Loading...
dk

Supercharging hastigheder i DK | Tesla Forum

ITp85d
ITp85d May 11 '15

Jeg synes ikke rigtig min P85D lader som oplyst på teslas hjemmeside

http://www.teslamotors.com/da_DK/supercharger (120 KW supercharger, 80% på 40 min)

Efter flere timers kørsel ankommer jeg til supercharger med 10-30 rated KM, ude temp 12-15 graders varme, og holder på Kastrup, Middelfart og Randers som den eneste bil overhovedet. På trods af ( tænker jeg ) nærmest ideelle forhold kommer jeg ikke i nærheden af 40 min - med lidt god vilje kan den klare det på 45 - 46 min og det er som sagt ikke engang fra 0.

Summa sumarum - jeg oplever det er mere end 10% langsommere end det de opgiver det til.

Jeg ved at nogle ladestandere er 120KW og andre 135KW (og at der er destinationer med blandede - middelfart?). Er der nogen der ligger inde med en oversigt? (jeg har spurgt hos tesla, som ikke mener at de kan levere den oplysning)

Hvad er jeres erfaringer?

...IT

KS
KS May 11 '15
@it: har lidt samme tanker omkring ladningshastigheder, og planlægger derfor at lande i Køge i morgen eftermiddag med batteri på 0. Lander i køge efter 100 km kørsel og varmt batteri - ikke for varmt, da de sidste 15 km er ved vejarbejdet nordfra.

Dokumenterer med billeder ved ladnings start, og for hver 10% til 80.
Hilbert
Hilbert May 11 '15

@IT.

Ladning fra 20km (5%) til 80km (80%) rated skulle iflg. mine erfaringer fra flere 120kW SC´ere tage 50-3 = 47 min. (se vedlagte kurve). I dag oplyses ladetiden på SC på din skærm. Så du hvad den sagde?

Tesla er måske en smule optimistisk, men at sige at det ikke er i nærheden af det oplyste, er nok en smule kværulantisk. Tesla er vist temmelig ærlig ift. andre elbilfabrikater.

Jeg mener ikke at 12-15 grader er optimalt, da der her skal bruges køling til batterierne ved kraftig opladning (du kan sikkert høre kompressoren køre op på max. hastighed).

Hilbert
Hilbert May 11 '15

Undskyld jeg glemte kurven.

Hilbert
Hilbert May 11 '15

Og jeg mente selvfølgelig ladning fra 20 km til 320 km rated.

Jeg skal vist have en lille pause.

ITp85d
ITp85d May 13 '15

@Hilbert
Tak for dine erfaringstal

mht til ladetid, så har bilen i middelfart og randers sagt 50 min estimeret ladetid til 80%
I kastrup var estimatet 1 time og 10 min (efter 10 min ladning, 5 grader)

Ved 47min som er din erfaring er det jo 17,5% længere ladetid end der bliver lovet
Nu er vi alle forskellige - og hurra for det - Men jeg synes personligt ikke det er i nærheden af hvad der bliver lovet.

Det kan da godt være at jeg er lidt gammeldags i min tilgang til det men, jeg ville f.eks heller ikke være helt tilfreds hvis min bil blev leveret med 19" fælge hvis jeg havde bestilt/betalt for 21" (mindre end 10% difference)
Jeg synes heller ikke det er helt i orden hvis der kun er 9 dl i en "liter" mælk, eller at der lige mangler en "slice" af min pizza når jeg kommer hjem fra pizzasmeden
Det er min holdning at når vi taler om nøgleparametre så må man være ærlig omkring det man sælger.
Ladetider, rækkevide, accelleration, tophastighed etc er nøgleparametre på en P85D, og det må man bare være ærlige omkring, herunder kommunikere hvilke betingelser der evt. skal være opfyldt for at kunne opnå de tal som man anvender i marketingmaskinen.

Ser i andre lignende tal eller hvordan?

@Ken fik du lavet en test i køge ?

...IT

Forummets indlæg er redigeret af ITp85d May 13 '15
Krogh
Krogh May 13 '15

Syntes at SC i Århus er væsentligt langsommere end andre SC, kan komme op på max 300km/hr vs 500+ på andre SC. Spurgte Tesla personalet i butikken ved siden af, og de kunne kun sige at de havde hørt den påstand flere gange, men kunne ikke give mig et svar på hvorfor.

Jeg landede med ca 60 km tilbage, og den beregnede ca 1:40 for at have ladet den op...

PS. Mærkeligste layout ever, vis man ser på hvordan standerne er placeret... Kan være at selv strømmen har problemer med at finde rundt, og at det giver den lavere lade effekt. 

KS
KS May 13 '15

@IT:

dobbelt post fra min side

RMS og jeg testede i går ladning fra 0% SOC - vi kørte bilen helt ned til 0 km, og 500 meter efter landede på SuC Køge, hvor vores observationer er disse:

Beregnet 100% ladning er 79 kWh

Men vi kan konkludere at Tesla igen har oversolgt med hensyn til ladetider. Over 50% på mindre end 20 minutter.. Og andre steder 80% på 40 minutter

I forhold til dette ligger ladetiden 20-25% over hvad der er lovet.

Det skal for god ordens skyld nævnes at bilen havde driftstemperatur - batterierne var varmet op og der var kørt meget forsigtigt de sidste 20 km - her råbte den Charge Now!!. Udendørs temperaturen lå på omkring 14 grader, og det var næsten vindstille, men ret fugtigt i vejret, altså ideelt når der skal køles.

Forummets indlæg er redigeret af KS May 13 '15
Hansen
Hansen May 13 '15

Samme historie som km/l eller rækkevidde. Det er et salgsagument, ingen grund til at underdrive. De skriver på danske side ca. 30 min for 270 km rækkevidde. Er cirka så 20-25% tjaa...

Km/l der passer, med solen i rygge, 29,99 grader, kun et sidespejl, tape over alle sprække, generatoren slået fra, og hvad de ellers kan finde på af spidsfindigheder ;-)

@krogh synes også Aarhus er noget langsommere end de andre

Forummets indlæg er redigeret af Hansen May 13 '15
Claus8930
Claus8930 May 13 '15

Spørgsmålet må snart være; Hvad gør vi ved at Tesla´en ikke lever op til det lovede?

KS
KS May 13 '15

@Claus - det er vel det vi er ved at finde ud af. Jeg har gang i en dialog omkring de manglende åbne og ikke automatisk lukbare ladeporte.

Her i tråden syntes jeg i andre skulle dele jeres erfaringer med ladning og tider. Land på en SuC'er med 0, og lad til 100. Tag tid for hver 10% og over 80 for hver 5, dernæst 99 og 100% hvis i har tilmodigheden. Så har vi nogle repræsentative data som vi kan konfrontere dem med. Dokumenter med billeder!

Så finder vi i fællesskab ud af hvad vi skal gøre ved Tesla's manglende holdte løfter. Købeloven er ganske klar, og lover man noget man ikke kan holde, leverer man noget andet eller mangelfuldt, så må man enten bytte til nyt, lade handlen gå tilbage (med fradrag for den brug vi har lavet), eller på anden måde kompensere køberne.

Men det jeg syntes er værst er at de - efter at være gjort opmærksomme på det af adskillige - stadigvæk ikke fjerner den mangelfulde eller forkerte information, og informere de allerede eksisterende kunder om manglen / afvigelsen, samt hvad man vil gøre for at afhjælpe dette.

Det er ikke godt nok af Tesla.

Men gider i samle data, så finder jeg ud af vores muligheder!

Brug evt vedhæftede excel dokument som udgangspunkt.

Forummets indlæg er redigeret af KS May 13 '15
Kiefer
Kiefer May 14 '15

Jeg vil mene det i denne sammenhæng er vigtigt, at prøve med samme bil på forskellige SuC'er rundt om i landet, jeg synes ikke jeg oplever samme hastigheder på opladningen om jeg f.eks. starter i Køge eller i Middelfart. Jeg har dog endnu ikke forsøgt mig med en opladning hvor bilen har stået på 0 inden start.

/Martin

Claus8930
Claus8930 May 14 '15

@Kiefer

Synes da det er vigtigt at benytte forskellige biler. Igen skal det jo ikke være forskelligt fra bil til bil (indenfor samme model) hvordan der oplades.