Overvejer en Tesla model 3 som firmabil. Er der nogen der er inde i de "nye" regler vedr. elbil som firmabil?
Jeg har købt min som firmabil (købt og betalt af firmaet, bruges af mig privat som "fri bil") og har haft den i over et år nu, og er stadig ikke helt 100% sikker på at det rent økonomisk har været det rette at gøre. Jeg gav ca. 650.000 for min (AWD Performance), og jeg tror delvist at det samlede regnestykke bliver reddet af den ret store afskrivning der var på de første solgte biler, da de faldt ca. 100.000 i pris bare en måned efter at jeg hentede den. Lang næse til mig, men sjovere at tage afskrivningen i firmaet, end i privatøkonomien.
Jeg bliver ret hårdt beskattet af bilen (ca. 12.000 kr/md) men jeg kan så tørre alle udgifter af på firmaet - "desværre" er der ikke så mange udgifter udover forsikring og det månedlige EON abonnement..
Planen er at købe bilen fri fra firmaet om nogle år, når den er faldet i pris - og da den allerede efter en måned faldt de der 100.000 kr., så håber og tænker jeg den må være noget i ala. 300.000-350.000 kr om fx 3 år og 80-100.000 kørte kilometer - afhængigt af markedsprisen. Det må tiden vise.
Så det store skrald (350.000) har været taget i firmaet.
Hvis med dit spørgsmål omkring "de nye regler" refererede til det nye fradrag man kan få hvis man har en elbil, så læs mere her: https://fremdrift.ey.dk/2020/01/20/naesten-gratis-gron-firmabil-i-2020/ - bemærk dog at det kun gælder 3/4 af 2020, og ikke umiddelbart bliver forlænget ind i 2021. Så man skal ikke købe grøn bil for det fradrag.