Loading...
dk

Annullering af P85D bestilling | Tesla Forum

NOELON
NOELON Apr 16 '15

Henrik_dk: he he , nej ingen lastbiler der. Det første billede viser strækningen fra Egerkingen i Schweiz over Basel og ind i Frankrig til Vogeserne hvor vi kørte en del rundt og op til Strassburg ind i Tysklan til SuC ved Archern syd for Baden-Baden. Motorvej det først stykke til basel og det sidste op til Archern.

henrik_dk
henrik_dk Apr 16 '15

muller: Kender godt siden. Men den passer ikke helt til europæiske forhold, da max hastighed jeg kan vælge er 120 km/t. Jeg kører nu for det meste 130 / 140 km/t på motorvejen og når jeg er syd for grænsen er det 160 / 180 km/t.

Den tyske side viser også max 120 km/t.

http://my.teslamotors.com/de_DE/goelectric#range

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Apr 16 '15
MontecristoDk
MontecristoDk Apr 16 '15

@henrik_dk:

Jeg brugte selv 9 måneder på at overveje min bestilling af 85D, som forventes i juni, og først efter at have læst stort set alt i dette forum, set timevis af videoer fra super begejstrede ejere, og talt med adskillige lige så glade ejere, endte mine overvejelser med følgende:

• - Jeg køber bilen til den kørsel jeg har 95% af tiden, dvs. de daglige 50-200 km.
  • - Bilen bruger ifølge utallige brugeres erfaringer 190-250 Wh per km = ca. 4-5 km per kWh ved almindeligt brug. Med ca. 79 kWh til rådighed, svarer det til 315-415 km per ladning, fra 100% til 0% opladning, men det vil sjældent være det fulde spænd man bruger i praksis, nærmere 90%-5%, dvs. 85% af ovenstående = 270-350 km per ladning.
  • - Når jeg skal med familien sydpå regner jeg med at køre 85-90 km/time inkl. opladning på superchargere. 1.800 km vil derfor tage ca. 20 timer sammenlagt for kørsel + ladning.
  • - Jeg var fristet af den ekstreme performance i P85D, men i valget mellem længere range og højere peak performance, valgte jeg range. Andre vælger højere performance, men forhåbentlig i erkendelse af at det koster lidt på rækkevidden.
  • - I mine øjne er Tesla Model S en familiebil med en acceleration der hører til blandt de hurtigste sportsbiler, men stadig en familiebil. Hvis man i BMW 5-serien vil have samme acceleration som 85D (750 tkr), så skal man op i en 550i til 1,4 mio. kr.
  • - På Teslas amerikanske hjemmeside kan man se en graf over sammenhængen mellem fart og rækkevidde. Jeg véd derfor at jeg ikke kan køre 200 km/t og stadig have 250 km rækkevidde. http://my.teslamotors.com/goelectric#range
  • - Elbiler generelt, og Tesla i særdeleshed, bruger motorer der er kendt for lave vedligeholdsudgifter og høj driftsikkerhed pga. deres simple konstruktion. Batteriet er der ingen der kender langtidseffekten af, men jeg har tillid til at der om 5-6 år kommer et langt bedre batteri, som jeg nok vil investere i for at få 30-50% længere range, og muligvis også hurtigere ladning, hvis jeg stadig har bilen på det tidspunkt. Jeg forventer langt lavere drifts- og vedligeholdsomkostninger i al den tid jeg ejer bilen ift. en ICE-bil.
  • - Af de ejere jeg har talt med er der INGEN der ikke er vildt begejstrede for deres Tesla. Det amerikanske ConsumerReports har indsamlet tilfredshedsundersøgelser, og ingen bil har nogensinde haft mere tilfredse ejere - 99% med Audi på andenpladsen på 84%.

Der er ingen roser uden torne, og Teslaens svage punkt er opladningstiden, og af langt mindre betydning: den lavere performance når batteriet er ved at være dødt - men det kender jeg fra mine børns fjernstyrede biler, så dér bliver jeg ikke overrasket ;-)  

Det kunne godt lyde som at Teslaen måske ikke den rigtige bil for dig, og du bør overveje at tage de 15 kkr. tab med det samme og afbestille, hvilket er langt billigere end tabet efter et par ugers ejerskab, som du ikke bliver tilfreds med.

Hvis du vælger at holde fast i din bestilling, bør du nok forlige dig med ovenstående.  

Bedste hilsener Michael

Forummets indlæg er redigeret af MontecristoDk Apr 16 '15
Maho
Maho Apr 16 '15
Meget flot og velskrevet Michael. Jeg har efter ca 5 måneders ejerskab nu lagt rækkevidde angsten bag mig. Jeg kender bilens mønster, ved den er til at stole på. Jeg har "slukket" for alle forbrugsvisninger i min daglige kørsler nu, kun batteribaren i midten er synlig. Jeg kører ca 20-40 km pr dag, jeg lader mandag og fredag og nyder livet. Teslaen var min drømmebil ved bestillingen og er min drømmebil i dag. Den er under ingen omstændigheder til salg og jeg glæder mig over den bliver smartere og smartere måned for måned.
Klaus_
Klaus_ Apr 16 '15

@MontecristoDk, thumbs up!

lysmanden
lysmanden Apr 16 '15
Henrik.dk
Husk at der er risiko for at der kan komme vægt afgift på. Ydermere er der en svingende dollar kurs der kan påvirke bilens endelige pris.
E
Forstår godt dine bekymringer. Det holder ikke ligesom du selv skriver.spørgsmålet er om du kan nøjes med mindre?

Maho. Hvad har du slukket for. Er det for at spare strøm?
lysmanden
lysmanden Apr 16 '15
Henrik.dk
Husk at der er risiko for at der kan komme vægt afgift på. Ydermere er der en svingende dollar kurs der kan påvirke bilens endelige pris.
E
Forstår godt dine bekymringer. Det holder ikke ligesom du selv skriver.spørgsmålet er om du kan nøjes med mindre?

lysmanden
lysmanden Apr 16 '15
Henrik.dk
E

Maho
Maho Apr 17 '15
Lysmanden: nej, jeg mente at i stedet for det konstante fokus på energiforbrug på skærmene, har jeg nu i stedet bevist valgt andre visninger som navi, musik eller internet osv.
I min hverdag er forbruget "ligegyldigt" og det har fungeret godt for mig at få fokus fjernet så man ikke efter hvert 30. sek liiiige skal tjekke om forbrug er ændret :-)
lysmanden
lysmanden Apr 17 '15
Arhhhh på den måde. Må indrømme at jeg som landevejs røver ( kørende sælger )
Har svært ved at rykke ud af komfort zonen
Maho
Maho Apr 17 '15
Fuldt forståeligt Lysmanden, når jeg er rækkevidde-afhængig" kører jeg naturligvis med det hele tændt, men når ikke er det lidt befriende at slukke for :-)
Forummets indlæg er redigeret af Maho Apr 17 '15
HRH
HRH Apr 18 '15
@ TSLA. Det er godt nok nogle fine tal. Jeg fik min P85D for en måned siden, men ligger næsten konstant på 250-260, men det er så også mest motorvej, 21' sommerdæk.
Vedhæftet et ret godt skud fra turen i Tyskland i går.(har intet med rækkevidde at gøre).
Jeg synes forresten at jeg et sted har læst noget om, at der skulle komme en opdatering, der slog den ene motor fra, men det er måske en and?
lysmanden
lysmanden Apr 18 '15
Mrh: 250 er det km kørt på opladning ved 80 pct eller er det strøm forbrug ?
HRH
HRH Apr 18 '15
@ lysmanden. Det var meget uklart formuleret af mig. Undskyld. Det er strømforbruget wh/km.
Fuldt opladet står den til 407 km i den grønne barre, men i praksis får jeg vel omkring 250 km ud af den
Forummets indlæg er redigeret af HRH Apr 18 '15
lysmanden
lysmanden Apr 18 '15
Hrh. Så er jeg med
Hmm 250 km er måske lige i underkanten. Så får den også prygl ik?
Gustavsfar
Gustavsfar Apr 18 '15

Faldt lige over denne:

http:///...light=300+miles+p85d

NOELON
NOELON Apr 18 '15

Godt nok flot. Men ser ud til at han kører firmware 179. Den er jo ikke frigivet i Europa. Gad vide om den indeholder frigivelse af den ene motor. Så giver det god mening og nget at glæde sig til.

HRH
HRH Apr 19 '15
@lysmanden.
Hvad er prygl for dig?
Jeg ligger på 130 -135 på motorvej. Er det for meget? Hvad gør du?
henrik_dk
henrik_dk Apr 19 '15

HRH:

Er det med 130-135 km/t, du har en rækkevidde på 250 km?

Claus8930
Claus8930 Apr 19 '15

@gustavfar

Prøv lige at se hans kurve for forbrug. Der er 4 cyklus´er der ligner hinanden 100%. Ser det ikke underligt ud?

Sider: « 1 2 3 »