Loading...
dk

Adapter eller ej | Tesla Forum

TA6854
TA6854 Apr 13 '15
Hej alle glade Tesla entusiaster.

Jeg har lige bestil min P85D i weekenden, og glæder mig til levering. Jeg bor i det yderste vestjylland på Esbjerg egnen, og derfor er der jo ikke nogen superchargere lige i nærheden. Jeg vil gerne gøre en indsats for miljøet og derfor er jeg også parat til at ændre min kørestil, men jeg tager ret tit turen til Skive eller Herning ifm arbejde, og her kommer jeg vel i problemer? det bliver nok også svært at holde en P85D på 80 hele vejen tænker jeg.

Så var det jeg så at at firmaet Clever faktisk har ret mange ladesationer rundt omkring, men at det er CharDeMo som er hurtigst og det kører min tesla jo ikke.

Vil i råde mig til at købe en CharDeMo adapter, så jeg kan lade hurtigt på vestkysten? Eller vil i helt råde mig til at afbestille min bil pga min lokation? Jeg kører ikke så meget privat, så det er mest til hyggeture i området og til København for at besøge min familie, men turen derover bliver jo ikke noget problem da jeg rammer en supercharger på vejen.

Håber i kan råde mig lidt vedr opladning og eventuelt abonnement! Tusind tak

Hilsen TA
Forummets indlæg er redigeret af TA6854 Apr 13 '15
MrCoffee
MrCoffee Apr 13 '15
Hejsa. Du skal bestemt ikke afbestille den fedeste øse som er lavet i mands minde. Jeg bor på vestsjælland og har endnu ikke andre kabler end det der fulgte med bilen. Til alm 230 v 16 A og selvfølgelig til SC. Men et abonnement til Clever og et type 2 kabel, ville give dig helt ro i sjælen.
For mig har det som sagt aldrig været et problem. Hvis du dog skal til udlandet uden om SC skal du lige undersøge sagerne nærmere. Peter.
Kristian70k
Kristian70k Apr 13 '15

Hej, der kommer en tesla SUC i 2015 i esbjerg.. så synes faktisk ikke du skal købe andet end et tybe2 kabel.. 

tillykke med bilen - prøvede en i dag.. det er sku en raket..

Kiefer
Kiefer Apr 13 '15

En SuC i Esbjerg vil jo ikke rigtig hjælpe dig på turen til og fra Skive, en tur på ca. 145km i hver retning via et hurtigt kig på Google. 

Du kan gøre en af to, eller begge kombineret:
1. Køb en chademo adapter, det vil give dig noget nær SuC hastighed på en Clever lader så du kan komme de 145km retur.

2. Køb dobbeltlader og et type2 kabel. Så vil du kunne lade med 22KW, det er en lidt langsommere opladning.

Du kommer til at betale det samme for opladningen hos Clever uanset hvilken løsning du vælger. Personligt ville jeg nok gå efter Chademo adapteren, det er trods alt billiger end at betale 11K ekstra for dobbeltalder.

En SuC mkring Herning tror jeg ville kunne lukke et hul i Jylland, så mon ikke vi vil se en sådan om 2-3 år?

Bare fordi den ikke er på kortet over planlagte installationer i dag, betyder jo ikke, at den ikke kan være på tegnebordet.

/Martin

TA6854
TA6854 Apr 13 '15

Hejsa! Tusind tak for de hurtige svar!

Hvis jeg nu skal til Skive f.eks, og ikke kører pænt :), så vil jeg jo nok ikke kunne nå hjem igen uden at skulle lade. Hvor lang tid ville jeg skulle lade på hhv en type 2 og en chademo, ca? Ved i det? 

Mht hjemmeladning sagde Tesla at jeg bare skulle have installeret et kraftstik så det bør jo være nok, hvad har i? En SC i esbjerg lyder fedt, så kan jeg da lade hurtigt i nærheden, men er den bekræftet?. En SC omkring herning eller Viborg ville være ideelt ja. 

Mange tak for jeres hjælp!

Kiefer
Kiefer Apr 13 '15

Har du du bestilt dobbeltlader, hvis ikke vil du kunne lade op til 11KW på en Type2 og op til 50KW på en Chademo. Ved dobbeltlader kan du lade med op til 22KW og stadig 50KW på en Chademo.

Chademo er ligeglad med om der er dobbeltlader eller ej i bilen, det svarer til en mikro SuC og går direkte i batteriet.

et 16A 400V udtag vil kunne give dig op til 11KW sammen med den medleverede oplader fra Tesla, med dobbeltlader skal du både have et hus hvor der er 32A ledig kapacitet og en lader, da den af Tesla leverede lader som nævnt ikke fungerer til mere end 16A.

Hvis du kører pænt kan du godt nå til Skive og hjem igen, så kan du i stedet ræse på turen mellem Herning og Esbjerg, der er vist ikke mere end godt og vel 90km hver vej ;-)

En SuC omkring Viborg tror jeg ikke meget på, den by er ikke kendt for innovation og udvikling i infrastruktur, der er en grund til at alle motorveje går uden om Viborg...

Der er jo heller ikke mere strøm tilbage når Apple fremadrettet tager det hele :-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Apr 13 '15
Kiefer
Kiefer Apr 13 '15

Mw: At bilen "snildt" kan klare 2x 143 uanset hvordan du kører til Skive vil jeg nok godt sige jeg grundlæggende er uenig med dig i. Hvis jeg kører rigtig pænt i solskinsvejr og med vinden i ryggen, ja så kunne jeg måske "snildt" køre 300km. Men der skal ikke meget til før rækkevidden er brugt op. Så at sige "snildt" synes jeg er en tilsnigelse :-)

Chademo skulle da gerne kunne lade med mere end 143km på en time, 11KW er ca. 44km i timen, så det er nok nærmere 200km du kan lade op med på en time. Alt efter clever abb. vil 50kWh så også have kostet dig op over 250,-

Husk bilen regner 1km pr. ca. 200wh. ved rated range.

/Martin

TA6854
TA6854 Apr 13 '15
Hejsa, jeg har ikke bestilt dobbeltlader, da jeg ikke skal køre længere ture hver dag. Det lyder helt klart som om jeg skal have en chademo adapter, kan man bestille ðen sammen med bilen eller er det 3 pRts produkt? Synes jeg læste noget om at der var meget lang leveringstid på dem?
Kiefer
Kiefer Apr 13 '15

Mw: Dine ca. 4 timer for at lade op med 11 og 22KW var jeg ikke uenig i, det var de 143km med 50KW på en time. 

TA6854: Du bestiller Chademoadapteren ved Tesla som et add-on produkt, jeg tror ikke du kan bestille den sammen med bilen endnu. Jeg kender ikke leveringstiden, men ja rygterne siger, at den kan være temmelig lang.

/Martin 

DeaconWP
DeaconWP Apr 13 '15

TA6854: Jeg vil nu fortælle dig det der er mest relevant for dig at tænke på. Der må være et formål med at tage til Skive. Ikke sandt? Og er du koblet op på et kraft stik, 16 A, i den tid du er der, så kan du i en time få 55 km kapacitet på batteriet, mens du er i Skive. Tager du hjemmefra med opladt batteri, behøver det jo ikke være helt opladt igen i Skive, inden du tager hjem, vel?. Så er det jo ok at komme tilbage til Esbjerg med tomt batteri. Så bilen kan med det leverede standard ladeudstyr sagtens opfylde dit kørselsbehov.

Også uden dobbeltlader. ;-)

God tur rundt i Dk, når den tid kommer.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Apr 13 '15
TA6854
TA6854 Apr 13 '15

Nogen der har et link til den chademo adapter? Fandt denne, men der står i beskrivelsen at den er til det amerikanske marked og der er en speciel til det europæiske marked. Den står til 450 usd på den side...

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-charging-adapters/products/chademo-adapter

EVfan
EVfan Apr 13 '15

@TA6854, Nej du skal ikke hoppe fra og gå glip af denne oplevelse. Har selv en herude vest på hvor verden er forlænget med brædder, det klarer bilen fint. Her er mine forslag; jeg vil bare købe et type 2 kabel og så stille og roligt finde ud af hvor du kan lade, få gode råd herinde fra. Der er flere hjemmesider hvor du kan finde ladesteder, nogle er gratis som SuC. Når I er på tur skal du måske bare lade 1time for at kunne nå hjem igen. Måske har familien eller venner lidt strøm, der bliver hældt på mens I hygger Jer. Alle som du møder er meget interesseret og hjælpsomme. Held og lykke med bilen.

/Jens

TA6854
TA6854 Apr 13 '15

Tak for svar @DeaconWP. Jamen du har jo helt ret, jeg kommer jo hjem igen. Og hvis jeg kører længere kører jeg jo via motorvejene hvor der er superchargere. 

Jeg er dog lidt i tvivl om jeg skal bestille en dobbeltlader, hvad nu hvis jeg fortyder det senere :S. Synes det er svært. 

EVfan
EVfan Apr 13 '15

@TA6854: Dobbeltladeren kan du altid få eftermonteret, hvis dit kørselsbehov skulle ændres.

/Jens

DeaconWP
DeaconWP Apr 13 '15

Dobbeltlader er kun hvis du ikke i løbet af den ladepause du har, kan nå at lade så meget strøm på, at du kan nå frem til den næste lade mulighed.

Skal du bare lade til hverdag, og der er 100 km tilbage på tanken, så tager det jo maks 6 timer, før den er helt fuld med en enkelt lader.

Skal du spise bare en nogenlunde normal aftensmad, skal du stå tidligt op igen næste dag, hvis du ikke har kunnet lade nok op om natten.

Og så er det kun, hvis du er på langtur, hvor der ikke er lademuligheder hvert sted du er, at du kan have behov for lade hastigheden.

Dobbletlader er overflødig i min verden.

tintin
tintin Apr 13 '15

Man kan sutte strøm gratis i Skive

Skive Station Marius Jensens Vej 10, 7800 Skive

Beskrivelse Drej til højre for enden af Marius Jensens Vej (ved nr.10). Standeren står under broen ved Skive Station. Åbningstider Åben 24 timer (Strøm gratis m. CLEVER kort) Ladestik Antal Ledige    IEC Type 2
AC - 22 kW 2 2   Betaling CLEVER Abonnement 

nicom
nicom Apr 13 '15
Dvs nogle clever stander er gratis(med kort) mens andre stander koster normal takst. Hvordan kan man se forskel på dem?