Loading...
dk

Flytte til Danmark med Tesla fra Norge | Tesla Forum

Merethe
Merethe May 21 '15

Hei, jeg har nylig kjøpt meg en Tesla Model S 85D som ble levert i våres i Norge. Imidlertid så har jeg bestemt meg for å ta en jobb i Danmark, og lurer på om noen vet hvordan regelverket er for å ta med seg en elektrisk bil til Danmark? I Norge er det ingen moms og en meget lav registrerings avgift. I Danmark så forstår jeg at det er litt anderledes? Noen som vet hva det vil koste meg å ta med meg bilen til Danmark når jeg flytter? 

DeaconWP
DeaconWP May 21 '15

Hej Merethe.

Umiddelbart vil du maksimalt komme til at betale 10 % import told. Og oveni 25 % moms. (ialt 37,5%)

Der er ingen registrerings afgift på elbiler i Danmark.

Da din bil er flytte gods, kan/skal den vurderes udfra værdien, og ikke nyværdien. Den må du kunne få værdisat så lavt som muligt, evt med sammenlignelig salgspris i Norge eller Danmark.

Du vil skulle betale ovennævnte afgifter af den værdi.

Og for at få nummerplader, giver det små 1500 til 1600 kr oven i.

Hilbert
Hilbert May 21 '15

Hej Merete

Først skal du søge SKAT i DK om tilladelse til at køre på de norske plader. Normalt vil du få lov til at køre på NO-pladerne i op til et år (ved midlertidigt ophold), men hvis du opholder dig i DK i mere end 185 dage inden for 12 måneder, skal du flytte folkeregisteradresse hertil og straks have danske plader på bilen. I dag (2015) koster det 850 kr (toldsyn + registreringssyn) og 1.380 kr for pladerne samt 0 kr i registreringsafgift.

Om der kommer registreringsafgift på i 2016 og i givet fald hvor meget, ved ingen endnu.

Hvis du har ejet og brugt bilen i mindst 6 måneder, inden du flytter til DK, kan du tage den med som flyttegods og dermed undgå at skulle betale told og moms.

For at være helt sikker bør du spørge hos SKAT - se evt. https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2034747