Loading...
dk

Opladning 80% kontra 100 % | Tesla Forum

lysmanden
lysmanden Apr 7 '15
Hej alle
Jeg blev inspireret af en tråd omkring balancering af batteriet. Jeg har derfor prøvet at lade 100 pct og fik 402 km kontra 357 på 80%

idag var min første arbejds dag med ny bil. Jeg må indrømme at jeg frygter den ikke dækker mit behov for distance. Alle fraråder At lade 100 pct. Hvis jeg nu virkelig har behov for de sidste 40-50 km ( om ikke bare for en sikkerheds skyld ) er det så en dum ide at lade 100 pct hverdag? eller er det kun maks 4 gange om året jeg må lade 100 %?

Er faktisk meget skuffet over distancen i praksis. Jeg kører pænt om holder fart grænsen. Dog kører jeg meget motor vej. Syntes bare at 350 km på 80 % er lidt. Frygter sommeren hvor air Con kører ofte og længe
egernmus
egernmus Apr 7 '15

Hvis det er en "Performance", så tror jeg ikke du kommer 350 km på motorvej ved 110 kmt med 80% .. Måske med 100% opladning .. har selv sneglet mig hjem på motorvej fra Kastrup før der fandtes SuC 342 kilometer med cirka 95-110 kmt og endte med "26" km tilbage på tanken. Det var med 100% opladning .

I Vinter har den med våde veje og lave temperaturer samt vinterdæk spist noget mere, har såmænd været næsten nødt til at lave hurtig stop/go i Køge for at komme til middelfart og omvendt, for at være sikker :)

/Ulrik

Forummets indlæg er redigeret af egernmus Apr 7 '15
gw
gw Apr 7 '15
@lysmanden. Få 19" dæk hvis du ikke har det. Så kommer du længere plus du kan få nogle med bedre energi mærke end 21". Hvis man kører langt tror jeg måske man skal holde sig fra 21"
Kiefer
Kiefer Apr 7 '15

Selv med 19" dæk ville jeg ikke kunne nå 350km på en 80% opladning i min S85. Tror ikke jeg kommer meget over 325 på 90% opladning.

Det skal så siges, at jeg på 55.00 kørte km ikke har haft problemer med rækkevidden og altid når jeg har kørt i bilen kunne nå ud og hjem igen, enten på samme opladning eller ved hjælp af SuC. 

Men som de andre skriver, så kommer du nok længere på en opladning med 19" dæk og fælge end på 21", så sig endelig til hvis jeg skal hjælpe dig af med dine 21" ;-)

/Martin

Lasse
Lasse Apr 7 '15

Lysmanden;

Jeg har en P85D, og kommer under ingen omstændigheder over 270 km på en 80% opladning. Også skal jeg næsten køre under fart grænsen. Jeg er meget skuffet over distancen i praksis, især når Tesla lover 480 km. Jeg er meget imponeret hvis du kan køre 350 km på 80 %. I går kørte jeg fra Aarhus Supercharger med 260 km. "Rated Range", og der var 144 km til Hjallerup. De sidste 15 km. måtte jeg ligge med 75 km efter en lastbil, det var på et hængende hår jeg kom til Hjallerup, med 8 km. "Rated Range" tilbage. Min erfaring er, en P85D køre max 275 km på en 80% opladning - og ikke mere! - Hvis man køre i en Tesla som man køre i andre biler, vil du ikke komme over 225 km. med en 80% opladning. Men bilen køre som en drøm, den kræver bare lige lidt "planlægning" ;)

Hookmaker
Hookmaker Apr 7 '15

Jeg tenderer til at være enig med Lasse, min P85D trækker foreløbig noget mere strøm end min S85 på langtur, men jeg har stadig at se sommerforbruget - for det vil være VÆSENTLIGT lavere. 

@Lysmanden, jeg ville ikke gå så meget op i det med 80, 90 eller 100%. Jeg tror personlig ikke det har den store effekt, så længe du bruger batteriet til kørsel. Jeg har en idé om at Tesla har beskyttet det batteri i hoved og r.. for at undgå problemer, erstatninger osv. Så lad løs og kør løs...;-)

Niels
Niels Apr 7 '15

blot til info: tesla garanti er 8 år, men dækker ikke slidtage. Dvs den dækker hvis enkelte celler er deffekte, men hvis de alle er slidt ned pga. forbrug dækkes ikke. Når det er sagt syntes jeg du skal lade til 100% når du har brug for det, men lad den aldrig overnatte med 100%. top kun op mens du spiser morgenmad/går i bad, så er batteri også mere driftsvarmt når du kommer ud til den.

Claus8930
Claus8930 Apr 7 '15

@lasse

+1

lysmanden
lysmanden Apr 7 '15
Ej jeg kører ikke 350 på 100 pct men det viser bilens display mig jo. Måske 270 km. Syntes jeg regnede at der gik 1/5 fra af det antal km der stod ved den grønne hjælpe

Jeg kører skam kun 19 " men vil gerne have 22 på.

Ok. Lige nu sidder den i med 100 pct men måske jeg bare når jeg står op skrue den fra 80 til 100 pct??? Er det sådan det skal tolkes? Og så slider det altså ikke på batteriet?
lysmanden
lysmanden Apr 7 '15
Altså samlede konklusion. Ingen problem ved daglig ladning på 90 pct. Tiltrods for at flere eksperter herinde fra skriver 80%. Når jeg står op så skruer jeg den fra 90 til 100 pct. Hvor lang tid må den stå inden jeg kører? Slår den ikke automatisk fra når den er færdig ?
Flemming
Flemming Apr 7 '15
Hej Lysmanden, jeg håber at jeg disse svar kan fjerne lidt af dine mange bekymringer.
Først lidt om rækkevidden, jeg fik min Tesla S85 i februar 2014 d.v.s. Før vi fik SuC og de første uger var mit forbrug også meget højt på grund af mange test og at jeg stadig kørte som jeg altid
Havde gjort i mine dieselbiler d.v.s mange acellerationer og opbremsninger. Så jeg frygtede også mine første ture fra Hillerød til Århus på 320 km. Men fandt hurtig ud af, at det ikke var noget problem at køre henholdsvis 110/130 kmt. Hvis man samtidig holder så stor afstand til den forankøring at man hele tiden kan få mest mulig energi retur ved hjælp af motorbremsen.
Du kan sagten lade bilen op til 100% de dage du skal køre langt og jeg har sat den til at starte opladningen kl. 04 så den fuldt opladet om morgen, hvilket også har den sidegevinst at batteriet
er opvarmet og ikke skal bruge ekstra energi og der er fuld regenering fra start af.
Mit forbrug fra februar til oktober ca 25000 km var 195 W/km og forbruget for de 10000 km
Fra oktober til nu har ligget på ca 235 W/km ialt for 35000 km et forbrug på 218 W/km.
Med håbet om at du bliver lige så tryg og glad for din Tesla som alle os andre

lysmanden
lysmanden Apr 8 '15
Hej Flemming. Tak for info.
God ide med opvarmning. Var ikke klar over det var en fordel.
Som jeg ser det med mit store kørselsbehov så skal den i laderen hver dag. Jeg lader med 15-16 ampere så der går nogle timer før den er helt ladet op, men jeg tænker at hvis den nu er færdig med at lade kl 05 om morgenen om man så 10 min før jeg kører hjemme fra kan forvarme?

Alternativt så læste jeg Om en der anbefalede mig at lade 80 pct og så lade de sidste 20 pct om morgenen inden jeg kører hjemme fra

Ja jeg skal nok lige vende mig til kørsel i bilen og det er klart jeg på de lange strækninger bare sætter den på auto pilot

Bianco
Bianco Apr 8 '15

Opvarmning af kabine tager 30 min. hvis den skal være helt gennemvarm = længst mulige range. 

Den varmer muligvis også batteripakken op, hvis den er i stik.

Hvis du er god til at huske det, så vil det optimale være at sætte bilen til at lade automatisk så den er 90% opladt seneste en halv time inden du skal køre. Og når du ved at du skal køre om 30 min, så brug app'en til at sætter du den til at lade til 100% samtidig med at du starter kabinevarmen.

gw
gw Apr 8 '15
Istedetfor alle disse krumspring ville det være fedt hvis tesla blot byggede dette ind i deres software. Så skulle man blot angive hvornår ens bil skulle være klar om morgenen og med hvor meget ladning, evt om kabine og pack skal være forvarmet for største range.
Maho
Maho Apr 8 '15

Det kan den da med den nye opdatering (hvis man har angivet en aftale/destination i kalenderen, så beregner den hvornår du skal køre og dermed hvornår den skal forvarme for at det passer. I praksis kan jeg sagtens klare mig med 5-10 min forvarme så når morgenkaffen er ved at være drukket, trykker jeg på start i app, og så spiller det :-)

lysmanden
lysmanden Apr 8 '15
Bianco. Spørger lige dumt. Opvarming af kabine er det så det samme som opvarmning af batteri som Flemming skriver om?
Ok så kan jeg vel bare sætte den på 90 pct istedet for 80 pct om aftenen ( eller skader det også batteriet ). Så lader den hele natten op til 90 pct. 30 min før jeg kører hjemme fra så sætter jeg den op til 100 pct samtidig med at jeg tænder for kabine varmen. Er det nødvendigt med kabine varme også om sommeren?
Vil kabine varmen ikke bruge mere strøm end den kan nå at lade? Jeg har brug for hver en km
Bianco
Bianco Apr 8 '15
Kabinevarme er forskellig fra batterivarme. Når du lader eller aflader/bruger batteriet bliver det varmere.
Batteriet yder bedst ved stuetemperatur(?). Hvis det er meget koldt, vil du se at din power og regenerering er begrænset - ses ved gul stiblet linie i speedometeret. Hvis det er meget varmt (sker kun v supercharger), så åbner der to spjæld tæt på tågelygterne og to kraftige blæsere starter.
gw
gw Apr 8 '15

@Lysmanden. Varme er blot når der er behov for det, ikke nødvendigt om sommeren. Om vinteren er det blot for at bruge energien til at varme op mens du er "plugged in", så du ikke skal bruge energi til at varme op når du er kørt af sted, men så blot holde temp vedlige. Og ja varmen er 6KW som MW skriver, så med 400v 16A der kan give 11KW så lader og varmer du samtidigt.

Bianco
Bianco Apr 8 '15
Jeg har kun set kabinevarmeren bruge 6 kW kortvarigt en morgen m hård frost. Normalt ligger den på ca 3 kW.
Bianco
Bianco Apr 8 '15
Hvis du har noget i kalenderen, så vil den oftest forvarme 30 min før beregnet afgang.
Sider: 1 2 3 »