Loading...
dk

Prof. Støjmålinger | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC Apr 28 '15

Jeg har igår foretaget nogle lidt mere prof. målinger af støjniveauet i min bil.

Til testen er benyttet en minidsp UMIK-1 mikrofon som er fabriks kalibreret samt softwaren REW til Mac OSX. Til sammen er dette en løsning som bruges til at lave professionelle måilinger på højtalere og lydsetup generalt.

Som det kan ses på nedenstående er mikrofonen opsat så det svare til hvad en medpassager ville opleve.

Min bil er en S85 på 21" Turbine 245/35 Continental Extremecontact DW (originale fra Tesla USA) har panoramisk glastag og er lydisoleret med dynamat i Frunk, Trunk, Døre, bagklap og hjulkasser.

Her er resultatet af testen:

80 km/t (64.7 - 74.2 dbA)

100 km/t (64.8 - 76 dbA)

110 km/t (65.2 - 76.2 dbA)

130 km/t (69 - 76.1 dbA)

Resultatet afhænger meget af hvad der lige passere forbi af andre biler.

Den laveste værdi giver en ide om hvordan niveauet ville være hvis man kørte alene på vejen.

Alle målinger er foretaget på stykket ml. afkørsel Bjæverskov og Ringsted C hvor asfalten er relativ ny og uden riller/huller.

Der er foretaget 3-5 målinger med hver hastighed, og der er brugt laveste dbA og højeste dbA af de målinger.

Hookmaker
Hookmaker Apr 28 '15

Super Frederik. Og det fortæller os at......? (Læs=mangler vi at smide det samme udstyr i en uisoleret S85ér og gennefære testen én gang til?)

FrederikC
FrederikC Apr 28 '15
Citat fra Hookmaker

Super Frederik. Og det fortæller os at......? (Læs=mangler vi at smide det samme udstyr i en uisoleret S85ér og gennefære testen én gang til?)

Ja, eller man kan sammenligne på denne side: http://www.auto-decibel-db.com/index_kmh.html

Der er dog ikke en uisoleret S85 på listen. 

Der skal sammenlignes med mine laveste målinger, dvs. tallet inden "-" også er tallet nok stadig i den høje ende da deres tests er lavet i lukket miljø dvs. uden ydre påvirkninger.

Her er også lidt til sammenligning:

http://www.stac-uk.com/downloads/Noise%20Levels.pdf

Og lidt mere:

85 dBA      2-stroke chain-saw at 10 m distance, loud WC flush at 1 m distance

80 dBA      Very loud traffic noise of passing lorries at 7.5 m distance,

high traffic on an expressway at 25 m distance

75 dBA      Passing car at 7.5 m distance, un-silenced wood shredder at 10 m distance

70 dBA      Level close to a main road by day, quiet hair dryer at 1 m distance to ear

65 dBA      Bad risk of heart circulation disease at constant impact is possible

60 dBA      Noisy lawn mower at 10 m distance

55 dBA      Low volume of radio or TV at 1 m distance, noisy vacuum cleaner at
 10 m distance

50 dBA      Refrigerator at 1 m distance, bird twitter outside at 15 m distance

45 dBA      Noise of normal living; talking, or radio in the background

40 dBA      Distraction when learning or concentration is possible

35 dBA      Very quiet room fan at low speed at 1 m distance

25 dBA      Sound of breathing at 1 m distance

0 dB        Auditory threshold

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Apr 28 '15
P85DK
P85DK Apr 28 '15

Disse målinger bliver måske kun relevante for modeller tidligere end aug 2015, da der en lov på vej i USA om minimum støj fra biler, så fodgængere ikke bliver overrasket

http:///...e-is-Federal-Law-Now

FrederikC
FrederikC Apr 28 '15

P85DK, mon ikke der er tale om en "bip bip" ligesom leaf har.

Jeg snakker/måler støj inde i bilen under kørsel.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Apr 28 '15
P85DK
P85DK Apr 28 '15

;-) det ved jeg godt

HH
HH Apr 28 '15

Jeg kan forstå at 21" følge og dæk giver en del mere dækstøj. Kunne være interessant at se målinger for 19". ;)

Hvordan vurderer i subjektivt støjniveauet i kabinen på en Tesla i forhold til andre biler i klassen?

KS
KS Apr 28 '15

"Støj" udenfor er lovkrav pr 1.1.2019

http:///...D467CA257CB000159D8E

Kiefer
Kiefer Apr 28 '15

Så alle os halvfede it-konsulenter vil efter 2019 få nogle ordentlige overarme af, at sidde og trykke på hornet kontinuerligt i timevis mens vi kører rundt inde i byen ;-)

Bliver denne lov ikke en modsætning til færdselsloven som siger, at et horn kun må bruge til advarsel i forbindelse med fare?

Måske vi skal have fundet loven frem fra bilens oprindelse, at der foran alle benzin og diesel-biler skal gå en mand med et flag så vi kan advare alle dem på hest om, at nu kommer der en bil kørende ;-)

Må lyden der skal være på bilen godt være temaet fra "Cannon fodder"?

/Martin

Leth
Leth Apr 28 '15
Citat fra Kiefer

Må lyden der skal være på bilen godt være temaet fra "Cannon fodder"?

/Martin

Tak for det Kiefer - så fik jeg den på hjernen!

"War has never been so much fun, 
war has never been so much fun, 
war has never been so much fun, 
war has never been so much fun!

Go (up) to your brother,
Kill him with your gun,
Leave him lying in his uniform,
Dying in the sun,"

Kiefer
Kiefer Apr 28 '15

Leth: En eller anden lyd skal der vel være når vi nu prøver at undgå fodgængerne... :-) 

Er der nogen der kan finde linket til EUs lovtekst på denne, jeg kan finde en masse artikler om emnet, men desværre ikke helt selve roden til ondet...

Frederik: For lige at komme lidt tilbage til emnet, så har dine støjmålinger gjort at jeg ikke er så bekymret for, at få mine 21" fælge på i morgen :-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Apr 28 '15