@henrik_dk:
Jeg brugte selv 9 måneder på at overveje min bestilling af 85D, som forventes i juni, og først efter at have læst stort set alt i dette forum, set timevis af videoer fra super begejstrede ejere, og talt med adskillige lige så glade ejere, endte mine overvejelser med følgende:
- - Jeg køber bilen til den kørsel jeg har 95% af tiden, dvs. de daglige 50-200 km.
- - Bilen bruger ifølge utallige brugeres erfaringer 190-250 Wh per km = ca. 4-5 km per kWh ved almindeligt brug. Med ca. 79 kWh til rådighed, svarer det til 315-415 km per ladning, fra 100% til 0% opladning, men det vil sjældent være det fulde spænd man bruger i praksis, nærmere 90%-5%, dvs. 85% af ovenstående = 270-350 km per ladning.
- - Når jeg skal med familien sydpå regner jeg med at køre 85-90 km/time inkl. opladning på superchargere. 1.800 km vil derfor tage ca. 20 timer sammenlagt for kørsel + ladning.
- - Jeg var fristet af den ekstreme performance i P85D, men i valget mellem længere range og højere peak performance, valgte jeg range. Andre vælger højere performance, men forhåbentlig i erkendelse af at det koster lidt på rækkevidden.
- - I mine øjne er Tesla Model S en familiebil med en acceleration der hører til blandt de hurtigste sportsbiler, men stadig en familiebil. Hvis man i BMW 5-serien vil have samme acceleration som 85D (750 tkr), så skal man op i en 550i til 1,4 mio. kr.
- - På Teslas amerikanske hjemmeside kan man se en graf over sammenhængen mellem fart og rækkevidde. Jeg véd derfor at jeg ikke kan køre 200 km/t og stadig have 250 km rækkevidde. http://my.teslamotors.com/goelectric#range
- - Elbiler generelt, og Tesla i særdeleshed, bruger motorer der er kendt for lave vedligeholdsudgifter og høj driftsikkerhed pga. deres simple konstruktion. Batteriet er der ingen der kender langtidseffekten af, men jeg har tillid til at der om 5-6 år kommer et langt bedre batteri, som jeg nok vil investere i for at få 30-50% længere range, og muligvis også hurtigere ladning, hvis jeg stadig har bilen på det tidspunkt. Jeg forventer langt lavere drifts- og vedligeholdsomkostninger i al den tid jeg ejer bilen ift. en ICE-bil.
- - Af de ejere jeg har talt med er der INGEN der ikke er vildt begejstrede for deres Tesla. Det amerikanske ConsumerReports har indsamlet tilfredshedsundersøgelser, og ingen bil har nogensinde haft mere tilfredse ejere - 99% med Audi på andenpladsen på 84%.
Der er ingen roser uden torne, og Teslaens svage punkt er opladningstiden, og af langt mindre betydning: den lavere performance når batteriet er ved at være dødt - men det kender jeg fra mine børns fjernstyrede biler, så dér bliver jeg ikke overrasket ;-)
Det kunne godt lyde som at Teslaen måske ikke den rigtige bil for dig, og du bør overveje at tage de 15 kkr. tab med det samme og afbestille, hvilket er langt billigere end tabet efter et par ugers ejerskab, som du ikke bliver tilfreds med.
Hvis du vælger at holde fast i din bestilling, bør du nok forlige dig med ovenstående.
Bedste hilsener Michael