Loading...
dk

Annullering af P85D bestilling | Tesla Forum

henrik_dk
henrik_dk Apr 16 '15

Jeg bestilte min P85D i januar og med levering i august.

Hvor sent kan jeg annullere min bestilling? (jeg ved, at mine 15k er mistet)

Jeg vil gerne vente til sidste øjeblik, da jeg håber meget, at Tesla får styr på deres software, så P85D kan yde det, som Tesla lover på deres hjemmeside (700 HK, 3.3 sek. 0-100, 480 km i rækkevidde og gerne mere end få minutter med 250 km/t).

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 16 '15

Hej Henrik

Det får de også. Det giver i min optik ingen mening at smide 15K ud af vinduet alene på den baggrund. Det er højst sandsynligt fixet med en mindre OTA opdatering som der arbejdes på.

Nommensen
Nommensen Apr 16 '15
Du får ikke 480 km i rækkevidde - det er en teoretisk rækkevidde.
henrik_dk
henrik_dk Apr 16 '15

Hvor skriver Tesla på deres hjemmeside, at de 480 km er en teoretisk rækkevidde?

I dag ved jeg godt, at det er en teoretisk rækkevidde, men kun efter at have læst hundredvis af indlæg siden januar her og på Tesla Motors Club. Det vidste jeg intet om, da jeg afgav min bestilling i januar.

Det samme gælder med de 700 HK, 3.3 sek. til 100 og 250 km/t i tophastighed. De tal er jo også bare teoretiske og kan kun opnåes, når SOC, vejr osv. er 100% optimalt. Det skriver Tesla heller ikke noget om.

Læste alle 51 sider i det her indlæg på TMC i aftes og det er nedslående læsning...

http:///...ld-have-an-asterisk-*-next-to-it-Up-to-691HP

120281
120281 Apr 16 '15

Rækkevide er individuelt. Men jeg kører ikke engang 400 km i en alm. S85 - gennemsnit 234 kwh.

Samt kører du meget motorvej og også mere end 130 km/t så er du et godt stykke unde 400 km. er min erfaring med kun ca. 3 ugers ejerskab.

P85DK
P85DK Apr 16 '15

@henrik_dk - msh til rækkevide, så mener jeg at Teslas opgivne 480km er mindst lige så realistiske som når Audi, BMW, Mercedes etc. angiver km/l.

Mhs til præstationer, så ville jeg seriøst overveje at ændre bestillingen fra en P85D til en 85D. Bilen i sig selv er super fed og lever op til alle forventninger og p.t. så er 85D'eren et røverkøb i forhold til alle andre biler (Tesla såvel som BMW, AUDI, Mercedes etc.)

Vi der allerede har fået vores P85D'er kan så kun håbe på at de får styr på alt software og placeret P85D'eren et godt stykker foran igen, så vores ekstra investering kan retfærdiggøres.

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 16 '15

@Henrik.

Så ikke at du også i dit indlæg efterspurgte de 480km rækkevidde. Dette er nok det eneste du ikke skal regne med. Når jeg læser diverse erfaringer på foraer vil en P85D max. køre ca. 400 km under ideelle forhold til sommer og på standard 19" tommer hjul. Men ja som P85DK skriver kan du jo overveje S85D hvor du pt. virkelig får noget for pengene. Måske du ennda kan få love at ændre bestillingen UB afhængig af om de allerede er begyndt at producere den...?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Apr 16 '15
Kiefer
Kiefer Apr 16 '15

Hvem siger en P85D ikke kan køre 480 på en oplading, jeg tror da sagtens Kajakaj kan få den til det ;-)

Det er udelukkende et spørgsmål om kørestil, selv kører jeg mellem 250 og 400km på en opladning, alt efter vind, vejr osv.  Alle de andre bilmærker på markedet, kan sikkert også godt køre det opgivne km/l tal, altså ned ad bakke med tape alle steder hvor vinden kan påvirke tallet osv...

Hvis det er fordi du vil have en Tesla du kan køre langt i, vil jeg anbefale at kigge på enten en S85, den kan du sikkert få til at gå længere pr. kWh end en P85D.

/Martin

henrik_dk
henrik_dk Apr 16 '15

Jeg kører ca. 160 km om dagen (Randers - Århus) og 1-2 gange om måneden til svigerfamilien i vestjylland, så jeg kan godt klare mig, selvom rækkevidden ikke er 480 km. Så det vigtigste for mig, er nu ikke rækkevidden, men derimod de 700 HK og at de er der, når jeg vil bruge dem :-).

Da jeg har valgt, at købe en super performance sedan (den hurtigste i verden?), så forventer jeg også, at den er en super performance sedan hele tiden. Ikke kun når alle forhold er 100% optimale. Jeg vil have 700 HK både om morgenen til arbejde og til fyraften, når jeg kører hjemad.  Kan Tesla ikke opfylde det med de nuværende teknologier, så må jeg annullere min P85D bestilling og vente til en "P100D".

Har kigget på 85D og den skulle desværre være hurtigere end P85D ved mellemaccelerationer (over 130 km/t). Overvejer da 85D, men mister så insane mode og mine NextGen bagsæder ;-).

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Apr 16 '15
Raymond
Raymond Apr 16 '15

henrik_dk: Indtil 85D har Tesla altid underdrevet performance på bilerne, så mon ikke P85D nok skal yde som lovet og mere til med tiden - det er jeg sikker på. Ud over det, så forstår jeg slet ikke "Jeg vil have 700 HK både om morgenen til arbejde og til fyraften, når jeg kører hjemad", det kan du jo overhovedet ikke få i en ICE bil, den skal først varmes op i 10-20 min, før den kan yde sit ypperste - een Tesla kan både være kabinevarm samt batterivarm, når man kører og den kan endda selv finde ud af hvornår den skal være det, så alt i alt, så mener jeg du har betydelig længere tids topperformance i Tesla end i en ICE bil.

Maho
Maho Apr 16 '15
Husk nu også på at det er et batteri vi taler om. Der er vel ikke nogen som brokker som over at ens iPad er opgivet til fx 48 times brug ved tekstbehandling men kun leverer 3 timer hvis men spiller spil eller ser film.... Det er nøjagtigt det samme venner :-)
Gustavsfar
Gustavsfar Apr 16 '15

Fin betragtning Maho :-)

henrik_dk
henrik_dk Apr 16 '15

Raymond: Både min BMW 135i og 535d var nu varm efter få kilometer (havde fyr i min 535d), så selvfølgelig kan jeg få optimal ydelse i en ICE bil på hele turen. Samt er jeg ligeglad med driftstemperaturen på olien, så kan jeg da fyre en ICE bil af med det samme. Desuden så yder den 100% hele tiden uanset, hvor meget brændstof der er i tanken.

Maho: Jeg forstår ikke sammenligningen mellem en billig iPad til 2500 kr og en performance bil til over 1 million kr.

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Apr 16 '15
Hookmaker
Hookmaker Apr 16 '15

For at svare på dit spm. så kan du vel i princippet afbestille indtil du får din endelige mail om leveringsdagen fra din DS. Og så har du kun tabt 15K. 

Og du har i bund og grund ret i dine performancebetragtninger, men der er altså en del forbehold du skal tage højde for:

- Det er VELKENDT at en elbil imodsætning til en ICE IKKE kan yde max effekt og hastighed fra 100% kapacitet til 0 Kapacitet. Det skyldes at bilen ikke kan komme af med varmeudviklingen.

- Det er også VELKENDT at ydelsen falder med batteristanden. 

- De opgivne ranges ER ihht. nogle standarder som i lighed med ICE biler (efter min mening) er HELT hen i vejret. MEN du KAN godt køre 480 km i en Tesla (med garanti) under de rigtige forhold. MEN ved daglig drift 2/3 motorvej 1/3 hovedvej løber den ca. 350 km under danske forhold på fartgrænsen. +/- 50 km, afhængig af hvordan du fyrer den af undervejs.

- Men de 700HK (P85D) og de 250 km/t skal vi have - men vi får dem ikke til brug hele tiden  - grundet 2.

Forbeholdene skal du kende hvis ikke du kan leve med dem har du bestilt den forkerte bil, sorry. MEN 1 uge efter at du er flyttet fra din 535i er du tabt og du sætter dig aldrig over i den igen (medmindre du har brug for at køre 600 km non-stop uden at tanke, og godt kan lide lugten af napalm, undskyld, diesel om morgenen ...;-) !

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Apr 16 '15
henrik_dk
henrik_dk Apr 16 '15

Hookmaker: Tak for dit svar :-).

Håber meget, at det ikke bliver aktuelt... Vil vildt gerne have den P85D, men har svært ved at forsvare det over mig selv efterhånden.

Følger også spændt de målinger, som I får på lørdag i Køge :-).

NOELON
NOELON Apr 16 '15

De 480 km i range er efter NEDC stndarden og femgår af bestillings siden. Det er den amerikanske standard for hvordan rækkevidden måles og den udføres af fabrikkerne selv. Derfor er den lige så ukorrekt, som den alle andre bil fabrikanter opgiver. Men jeg er helt enig med Hookmaker at du aldrig ønsker dig tilbage når du først har sat dig ind og kørt de første ture. Dynamik Komfort og køre-oplevelse ligger hinsides alle de ICE biler jeg nogen sinde har kørt. Har været på lang tur i Europa i min nye P85D de sidste dage og den kører som en drøm på både Motorvej, lande veje og i Bjergene. Og den kan sagtens køre langt. Har vedlagt et par billeder der illustrerer både bjergkørsel og langt på strømmen.

Maho
Maho Apr 16 '15
Vildt flotte tal TSLA, må man gætte at det gik en liiiiiiiile smule ned ad bakke på billede 2 :-)
henrik_dk
henrik_dk Apr 16 '15

TSLA: Er det så med 80 km/t i læ bagved en lastbil? Eller har den også fået lov til at bestille noget? :-)

NOELON
NOELON Apr 16 '15

Maho: billede 2 er faktisk bjergkørsel og og ned, hvilket kurverne vist også illustrerer. Det var i Vogeserne syd vest for Colmar - så ingen motorvej. men skrappe stigninger og nedkørsler.

muller
muller Apr 16 '15

Der er en fin predicter her: http://my.teslamotors.com/da_DK/goelectric#range, som vel bør være kendt stof inden man kaster 1 mio. dkk efter en elbil.

I øvrigt tror jeg ikke du skal bruge en hel uge i din P85D, før du aldrig nogen sinde vil tilbage i en dinobrænder igen ;-)

Sider: 1 2 3 »