Loading...
dk

D-Ejere: Manglende elektronisk åbne og lukbar chargeport | Tesla Forum

PeterE
PeterE Aug 30 '16

Pyha, I er godt nok svære at gøre tilfredse.

Come on, I vil klage fordi I ikke kan lukke chargeporten med en lille fin knap? I har sekundet før stået og trukket ladestikket ud - med hånden? Jeg er målløs! Ja, jeg kan forstå klager over samlekvalitet og manglende moment/acceleration, men denne her? Aj, det er at klage bare for at klage. Jeg vil da hellere have at syningerne på mine NG sæder var samme sorte farve som de kunstige 'syninger' på min center console. Ingen opbakning herfra, sorry. 

SuneH
SuneH Aug 30 '16

PeterE: +1

Det må godt nok være ubehageligt at gå med så små sko.

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Aug 30 '16

Måske det er fordi at fremtidig automatisk parkering i garage er lidt fjollet når ladeporten ikke selv kan lukke. Fremtiden skulle gerne være at bilen selv kører i garage og tilslutter lader (robotarm) og at den om morgenen selv kører frem til hoveddøren klar til afgang, forvarmet og med dagens kalender klar på skærmen. Mange har betalt rigtige mange penge for den "gadget" som en Tesla reelt er og det er lige som om at de ting der netop på den front skal adskille Tesla væsentligt fra de andre halter. Bilen er solgt med fortællingen om selvkørende biler med autopark og fine videoer hvor bilerne selv kører i garage mv. Den virkelighed køberne står med er unægtelig noget anderledes. Når folk nu brokker sig over "små" ting er det nok en følge af at bilen som helhed ikke helt er der hvor det var forventet. Det er en rigtig fin elbil men "revolutionen" på de andre områder er måske ikke så stor som det blev lagt frem som

DavidS90D
DavidS90D Aug 30 '16

Hvis man ønsker automatisk tilslutning og opladning af bilen, så virker det lidt fjollet med en "robotarm"!

Enten skal det være med en type induktiv (trådløs), tabsfri og simpel plade i gulvet under bilen.

Eller med samme koncept som man ser på robotplæneklippere. Og nej, ikkehelt samme måde.

Men en slags styret (guided) ladekontakt som man kører frem mod, henover, bakker op til...agtigt.

Til hjemmeladning behøver det jo ikke at være en 150kW DC forbindelse.

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Aug 30 '16

Trådløs ladning taber netop meget energi, derfor ikke optimal løsning. Robotarmen er blot den løsning som Tesla selv har omtalt. Jeg synes da også det er en god løsning med en arm der kører ud fra væggen eller ned fra loftet. Så har du gulvet fri og installation vil være langt billigere end de andre løsninger.

P85DK
P85DK Aug 30 '16
Citat fra DavidS90D

Hvis man ønsker automatisk tilslutning og opladning af bilen, så virker det lidt fjollet med en "robotarm"!

Enten skal det være med en type induktiv (trådløs), tabsfri og simpel plade i gulvet under bilen.

Eller med samme koncept som man ser på robotplæneklippere. Og nej, ikkehelt samme måde.

Men en slags styret (guided) ladekontakt som man kører frem mod, henover, bakker op til...agtigt.

Til hjemmeladning behøver det jo ikke at være en 150kW DC forbindelse.

Robotarm er standarden i øjeblikket :-)

https://ing.dk/artikel/vandkolede-batterier-sikrer-lynladning-elfaerger-pa-oresund-186321 

DavidS90D
DavidS90D Aug 30 '16

Som jeg nævner skal den trådløse opladning kun være aktuel, den dag det virker uden store tab.

 

Robotarmen, som Tesla har leget med, har bare en meget større "Gadget effect" (PR-værdi). 

Teknisk er der intet problem i at lave en løsning med et type-2 stik monteret på en XY-arm, styret af nogle følere og andet isenkram + lidt SW. Det bliver bare pt. for dyrt og endnu noget der går i stykker...

 

Har personligt ingen kvaler med hele ladeprocessen.

Man kunne med ny sw-update indføre et "bip" hvis man kører med åben ladeport.

DavidS90D
DavidS90D Aug 30 '16

@P85DK  - Ja, den har jeg bemærket og gætter på løsningen er valgt ud fra hvad der ligger på hylden, istedet for at opfinde den varme tallerken igen...

PeterE
PeterE Aug 30 '16

Og vær nu realistiske, der kommer hverken robotarm eller trådlås opladning indenfor de næste fem år :)

DavidS90D
DavidS90D Aug 30 '16

@ PeterE - Du har sikkert ret, men jeg vil nødigt spå om noget der ligger 5 år frem i tiden.

Men nu drejede det sig om hvilke tekniske løsninger man kunne bruge, på et problem som ikke findes.

 

På færgerne bliver robotten anvendt for at spare mandskab og sikkert også p.g.a. sikkerheden.

Det er meget store effekter vi taler om, og skal vi oplade elbilerne med 200-500kW om nogle år, så kommer der sikkert også regler der gør manuel betjening forbudt eller uanvendelig (store kabler).

 

 

PeterE
PeterE Aug 30 '16

@David, du har ret - og det bliver rasende spændende (!) Og i mellemtiden lever jeg nu fint med at lukke chargeporten selv.

Bianco
Bianco Aug 30 '16
Citat fra PeterE

Og vær nu realistiske, der kommer hverken robotarm eller trådlås opladning indenfor de næste fem år :)

Trådløs opladning, som har ca. samme energitab som kablet opladning findes skam.

https://www.pluglesspower.com/shop/reserve-tesla-model-s/ ;

P85DK
P85DK Aug 30 '16

tror sgu' jeg holder fast i den 22kW løsning med kabel jeg har nu, frem for 3,3kW trådløst :-)

Sider: « 1 2 3