Loading...
dk

Erfaring med forlængerledninger? | Tesla Forum

FLK
FLK May 12 '15

Jeg overvejer at købe en forlængerledning - ikke til normalt brug, men til nødstilfælde hvor ICE biler spærrer for pladser med 400V stik.

Har kigget på følgende fra Harald Nyborg, men er i tvivl om det vil fungere da det kun er 5*1,5mm2:

http://www.harald-nyborg.dk/p6012/brennen-kabeltromle-400v-25-m

http://www.harald-nyborg.dk/p6632/cee-forlaengerkabel-5x1-5-25m

Hvad er jeres erfaringer med brug af forlængerledninger?

FrederikC
FrederikC May 12 '15
Ja de kan godt bruges til 16a/400v. husk at alle meter skal rulles ud ved brug.
FLK
FLK May 12 '15

Tak Frederik. Hvad sker der hvis man ikke ruller forlængerledningen helt ud? Vil bilen ikke kunne lade, eller kan man risikere at beskadige enten bil eller lader?

DeaconWP
DeaconWP May 12 '15
På den kabeltromle du har vist et link til, er der en lille rød tryk knap, mellem de to blå stik.<br />
Det er en "popud" termo sikring, som slår fra, hvis tromlen bliver varm.<br />
Da et kabel har en indre modstand, bliver der afsat en vis effekt pr meter kabel. Og hvis man ikke ruller kablet ud, men lader det ligge pænt på tromlen, kan det ikke slippe af med den varme, der ophobes grundet den afsatte effekt.<br />
Hvis tromlen bliver varm, skal denne "popud" sikring sikre, at du ikke smelter din kabeltromle, med kortslutningsrisiko som en følge.<br />
I dette tilfælde, hvor kabeltrormlen kun er på 1,5 kvadrat leder, er der mere effekt afsat pr meter, end hvis den var på 2,5 kvadrat.<br />
Så, derfor kan det være rart med et tykkere kabel.<br />
Bilen vil ikke tage skade af det.<br />
Men bruger du en motor, f.eks. En vinkelsliber, med for tynd og for lang en ledning, så vil motoren bare trække noget mere strøm, hvis spændingen bliver for lav grundet kablet "tab". <br />
Det vil gøre at vinkel sliberen vil risikere at brænde af. Men det gør din Tesla ikke.. Den overvåger spændingen, og hvis den bliver for lav, slår den bare fra.<br />
I et sådant tilfælde, kan du bare starte op igen, men bede den om at lade med en reduceret strømstyrke. Så kan den måske lade Videre på den samme forbindelse.<br />
Jeg ville gå efter kablet, da en tromle fylder forholdsvis mere.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP May 12 '15
Klaus_
Klaus_ May 12 '15

Jeg købte 10 meter versionen af dit link nummer to. Har ikke haft mulighed for at afprøve den endnu (venter stadig på en bil...).  Jeg tænkte at 10 meter var nok, for der er jo også 5 meter i Tesla kablet.  

Sådan en 25 meter kabel fylder/vejer også en del.

FLK
FLK May 13 '15

@DeaconWP: God forklaring - tak for det :-)

Jeg ved godt at tromlen fylder en del mere, men jeg tænkte at den måske er nemmere/hurtigere at håndtere ift. at at rulle 25 meter løst kabel ud og sammen igen.

FrederikC
FrederikC May 13 '15
Jeg har købt 25m og lavet et på 10 og et på 15m. så kan jeg sætte dem sammen til et eller bruge de 2 efter behov.
FLK
FLK May 13 '15

@FrederikC: Det var en god idé - den "låner" jeg ;-)