Loading...
dk

Brug af Tesla S som firmabil | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Jan 6 '14

Hej.

Først lige en undskyldning, er ikke helt sikker på hvor jeg skal placere dette emne:

Jeg overvejer lidt at lade bilen indgå som en firmabilsordnig og så bare blive beskattet af fri bil, men jeg er lidt i tvivl omkring afregningen af strømmen til at lade bilen med.

Er der nogen af Jer der allerede har en Tesla der har anskaffet bilen som firmabil, hvordan gør I med afregning af strømmen?

Normalt ville I jo have haft fået et tankkort af firmaet og så ikke tænkt mere over det, men nu står bilen ved og lader hjemme i garagen, det skal Jeres firmaer vel så også betale for?

/Martin

Bjarni
Bjarni Jan 7 '14

Hvis du vil have firmaet til at betale for dit forbrug skal du nok have en separat måler op til det. Måske aller bedst bruge et selskab som Clever og lade firmaet få regningen.

Husk Skat altid kan påføre dig bevisbyrden. Så det skal være ret klart at dit forbrug kun går til bilen og ikke også kan bruges privat til andre ting.

Kiefer
Kiefer Jan 7 '14

Men med Clever betaler du jo stadig selv for den strøm der bliver sendt ned i bilen.

Mit spørgsmål går lige så meget på hvodan andre der har bilen som firmabil gør i denne situation?

Hvis installation af lader bilver lavet som fast installation med bi-måler kan man jo i princippet ikke sætte andet til end bilen, og det må vel være godt nok til SKAT?

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 7 '14
Raymond
Raymond Jan 7 '14

Jeg kører den foreløbig som en firmabil - plejer at lade firmaet tage den største afskrivning på nye biler et par år, for derefter at købe bilen ud af firmaet et par år o.s.v.

Jeg har i forvejen et el-forbrug i privaten, som firmaet betaler, kan du lave en ordentlig dokumentation, så kan skat ikke gøre så meget ved det og det er ikke et krav med en bimåler(men er selvfølgelig noget nemmere).

FrederikC
FrederikC Jan 7 '14
Beskatning på 700+ den er da ik så rar?
Kiefer
Kiefer Jan 7 '14

Beskatningsgrundlaget er prisen ex moms, ikke?

/Martin

brianmassesson
brianmassesson Jan 7 '14
@Kiefer nej fuld pris inkl. Moms
brianmassesson
brianmassesson Jan 7 '14
@Kiefer
Et dejligt link til skat.dk :-)
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789830
Storgaard
Storgaard Jan 7 '14

Jeg har valgt at købe bilen privat, da der skal betales "for meget" i skat hvis jeg tager den over firmaet, (jeg ejer selv firmaet 100%) og kunne ikke få regnestykket til at gå op. Det skal dog i denne sammenhæng bemærkes at jeg lader gratis strøm på min firmaadresse, og udbetaler mig selv lidt kørsel i ny og næ. Betaling til kørsel har ikke været med i de beregninger jeg har lavet, men den frie strøm var medtaget. 

Raymond
Raymond Jan 7 '14

@Storgaard,

Jeg gad nok se din beregning! Du starter ud med at betale 800K privat, som firmaet mindst har betalt dig 2,0 mio i løn for(lad os se bort fra udbytter) - jeg har lavet totalanalyser flere gange med længere løbetider (min. 4 år) og jeg kommer entydigt til samme resultat hver gang, skift mellem firma og privat, start med firma.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Jan 7 '14
PeterJ
PeterJ Jan 7 '14

Tesla'en som firmabil kan være en god ordning. Jeg har selv valgt dette på grund af den store afskrivning til at starte med. Herefter har jeg oprettet en offentlig ladestander på arbejdspladsen og en ladestander hjemme. Begge ladestandere er med en CE mærket el-måler og betales begge af firmaet. Som offentlig serviceudbyder kan firmaet så fratrække ca 1kr pr Kwh begge steder. Jeg har skriftligt fået en vurdering fra SKAT på dette, så jeg kan sove roligt om natten.

Holmp
Holmp Jan 8 '14

Hej Raymond-

Får du vurderet bilen af 1 eller flere forhandlere eller sælger du den til dig selv til den bogførte værdi ?

Raymond
Raymond Jan 8 '14

Vurdering, bogført værdi duer ikke.

PeterJ
PeterJ Jan 9 '14

Værdifastsættelsen for en bil ved salg til sig selv privat skal ske på makedsvilkår. Det store spørgsmål om nogle år er så, hvad er brugtvognsprisen på en Tesla ? Den hidtidige statistik på brugtpriser for el-biler viser et dramatisk værditab. Dermed kan man nok forvente at kunne handle til den nedskrevne værdi på dette tidspunkt.

brianmassesson
brianmassesson Jan 9 '14
Ikke hvid du kigger på Tesla Roadster. Men det kommer helt an på udbud samt efterspørgsel...
kajakaj
kajakaj Jan 20 '14

Så forstår man bedre hvor der sælges så mange model S i Norge. Læs mere i linket.

~~•Fritak fra engangsavgift og merverdiavgift
•Lav årsavgift (420 NOK)
•Gratis passering i alle landets bomstasjoner
•Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet
•50 prosent rabatt på firmabilbeskatting
•Gratis transport av elbilen på riksveiferger (fører må betale)
•Ekstra tillegg (35-100 øre i 2010) i kilometergodtgjørelse i statens regulativ.
http://www.tiltakskatalog.no/c-4-6.htm

Kiefer
Kiefer Jan 20 '14

Jeps, mange nordmænd har slet ikke råd til at lade være med at købe en el-bil.

Men mange deroppe begynder at mene at flere af goderne f.eks. kørsel i busbanerne vil forsvinde grundet mængden af biler i netop busbanerne.

/Martin

120281
120281 Jan 21 '14

Syntes jeg læste et sted at der var nogen ting der ændres når de nåede 50.000 elbiler. Bl.a. det med busbanerne, og vidst også med noget afgift.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Apr 20

Overvejer en Tesla model 3 som firmabil. Er der nogen der er inde i de "nye" regler vedr. elbil som firmabil? 

kapsel
kapsel Apr 20
Citat fra Gustavsfar1

Overvejer en Tesla model 3 som firmabil. Er der nogen der er inde i de "nye" regler vedr. elbil som firmabil? 

Jeg har købt min som firmabil (købt og betalt af firmaet, bruges af mig privat som "fri bil") og har haft den i over et år nu, og er stadig  ikke helt 100% sikker på at det rent økonomisk har været det rette at gøre. Jeg gav ca. 650.000 for min (AWD Performance), og jeg tror delvist at det samlede regnestykke bliver reddet af den ret store afskrivning der var på de første solgte biler, da de faldt ca. 100.000 i pris bare en måned efter at jeg hentede den. Lang næse til mig, men sjovere at tage afskrivningen i firmaet, end i privatøkonomien.

Jeg bliver ret hårdt beskattet af bilen (ca. 12.000 kr/md) men jeg kan så tørre alle udgifter af på firmaet - "desværre" er der ikke så mange udgifter udover forsikring og det månedlige EON abonnement..

Planen er at købe bilen fri fra firmaet om nogle år, når den er faldet i pris - og da den allerede efter en måned faldt de der 100.000 kr., så håber og tænker jeg den må være noget i ala. 300.000-350.000 kr om fx 3 år og 80-100.000 kørte kilometer - afhængigt af markedsprisen. Det må tiden vise.

Så det store skrald (350.000) har været taget i firmaet.

Hvis med dit spørgsmål omkring "de nye regler" refererede til det nye fradrag man kan få hvis man har en elbil, så læs mere her: https://fremdrift.ey.dk/2020/01/20/naesten-gratis-gron-firmabil-i-2020/ - bemærk dog at det kun gælder 3/4 af 2020, og ikke umiddelbart bliver forlænget ind i 2021. Så man skal ikke købe grøn bil for det fradrag.

Sider: 1 2 »