Loading...
dk

Overvejer køb af Tesla model S, økonomisk budget, ris/ros m.v. | Tesla Forum

Broe
Broe May 25 '15

Hej alle Tesla brugere og fanatikere :)

Vi er et par der snart til September venter os en lille en til familien. Vi er kun os har pt ikke planer om flere børn.

Vi har været hos en Tesla forhandler på Amager og snakke med dem vedrørende det økonomiske, her sagde en sælger man skulle regne med en 160kr pr opladning

Vi går stærkt og overvejer køb af en brugt model S - jeg har brugt dette forum rigtigt meget og fundet en masse gode indslag om for og imod og diverse erfaringer.
Men jeg har ikke kunne finde en reel oversigt over det økonomiske budget for hvad en model S koster i ren strøm?
Jeg ved der er flere faktorer der spiller ind før dette kan regnes samt hvilken form for kørsel man har sig, men hvis man går ud fra en blandet kørsel ville jeg gerne hører folks erfaringer på hvad det koster i strøm?
Vi selv kører nok en 50.000km om året og for både til/fra arbejde samt privat kørsel og turen til sydpå (italien/spanien) 1 gang om året på ferie.
(Har planer om vores kommende Tesla skal have 21" turbine fælge)

Service:
Hvad er folks erfaringer med service, er dette reelt med 2x om året ved vores kørselsbehov? Samt hvad er folks erfaringer med priserne på Tesla værksteder.
Og hvad koster et typisk service hos Tesla?

Alle folks kommentare er velkomne, ris ros for imod :) og tak for Jeres tid.

Skaarup
Skaarup May 25 '15
Hvad den koster i strøm afhænger af højre-fod og fælgstørrelse og dæk.

I dit tilfælde vil jeg skyde på 250Wh/km i snit. Det giver 12.500kWh, altså 26.000 kr i strøm for 50.000km. Hvis du ikke har nogen ordning til tilbageførsel af afgifter (clever, eon eller eget firma). Nogle af km vil du lade på superchargers (fx på ferie), så du kan måske trække nogle 1.000km ud af regnestykket. Om sommeren vil dit snit nok være bedre, om vinteren lidt dårligere. Med 19" dæk og en forsigtig fod kan man komme ned på ca. 200Wh/km i snit. Begge tal er egen erfaring og inkl. koldstarter mv. Men de er realistiske.

Angående service, så bestemmer du selv - det har ingen betydning far garanti mv. Selvom du kører så meget vil jeg max have et besøg om året, selv regner jeg med hvert andet år, men jeg kører også kun omkring 30.000 om året. Du skal nok oftere til dækmanden, end værkstedet :-)

Busimiss
Busimiss May 25 '15
Har du prøvet "beregneren", som du finder i menulinjen?
Broe
Broe May 27 '15

Super, mange tak for Jeres input :) Yes har prøvet beregneren, den er ganske udemærket, men vil hellere hører folks egne erfaringer end fra en beregner..

Ja jeg havde kigget på Clever abonnement service hvor de yder 1kr pr. Kw retur, har snakket med dem og om vores kørsel, de nævnte jeg som minimum skulle regne med at få 7250kr pr år retur, hvis ikke noget mere, og der er deres abonnement på 369kr md betalt og så er der lidt i overskud.
Derudover har jeg måske muligheden at lade bilen på arbejdet, til en go pris .. 

Det gode er jeg har en ladestation i Køge på vej fra eller til arbejde og havde mulighed for at køre ind der og lade den 1/2-1 time de dage hvor der var overskud til det.

Og ferier ville vi helt klart planlægge ferien efter ladestationerne så vidt det er muligt.

Super det med service, så jeg kan hører jeg skal påregne 1 service 1x pr år, sådan ca. afhængig af vores årlige kørsel, men til gengæld skal vi starte vores eget dæk lager herhjemme :) 

Kiefer
Kiefer May 27 '15

Du kan sagtens få Tesla til at opbevare dine sommer/vinterdæk for dig, det koster 750,- halvårligt.

Jeg tænkte det samme som dig sidste sommer, at jeg da lige kunne køre ind forbi SuC til og fra arbejde, men opgav ret hurtigt den idé igen, jeg gider ganske simpelt ikke sidde ude ved en SuC og kukkelure nå jeg kan køre hjem til familien i stedet efter arbejde...

/Martin

Bianco
Bianco May 27 '15

Og det burde ikke længere være nødvendigt at planlægge sin ferie efter hvor der er supercharge'ere.

Med mindre du vil til Spanien eller syd Italien eller Grækenland... hm... Ok kommer lidt an på hvor din grænse for køre / flyve ligger :-)

larsenjan
larsenjan May 27 '15
Jeg har bestil hjemmelavet fra http://evse.dk/ klart billigste løsning. For 150 kr om måneden har du ladestation og afgift retur.
Niels
Niels May 27 '15
@kiefer, jeg tror ikke han er bekymret om hvor dæk skal stå, mere at han er opmærksom på at der skal købes dæk, og disse ikke er gratis....derfor starter han eget dæk firma.<br /><br />
F.eks skiftes for hver 30.000 km pris 10.000 kr = 33 øre Per km eller tæt ved det samme som strøm koster.<br /><br />
Lever, eon mm er en tilskudsordning som løber ud, ved ikke om den er forlænget ud over 2015. Muligvis kan det betale sig og muligvis ikke - måske går det lige op og er ikke besværet værd.<br /><br />
<br /><br />
Det er ikke realistisk at have spædbørn og skulle bruge 1 halvtime ekstra i daglig transport - konen bliver bitter hvis det altid er hende som skal hente og passe unger og du istedet er på tanken for at lade op...så det sagt. (På det halve time får du strøm som svare til få kr, kan ikke betale sig - hvis du virkelig mener du har ekstra tid hver dag så arbejd istedet over og få mere i løn)<br /><br />
<br /><br />
Regn med en afskivning på ca. 50-100.000 kr Per år afhængig af hvor mange år bilen beholdes - naturligvis dyrest hvis den beholdes få år.<br /><br />
Service kan gøres for 19.000 kr fast pris for 4 første service, dvs 3-4 år for dig.<br /><br />
<br /><br />
Dertil forsikring anslået 9000 kr/år.<br /><br />
Alt i alt kommer det til at koste dig.....<br /><br />
75.000 kr + (50.000 km * 83 øre) + 9000 kr + 4750 = 130.250 kr Per år, såfremt du fortsætter med at køre 50.000 km Per år, erfaringen siger at Tesla ejere pludseligt køre 20% mere da det er sjovt og det ikke er km som er den tunge post. Regn derfor med at dit km er højere og det kan dækkes ind via super laderen i Køge. Alt i alt koster det dig 130.000 kr eller ca 11.000 kr/md plus renter til evt lån.<br /><br />
<br />
Forummets indlæg er redigeret af Niels May 27 '15
Broe
Broe May 30 '15

Kiefer: Opbevaring af dæk bliver ikke nødvendigt :) det var blot en joke fra min side af, har masser af plads herhjemme :) 
Du har nok ret mht ladestation, min tanke var evt at gøre det om morgenen, jeg møder tidligt og har altid været A menneske, så tager om lige at stå måske 45min før op fordi jeg ved bilen skal svinges forbi der for at gratis opladning ville absolut ikke røre mig, men som du siger du selv skriver der er nok langt fra tanke til handling når man er mindre derhjemme hos familien :)

Bianco: Vi har egentlig ingen grænse, hvis jeg ved turen er "gratis" så kunne jeg finde på at kører til Kina, ikke at det ville være en rejsedestination, men som du måske selv skriver, Italien, Spanien og dernede af. Har kørt til Italien et par gange og er absolut ikke en slem tur syntes jeg, del turen over med en enkel overnatning og på halvanden dag er man ved gardasøen :)

larsenjan: Den ser da meget lovende ud, tak for link, det er da lige gemt :)

Niels: Ja som du og Kiefer skriver at det kan være der er langt fra tanke til handling når hverdagen kommer. Men jeg er i et job hvor der tit og ofte er overarbejde og det er en del af branchen og vil sige at konen har ikke brokket sig endnu og ved hvilket job jeg har, efterfølgende af jeg har 45min - 1 times kørsel til og fra job dagligt og hun får højst sandsynligt job i byen vi bor i, så uanset hvad kommer den halvt til at hænge på hende og dette er vi begge afviklet med og har besluttet os at det er sådan det er :) Så om jeg har en halv times overarbejde eller bilen bliver ladet gratis - men igen, 1 tin er tanke en anden er realitet når det kommer til stykket :)
Ja det er også noget der er med i vores overvejelse i købet af bilen om det bliver en meget dyr bil kontra afskrivningen og det bliver det da helt sikkert, men hidtil har jeg ikke set mange tesla´er til salg med bare 100.000km på tælleren, så pt er det svært at sammenligne. Klart beholder vi den i 3 år er har det været en dyr bil kontra afskrivningen, men beholder vi den 10+ år er den godt købt, men igen holder en Tesla så længe inden den begynder at blive "meget" dyr med batterier og så meget andet der skal skiftes.
Mht dæk så er jeg den heldige situation at dette kan fås billigt :) 

Tak for alle jeres input, det er super

KimT
KimT May 30 '15

Lige et sprøgsmål ang. afskrivning (fra en som også er meget tæt på at bestille en 70D).

Regner folk stadig med at afskrivningen på bilen er så stor nu når der højst sandsynlig bliver pålagt afgifter på bilen om max. 1,5 år - muligvis allerede om et halvt år.

RobertJ
RobertJ May 30 '15

Hej Broe,

for at nuancere Niels' budget kan jeg give dig mine tal.
Jeg regner med en afskrivning på 65000/år over 5år (dvs salgspris ~300000kr i 2020).
Forsikring kan klares for 5000kr i udkantsområdet. Dæk er nok rimeligt antaget med 30.000km. Der er jo en kæmpe prisforskel alt efter hvad man vælger der. 19" / 21" mærkedæk / ikke mærkedæk. Personligt har jeg sat 0,25kr/km af til dæk. 21" sommer / 19" vinterdæk.

Med 30.000km årligt kørselsbehov og en forventning om at jeg lader 2/3 hjemme lander mit budget ark på 7.800kr/mnd

- R

fmm1000
fmm1000 May 30 '15
Meget interessante beregninger.
Står over for At skulle skifte min nuværende bil ud.
Den bliver næsten udelukkende brugt til arbejds kørsel.
Jeg kører 50.000 km om året som jeg får kilometer penge for. Kører godt 130.000 ind

Den nye bil til arbejdsbrug kan jeg vælge At få en gul plade bil betalt af arbejds giveren som det ikke skal betales skat af og som derfor ikke må bruges Privat.
Eller jeg kunne jo vælge at købe en tesla. Tænker på en 85d da jeg har brug for 4wd og så lang rækkevidde som muligt.
Ud fra de beregninger her over setr det ud til at man kan købe en tesla Privat og så vil alle udgifter stort set kunne finansieres af kilometer penge. Er dette korrekt.

Synes at have læst om en Tesla ejer der bor i Sverige og kører rigtig mange kilometer i Danmark til kundebesøg. Er det nogen det kan huske hans brugernavn. Det kunne være interessant at høre hans erfaringer
Kristian70k
Kristian70k May 30 '15

Jeg har en P85, kører 80.000 kilometer.. har tilbagelagt 37.000 km i min TMS siden 2 december, afdrager i snit 16.000 kr pr måned alle er kørepenge, så det vil sige at mit daglige virke finansere bilen 100%.. mht. rækkevidde er der ingen problemer... lader en del på SUC men også hjemme.. der for jeg 1,03 kr tilbage pr kWh. resten skal jeg selv betale :) enkelte gange klat lader jeg ved Clever.. det er den mest optimale bil.. og med dine kørepenge så er det jo en enkelt sag.. får selv det samme plus en sjat :)85D lyder som det optimale valg

krabbe
krabbe May 30 '15
Det må næsten være mig som fmm100 henviser til :)

Jeg bor i Sverige og kører en del km som sælger i dk.

Jeg har siden jeg fik bilen 31/3 rullet 14.000 km i dette fantastiske køretøj :) og med den måde jeg bruger bilen i hverdagen, overhovedet ikke oplevet noget negativt vedr ladning / tid. (Hvilket var een af de store bekymringer inden min bestilling, den anden var range)

På ture fra Sverige til feks Aalborg, hvor jeg forlader garagen med 90%, lader jeg typisk i Middelfart (268 km) i 10-15 min og lader så igen i Randers (128 km) 20 min så transport tiden er forøget med ca 35-45 incl "omvejen" på en ca. 500 km tur.

Men Normalvis mærker jeg ikke tidsforbruget ved SC som spild, da jeg ofte tager laptoppen frem ogmarbejder lidt, (arbejde som jeg så slipper for når jeg kommer hjem )

Kan enda finde på at kører forbi en SC hvor det ikke er kritisk nødvendigt, for at arbejde.

Jeg har på de sidste 2 mdr været lidt "rundt omkring", primært langture, og vil tro at jeg har ladet 70 % af mit forbrug på SC.

For mig har der de to første mdr. Været en besparelse på diesel på ca 11.000,- og ser man på økonomien så har jeg totaltset sparet penge med Teslaen i forhold til tidligere.

Du er velkommen til at skrive en PM hvis du har spørgsmål, så skal jeg gerne gi de erfaringer jeg har