :
Model S 85 P DKR. 716.650,-
Model S 85 P US $87.070 + $7.500 (Tax Credit som du selvfølgelig ikke får) US $ 94.570
94.570 x 5.41 = DKR. 511.623,- + 10% told = DKR. 562.785,- + 25% moms (Man skal betale moms af tolden :-) )
DKR. 703.481,25 + fragt til havn + tur over sundet + div. Det skal du gøre for under DKR 13.169,- ikke umuligt, men næsten! + du har alle de andre problemer oveni.
Ja ok der er jo bedre muligheder det er klart. Har kun hørt om meget dyre leasing løsninger. Køb dyret - du kommer ikke til at fortryde. Simpelthen fantisk bil :-)
Man skal selvfølgelig have råd & nerver til at være first-mover. Man kan i pricippet miste en del penge hvis det går helt helt galt for Tesla.
Men ellers er jeg enig med Brian. Jeg har aldrig ejet så dejlig en bil før.
Bjarni & FrederikC, en ægte Tesla-fan ville sige at risicien ved at investere i en ICE-bil er større - både sikkerhedsmæssigt og fremtidsmæssigt! :-)
Heldigvis er Tesla model S forberedt til batteriskifte. Så hvis der kommer et nyt type batteri på markedet, så kan man proppe det ind i sin Tesla. Altså forudsat det kan laves så det fylder cirka det samme.
Som du selv skriver, så er det klogeste altid at vente. Warren Buffet har vidst været mester i at vente med at udskifte sine gamle biler på trods af at være milliardær. Biler er og bliver nok aldrig nogen god investering. Men det kan også blive lidt kedeligt altid at vente og derfor aldrig få købt nyt.
Ja - svært at holde den under, når endelig bilen man har drømt om længe, er på markedet. Som sælgeren også sagde, bør man ikke spare på ekstraudstyret, da der heller ikke er afgift på det, men selvfølgelig skal man kun vælge det man har brug for / lyst til at have med. Vores endte på 730.000 kr. Kiggede for øvrigt også på en Audi, men får betydeligt mindre for dette beløb og driftsomkostningerne ville blive væsentligt større på den.
~~Hej Frederik. Jeg har vedhæftet vores specifikation.
Vi har fravalgt det store musikanlæg, 21" fælge, vinterpakke, p-censor, light pakke, og twin-chargers.
Begrundelse:
Standard musikanlæg dækker vores behov
Køber rial cyclon-fælge med sommerdæk - det er langt billigere
Har ikke brug for bagsædevarme m.m. da vi sjældent har gæster med
Har ikke brug for p-censor og light pakke
Lader kun hjemme og på superchargers (når de kommer)
Børnesæder har vi ikke brug for
Begrundelse for tilvalg:
85 KWh batteri pga. rækkevidden og incl. supercharger.
Glastag er nødvendigt, hvis man får brug for tagbøjler (til vores kajakker)
Tech-pakke pga. Zenonlys, aut.bagerumsklap,bakkamera og meget andet.
Luftaffjedring, for at kunne hæve bilen ved offroad-kørsel
Læderkabine - det er bare for lækkert
Parcel shelf - bagerumshylde Skjuler bagage og dæmper støj fra motor og transmission.
Bestilt i sept. - bestillingssiden er ændret siden, så pakkerne er anderledes.
Min endte i 755 K inklusive alt undtagen lydanlæg, 21" dæk og P og +, - alt sammen noget jeg sagtens kan undvære. Nu er Tesla jo et lille bilfirma, og hvis man ser bort fra at de kan gå ned, hvad jeg bestemt ikke tror de gør, så vil de heller ikke lige med det samme være i stand til at smide om sig med nye modeller. Der kommer en X'er om et par år, og derefter en E (lille familiebil) om 4-5 år, men jeg tror ikke det vil presse model S.
Derimod føler jeg mig stensikker på, at batteriteknologien vil flytte sig så meget så jeg vil kunne erstatte 85 kW batteriet med et 110 eller måske 130 kW batteri om senest en 5-6 år, og så bliver bilen bare ENDNU federe.
Tesla model S er eneste bud i øjeblikket på en flot mellemklasse-elbil. Alle andre elbiler er små bybiler, så valget er ikke så svært i øjeblikket, men alle bilfabrikker arbejder på kommende elbiler så fremtiden ser lys ud. De fleste kommende elbiler er dog små bybiler eller luksus sportsvogne, som nok bliver langt dyrere end model S. Fritagelsen for afgift indtil dec. 2015 bliver nok ikke forlænget, når først salget af elbiler nu er blevet sparket i gang. Vi havde faktisk satset på en Fisker Karma, men med afgifter blev den alt for dyr (2,3 mil.) og den gik jo også efterfølgende konkurs - konceptet med en benzin/elmotor kombination er dødt, når man kan opnå rækkevidde som med model S.