Loading...
dk

Navi udfordringer | Tesla Forum

krabbe
krabbe Apr 6 '15
Jeg har nu haft min S85D siden i tirsdag og det er blevt til 1960 km so fare :) (kostet mig 100 kr i strøm hos min søster og 50 kr hjemme, en ren fornøjelse )

De første godt 700 var i forbindelse med afhentningen i Stockholm og hjem til Skåne. Som blev planlagt fra SC til SC med 6,1

Da jeg kom hjem opdaterede jeg til 6,2,

Min oplevelse med den i ruteplanlægningen er lidt blandet.

1) jeg holdt i Aalborg med 38% og tastede hjemme adressen (25 km fra Ystad) ind i naiv - naiv foreslog at jeg kørte nordpå til Hjørring - 60 km i forkert retning for at lade 1 time og 10 min for derefter at køre til Middelfart, altså en 120 km omvej.

Når jeg istedet tastede SC Randers ind ville jeg ankomme med 8%

2) efter jeg havde ladet til 70% foreslog navi at jeg tog til Frederikshavn tog båden til Göteborg og ned igennem Sverige (første ladning i Falkenberg) en tur på over ni timer :(

Istedet kørte vi til Middelfart (som destination i naiv) ankom med 14 % ladede i 20 min, kørte til Køge ladede i 45 min, kørte hjem og ankom hjemme i Sverige med 58% en total tur 5 timer og 10 min, (238 kWh i snit) normalt tidsforbrug i den gamle dieselbil 4 timer uden pauser.

Hvorfor laver naiv denne tåbelige prioritering af rute ?

Nu kan jeg selvfølgelig godt tænke selv og blot køre den vej jeg kender:)
Men. Vi skal vi en tur til Disneyland Paris, og fundere på om ikke det Kloge valg er at planlægge ruten via supercharge.info og så blot vælge rute fra SC til SC istedet for at taste destinationen Disneyland ind fra begyndelsen ?

Ulempen er vel herved, at man ikke får indikation om Trafik og tilgængelighed på SC.

Nogen som har lignende oplevelser ? og hvad ville i gøre ?

Lars72
Lars72 Apr 7 '15
Jeg synes også at rute planner giver nogle mystiske forslag til opladning på ruter hvor man let kan nå destination mv
NOELON
NOELON Apr 7 '15

Jeg kørte fra Østerbro til Brussel igår. Jeg synes også den foreslår alt for mange stop. Men selve ruten var ok. Jeg havde selv vurderet at jeg ikke behøvede at lade mellem hjemme (havde ladet 100%) og Rødekro og sprang både Køge og Middelfart over og kom med 4%. Ligeledes ville den have mig ind på Busdorf fra Rødekro til Hamburg. Også fra Emsbüren til Antwerpen ville den have mig ind i Breda. Ved at holde øje med projected range og faktiske km til næste lader kan man selv afgøre om mna vil forsøge.

Heldigvis er der en 'Delete all Chargepoint' funktion og 'Add Chargepoint', som man kan bruge når man er kommet forbi. Jeg kunne være kommet til Brussels med kun 3 SuC besøg, men valgte at lade i Antwerpen 36 km før, da jeg ikke kan lade i Brussel. Og der blev kørt friskt til. Op til 170 km for at kompensere for køerne og altid max ved hastigheds begrænsningerne. Så jeg synes Navi er ok, når man selv styrer ladestederne.

SQLCPH
SQLCPH Apr 7 '15
Jeg har også haft nogle sjove forslag fra navi. Den bedste eller værste var at vi med 100% forlod Middelfart i retning mod Næstved. Middelfart var et SuC stop på ruten fra Kruså men da vi kørte fra Middelfart manglede ankomst tid i Næstved pludselig. Slettede ruten og tastede Næstved adressen ind. Navi foreslog straks at vi 8 km senere vendte om og kørte tilbage til Middelfart SuC for at lade i en time. Vi var som sagt på 98% strøm på det tidspunkt. Slettede ruten igen og tastede på ny og så guidede den direkte.

Kunne være rart hvis man kunne slette enkelte ladepunkter eller manuelt tilføje en eller flere. Desuden kunne det også være rart hvis man kunne sætte den op til enten destination charge eller ej. Betyder noget for hvor meget der skal lades på det sidste ladestop inden destination. Til sidst kunne via punkter også være rart. Fx kør fra A til B. B til C og C til B - A med enten destination charges eller ej.

Hvor kan man sende forslag hen til Tesla?
kajakaj
kajakaj Apr 7 '15
Teslatap. Dk
kajakaj
kajakaj Apr 7 '15
På TeslaTap.Com kan man foreslå forbedringer og stemme på andres forslag.
Klaus_
Klaus_ Apr 7 '15

TeslaTap.com er dog en uofficiel side, så der er nok ingen garanti for at Tesla læser de ting der står derinde (men man kan håbe).

kajakaj
kajakaj Apr 7 '15
Efter forlydender tjekker Tesla siden for ideer til fremtidige opdateringer
Kokken
Kokken Apr 8 '15

Kan man sætte Navi op til at undgå færger - har lige kørt en tur fra Odense til Sønderborg og vil ikke tage Bøjden-Fynshav, som Navi ellers foreslog i et stykke tid :-)

Daduck
Daduck Apr 11 '15
Har præcis samme issue med færger der bliver valgt, f.eks på turen op til sommerhuset i Sverige. Har kigget under settings - Apps - maps - men har ikke fundet noget.
Kiefer
Kiefer Apr 11 '15

Sådan har det altid været, er der en færge i nærheden vil Tesla foretrække denne. Sikkert grundet den kortere køreafstand og dertil længere rækkevidde.

/Martin

lysmanden
lysmanden Apr 17 '15
Er det bare mig eller plejer navigationen at stå på engelsk? Syntes den plejer at skrive teksten på dansk? Jeg havde kodet mit firmas adresse som "job "

Nu står den som work. Kan man få det tilbage på dansk ?
Maho
Maho Apr 17 '15
Tror bare det er dig...... Eller også har min altid stået "forkert"......
DeaconWP
DeaconWP Apr 17 '15

Er job ikke også engelsk?

lysmanden
lysmanden Apr 18 '15
Deacon. Jeg tror jeg skrev job , men pludselig stod der "work"
Luxenburger
Luxenburger May 6 '15
Det virker også som om navi ikke tager højde for hastigheden og dermed større strømforbrug på motorvej. Det er mærkeligt, da den jo indregner hastigheden i køretiden. Men sidst jeg skulle hjem fra Rødekro ladede jeg indtil der var strøm nok til turen til Randers, og lidt ekstra. Men efter ti minutters kørsel blev jeg bedt om at køre langsomt for at nå frem.. Så begynder man at blive lidt usikker på ens rækkevidde.
Forummets indlæg er redigeret af Luxenburger May 6 '15
Gustavsfar
Gustavsfar May 6 '15

Mon ikke beregningen tager udgangspunkt i at man overholder fartbegrænsninngerne? Gjorde du det?

Luxenburger
Luxenburger May 6 '15
Det gør jeg egentlig altid.. Jeg arbejder med analyse af trafikulykker til daglig ;-) men det kan godt være at navi ikke kan tage højde for at der er differentierede hastigheder på motorvejen. Jeg kørte jo 130 hvor jeg måtte, men hvis den regner med 110 så passer det jo ikke. Men i hvert fald en stor mangel synes jeg, som kan føre til store overraskelser..
Gustavsfar
Gustavsfar May 6 '15

Enig men det er vist også kun på Beta stadiet så vidt jeg ved...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar May 6 '15
Bjarni
Bjarni May 6 '15

Den advarer meget tidligt om at man skal køre langsomt for at nå sin destination. Hvis man har haft sin Tesla længe nok, så lærer man pænt at ignorere det, da man udmærket godt ved hvor langt man kan komme. Det plejer mest at være mine medpassagerere der bliver nervøse over meddelelsen hvorefter jeg må fortælle dem, at den simpelthen tager fejl. Og det er uanset om man kører lidt for stærkt ;)

Ruteplanlæggeren er jeg blevet så irriteret over, at jeg har slået den fra. Når jeg starter i Odense og skal til København, så vil den altid til Middelfart først. Det er så stupidt og irriterende at det er bedre at slå den fra.