Loading...
dk

Producenten lover: Pris på Tesla bliver sat ned? | Tesla Forum

Skaarup
Skaarup May 13 '15
Det er vigtigt du re-phraser rigtigt. Batteriet bliver 30% billigere, ikke hele bilen. Og Elon har tidligere udtalt at Model 3 vil blive ca. halv pris af S'eren. Så 40% er lidt en skuffelse, men det kommer jo meget an på hvor meget der er trykket på gør-det-lækkert knappen med 3'eren.

Men hvad er der sket i DK i 2017 med afgifter og skatter?? Ingen ved noget med sikkerhed.
Gustavsfar
Gustavsfar May 13 '15

Hvis man kigger på Teslas nye Powerwall så kan man se at en 7 kWh version koster 3.000 USD og en 10 kWh koster 3.500 USD. Hvis vi antager at differencen på de 500 USD på de 2 modeller alene udgør produktionsomkostningerne pt. og den eneste forskel på de 2 versioner er antallet af batterier samt at batterierne er af samme type som anvendes i Model S ja så sælges Teslas batterier i dag for ca. 1100 kroner pr. kWh. svarende til ca. 93.000 dkr for selve batterierne i en Model S. Reduceres denne pris med 30% bliver bilen blot 28K billigere og 47K billigere ved en 50% reduktion af salgsprisen. Dette gælder kun selve batterierne og er altså en salgspris pr. d.d med alle ovenstående forudsætninger for regnestykket. Jeg tror også at det er vigtigt at skelne mellem prisen på batterierne alene og så hele batteripakken og hvad det måtte indebære. Den umiddelbare konklusion må være at hvis de begynder at forære alle batterierne væk vil en Model S aldrig alene på den baggrund kunne blive mere end max. 100K billigere at producere end den er i dag.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar May 13 '15
Sithfury
Sithfury May 13 '15

@gustavsfar1 Batteriene, er IKKE de samme som der sidder i bilerne, de er ratede til et meget lavere max power output, derudover er der også større forskel på 7kwh og 10kwh pakkerne, hvor den ene er designet til at blive "cyclet" dagligt, er den anden kun designet til at bliver "cyclet" ugentligt. Så jeg tror ikke man kan sammeligne priser/performance mv. for powerwall, med eventuelle priser for bilerne.

Hookmaker
Hookmaker May 13 '15

Prismålet for model 3 er soleklart: 30.000 USD eller gerne derunder. Det bliver i DK et sted mellem 250 og 300K incl. moms - men uden evt. afgifter. Det lyder jo kanon - specielt på designrygterne der tilsiger at det bare er en Model S skrumpet 20% til midsize størrelse. Det spændende bliver så bare om det holder, eller om vi ender i Golf størreslen for at de kan holde deres prismål.

Gustavsfar
Gustavsfar May 13 '15

Gik ærligt talt oprindeligt også efter en model 3, da vi reelt slet ikke har behov for så stort et skrummel af en bil som nu Model S er, men turde ikke vente på at den bliver lanceret på det danske marked, da vi til den tid (2017/2018) med overvejende sandsynlighed ser en frygtelig masse afgifter lagt på elbilerne, og så er vi ude i at en model 3 kommer til at koste i omegnen af 1 mio. inkl. afgifter.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar May 13 '15
Klaus_
Klaus_ May 13 '15

Ja jeg synes også Model S er en tand for stor (til vores behov og de danske P-pladser), men i mangel af en mindre S'er, må man jo "nøjes" :-)

Gustavsfar
Gustavsfar May 13 '15

Ja lige nøjagtig og ligeledes er Model S pt. den eneste el bil som opfylder vores kørselsbehov.

lysmanden
lysmanden May 13 '15
En masse spændende teorier og beregninger. Jeg læner mig tilbage og ser hvad tiden den bringer

Syntes også at p båsene er alt for små til S. Øv
Hookmaker
Hookmaker May 13 '15
Men når det så er sagt, fra et virksomhedsperspektiv håber jeg Tesla har fyret det skvat af en fætter der udtaler omtalte til pressen. Han underminerer jo virksomhedens kundepotentiale.
Claus8930
Claus8930 May 13 '15

Hookmaker +1

NOELON
NOELON May 13 '15

+1 Hook. Han kom fra Nokia, og dem gik det jo ikke så godt - men sikkert ikke hans skyld :-)

Fener
Fener May 14 '15

Det er ikke kun batteriet

Peter Carlsson siger:

Det er udfordrende men fuldstændig muligt at halvere materialeomkostningerne for de fleste dele af bilen. Vi har eksempelvis læderindtræk af premium kvalitet. Med noget enklere materiale og store volumener kan vi opnå store besparelser, sigter Peter Carlsson til Ny Teknik.

Kilde: 

http://finans.tv2.dk/...tesla-bliver-sat-ned

Gustavsfar
Gustavsfar May 14 '15
Må bare sige 2 gange nej! Der skal selvfølgelig ikke anvendes enklere (dårligere ) materialer i en model s. I en premiumbil Skal der selvfølgelig anvendes premiummaterialer ellers hænger det jo ikke sammen! Desuden bliver der aldrig tale om indkøb i store volumener til model s da det simpelthen ikke er en storvolumen bil og heller aldrig bliver det eller er tiltænkt det. Jeg er igen ret sikker på at det der menes i denne mangelfulde artikel er bilen for masserne altså model 3.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar May 14 '15
NOELON
NOELON May 14 '15

Helt enig, der menes Model 3, da der netop hentydes til economy of scale. Det er jo også der jeg er enig med Hookmaker i at det potentielt skader Tesla, at dette ikke slås fast og folk forveksler det med at Model S vil bliver 50% billigere - det udskyder potentielt køb. Det er dumt.

Gustavsfar
Gustavsfar May 14 '15
+1
Hookmaker
Hookmaker May 14 '15

@Gustavsfar1 - der er da masser af besparelser at hente. En årsproduktion på 200.000 biler vil da totalt ændre prisen på de eksisterende materialer de bruger. Endnu flere biler, vil igen give endnu bedre muligheder.  

Gustavsfar
Gustavsfar May 14 '15
Helt enig. Men er bare ikke enig i at prisen kan halveres på hele bilen
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar May 14 '15
Fener
Fener May 15 '15
Tror ikke at prisen halveres men tror mere at der vil være en besparelse på 150.000 kr på en models S (450.000kr)
Model 3 (350.000)
Gustavsfar
Gustavsfar May 16 '15
Lyder mere sandsynligt.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar May 16 '15
Niels
Niels Jul 30 '15
historisk set har det ikke været muligt for tesla at mindske priserne. tværtimod stiger prisen for en model S støt.
i 2013 kostede min fuldt udstyrede P85 lidt over 831.000 kr, i dag koster en tilsvarende 1.100.000 kr.
det skal dog siges at de har forbedret og udvidet 'indholdet' i bilen, så den bl.a. har 4wd og autopilot software - lidt får man for den højere pris.
hvis deres omkostninger til f.eks. batteri var blevet mindre i samme periode, skulle de om ikke andet have kunnet holde prisen i ro - hvilket ikke har været tilfældet.

realt har de en målsætning om at få model 3 til salg for ca. det halve. men et er målsætning og noget andet er den virkelige verden - de har også en målsætning om af frigive software til autopilot i starten af 2015, og det er endnu ikke sket
Sider: « 1 2 3 »