Loading...
dk

Ny opdatering | Tesla Forum

Claus8930
Claus8930 Apr 8 '15

Kiefer; De 2750 km er kørt de sidste 16 dage. Det ved jeg ikke om man kan kalde vinter, men om ikke andet vil 6 mdr. om året i DK være det samme eller værre. Kan desværre ikke nøjes med at besøge kunder om sommeren.

Forstår stadig ikke helt.

Har kørt 2750 med et gennemsnit på 310 wh/KM

med 90% siger den nu at jeg har 361 km Typical og 454 Rated, men hvis jeg tager Projected skriver den kun 252 km, selvom jeg på de sidste 50 km kun i gennemsnit har brugt 276wh/km

Hvordan beregner den Typical og rated? Er det et teoretisk tal, som Tesla beregner ud fra deres påstand om at den kan køre 480 km?

Hvis Typical beregnes ud fra mit gennemsnit over alle mine kørte km, så burde projected km, jo være højere end Typical, da min forbrug de sidste 50 km er lavere end hele mit gennemsnit.

lysmanden
lysmanden Apr 9 '15
Øv skuffelsen var stor idag. Faktisk hele 2 gange.
Der stod 513 på tælleren men da bilen blev starter op ( efter forvarmning i strøm stik ) så gik den som venter ned på 407 km

Idag har jeg kørt 263 km , brugt 57,9 kwh og avg energy er 210 wh/km
Jeg havde 94 km tilbage i tanken.

Er det normalt? Jeg har kørt primært motorvej 90 pct af tiden og reten er by og landevej

Forstår godt Claus at han vil sælge bilen. Er selv lidt skuffet over distancen
Renedyhr
Renedyhr Apr 9 '15

Et forbrug på 210 wh/km på motorvej lyder fint - du har ikke kørt meget over de 110 km/t :-)

Når vejret er fint (som i dag) og jeg kører pænt brugte min P85 og min nuværende P85+ også ca. 210-220.

Maho
Maho Apr 9 '15
Lysmanden og Claus, hvor er det ærgerligt for Jer at distancen ikke lever op til Jeres forventninger.... Men jeg må med et glimt i øjet så også sige at I ikke fik gjort Jeres forarbejde helt godt nok. <br /><br />
Bilen kører nemt en dag som i dag på landevej 180-190 w/km, svarende til over 400 km på en opladning. Vil man ud og køre stærkere på motorvej så koster det på forbruget, nøjagtigt som det gør i en brændstofbil. Kører man med 60 km/t vil jeg væde på man kan nå 500 km på en ladning. <br /><br />
Så efter min overbevisning leverer bilen præcist hvad vi er lovet fra Teslas side. Omvendt kan stort set INGEN brændstofsbiler køre "in Real life" til hvad de er opgivet til.... Forskellen er blot at de har en noget større tank så man lægger ikke mærke til bedraget lige så nemt.....Blot min ydmyge mening....
Forummets indlæg er redigeret af Maho Apr 9 '15
Hookmaker
Hookmaker Apr 9 '15

Claus, jeg hader lidt at du er en af de første der ikke gider have denne fantastiske bil, men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor du overhovedet roder med Rated range. Både Rated og Typical er FASTE Tesla værdier vistnok hhv. 190 og 207 Wh/km (såvidt jeg husker - ret mig hvis jeg tager fejl). Din bil skal stå i Typical (eller %) og så er du med dit kørselsbehov nødt til at lære den at kende sommer som vinter, våd vej og tør vej. For der er kæmpe forskelle. Fælles for forskellene er dog at de til en hvis grad kan minimeres af forvarmning i lader, lagsomme til moderate opstarter, 0 overhalinger og lavere hastighed. Fuldstændigt identisk med ICE biler, men her kan du tanke for hver 100 m, så der lægger du ikke mærke til det. 

På jyske hovedveje og lidt motorvej SKAL du kunne køre 340-375 km mindst på en 100% opladning (og hvis det er det du har brug for hver dag - så lad den til 100% - det kan den sagtens klare) på tør vej forår-sommer-efterår punktum. Hvis ikke så giver du den gas - og det er jo altså bare ikke foreneligt med dit kørselsbehov, og ja, så må du vælge en ICE. 

Nu kommer den varme tid, giv dig selv den chance at få prøvet bilen af under varmere forhold - jeg er sikker på du fixer det med lidt tålmodighed. 

På den lange bane vil der også alt andet lige dukke lademuligheder op og kunder der kender dig vil fixe lidt strøm mens du besøger dem - så det kan kun gå den rigtige vej.

lysmanden
lysmanden Apr 9 '15
Renedyhr. Spot on. Kørte enda 110 hvor jeg måtte køre 130. Har enda sat den i sport istedet for insane. Kørte næsten hele dagen på køre computer. Har på intet tidspunkt sparket til den

Maho. Jeg tror at jeg personligt er blevet lovet for meget. Efter gennemgang af min kørselsarapport er ideen nok blevet oversolgt lidt. Måske jeg her været for naiv. Har dig ellers intet at sætte på bilsælgeren der var super dygtig.

1 ting er at almindelige biler kan variere med 10 % men lige frem over 25 % syntes jeg er et kreativitet niveau som selv Stein Bagger vil blive imponeret over.

Er der nogle gode ideer til energi besparende kørsel? Nægter at slukke for air condition for at få 10 km mere. Den slukker og tænder jo selv køre lys og jeg kan sagtens sætte den til at varme kabinen på hvis det er det som andre omtaler som forvarme?

Jeg var meget tæt på at bestille 22 tommer igår men frygter at det tager endnu flere km

Nogen der ved hvornår SC åbner i Vorsibgborg?

Udover det med afstanden så er der intet at klage over på bilen. Kører som en drøm
egernmus
egernmus Apr 9 '15

@Claus .. er enig med Hookmaker, hvis P85D opfører sig nogenlunde som P85+ :)

Men hvad har du på af dæk på dine 22"? Dækvalget kan godt koste 20% af rækkevidden synes jeg at kunne se .. jeg hoppede til kæmpeforbrug på mine vinterdæk i forhold til Michelin PS2 sommerdæk. Har selv her i foråret haft lange perioder med svært ved at komme under 300 wh/km, hvis vejen var fugtig og generelt +20% .. ved skift til PS2 fik jeg pludselig maskinen under 220 wh/km igen på kort tur,  indtil jeg punkterede efter 17km, så har den ikke lige kørt siden andet end til jeg fandt ud af det og hjem igen med 80-100 km/t og et forbrug som over 10km kom under 200 wh/km for første gang i 4-5 måneder :-)

Så dæk betyder meget for brændstoføkonomien, især i vores eldrevne :)

MVh.

Ulrik

nicom
nicom Apr 9 '15
Range mode du nævner det ikke.. Sænk bilen ved 80 km (low).. Det hjælper lidt..
Sider: « 1 2