Loading...
dk

Bilejere scorer kassen på dyre luksus-elbiler | Tesla Forum

P85DK
P85DK May 28 '15

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE7739792/Bilejere-scorer-kassen-p%C3%A5-dyre-luksus-elbiler/

Noget unuanceret. Det lugter af at de etablerede bilmærker virkelig er bange for hvad Tesla gør

Faktum er at de få biler der bliver solgt i det øverste segment ikke skyldes at folk køber Tesla, det er fordi de lave flex leasing etc.

Men jeg tror vi ved hvem der skal være fokus på frem til d. 18. juni

Ville en Tesla egentlig ikke med det nuværende system ende med en styk afgift på 20.000 kr og ikke et eller andet fantasi beløb som de prøver at få folk til at tro?

Hvad er FDMs aktie i det her? 

Lauer
Lauer May 28 '15

Eller:

http://www.fdm.dk/nyheder/bilejere-vil-ikke-betale-afgiftsfrie-elbiler

FDM har altid været glade for specielt tyske biler, men hvad deres aktie er i dette kan man kun gisne om. FDM tjener jo godt på annoncerne fra de etablerede bilmærker, så mon ikke de beskytter dem.

Nå men nu er det endegyldigt slut med FDM bladet herfra, har været under optræk længe.

 

sjensen
sjensen May 28 '15

FDM's egen undersøgelse siger faktisk at hele 16% af de adspurgte synes at det vil være 'meget rimeligt' eller 'rimeligt' at gøre benzin- og dieselbiler dyrere for at afgiftsfritage elbiler. 

Det synes jeg egentlig er overraskende højt i betragtning af at FDM jo kobler afgiftsfritagelsen med (uspecificeret) dyrere benzin/diesel-biler. Selv blandt Tesla ejere vil det spørgsmål dele vandene.

Hvor mange mon så vil svare ja til dette spørgsmål: "Synes du at den nuværende afgiftsfritagelse af el-biler skal fortsætte?"

 

 

 

P85DK
P85DK May 28 '15

Er vi ikke enige om at hvis Teslaen kom ind i det eksisterende afgiftssystem, så vil det kun skulle være en stykafgift på 20.000 kr. da der jo er 0g CO2 udslip?

Spøjst at De Danske Bilimportører gerne vil have en ny afgift der er baseret på bl.a. bilens vægt. Det er jo en effektiv måde at holde el biler ude

FLK
FLK May 28 '15

Suk...

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE7740348/SF-Familie-elbiler-skal-v%C3%A6re-uden-afgifter---ikke-Tesla/

I mine øjne er Tesla netop den eneste "familie-elbil". Ingen af de andre elbiler har plads og range til f.eks. at kunne køre på sommerferie med familien.

Forummets indlæg er redigeret af FLK May 28 '15
Kiefer
Kiefer May 28 '15

De er da godt nok tåbelige at høre på, og helt uden nogen form for realitetsans... Men det er vel helt i tråd med hvad FDM gerne vil have: At vi alle skal køre rundt i mikrobiler til under 100.000,- som bliver helt og aldeles krøllet sammen den dag de kører galt...

P85DK: Som reglerne er nu, vil en el-bil blive pålagt fuld afgift hvis man skulle gå efter km/l afregningen, da den netop ikke kører langt på en liter benzin, da der ikke er nogen benzinmotor i bilen...


/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer May 28 '15
P85DK
P85DK May 28 '15

@Keifer - ok, det er jo rent molboagtigt

Forresten imponeret over hvordan FDMs Torben Lund Kudsk beklager sig over afgiften på en BMW i8 der opgivet til at køre 47,6 km/l (og dermed får en klækkelig rabat på samme måde som BMW i3 REX) når Top Gear i deres test ved normal kørsel kun kunne få lidt over 11 km/l ud af den. Tilsvarende har endnu ikke hørt om en BMW i3 REX der kan køre de lovede 166 km/l ved normal kørsel, men de får rabatten

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 28 '15
Teslasse
Teslasse May 28 '15
Vi har bestilt en Tesla fordi det er en ny måde at tænke bil på. Fordi den er billig i drift. Fordi den er sikker.
Vi havde ALDRIG brugt 700.000,- på en ICE-bil. Hvis man først bruger så mange penge på en almindelig bil, begynder de løbende udgifter bagefter at vælte ind, såsom brændstof, service, motorreperationer mm
kensmark
kensmark May 28 '15

Hvad er en ICE-bil ? 

 

Klaus_
Klaus_ May 28 '15

Internal Combustion Engine. Det som 99,9% kører rundt i :)

kensmark
kensmark May 28 '15

Måske er problemet at Tesla ikke låner deres biler ud til motorjournalisterne mere end få timer. Og ikke 14 dage, som jeg har indtryk af at andre mærker gør, når journalisterne skal lave "kritisk" journalistik. Jeg tror ikke der er mange journalister der betaler deres egen bil selv. Men det er en påstand.  Tesla sælger sig selv til kunden, men måske forsømmer de at "smøre" politikerne og journalisterne og lægger for meget fokus på det logiske i en omstilling til el. Det er ikke logik der driver alt frem, der er også følelser - og personlige relationer herunder "smørelse" . Jeg tror det er her den går gal. (ps: jeg ikke journalist, jeg er i sundhedsvæsenet) 

AAND
AAND May 28 '15

Alt den negative journalistik vi ser lige nu, drevet af misundelse og usaglige argumenter lugter langt væk af, at man forsøger at skabe en "perfect storm" der skal sætte el-biler og især Tesla'er i dårligt lys. De store bilfirmaer og vel især de store tyske bilfirmaer, som jo bruger rigtig mange annonce kroner taber kunder i bundter til Tesla. Så istedet for selv at komme med noget der kan bruges og som de ikke kan levere - fordi de har sovet i timen - kan de mobilisere pressen som lever af annonce kroner.

Tesen om at der tabes enorme afgiftskroner, fordi man ville købe en audi eller mercedes til millioner istedet for Teslaen, finder jeg latterlig. Hvis man er kvik nok til at have en indkomst der gør det muligt, er man også kvik nok til at få den fede bil hjem i indkørslen, via fleksleasing og andre "konstruktioner" der gør at man aldrig kommer til at betale de afgifter der drømmes om.

Jeg er helt på visionen om at elbilen er vejen frem - indrømmet. Før Tesla'en kørte jeg en Leaf, men løb tør for rækkevidde. Havde jeg ikke muligheden for elbilen havde jeg suset rundt i en VW up. Kunne ikke drømme om at smide mine surt tjente kroner i endnu mere afgiftsgalimatias.

Just my two cents

P85DK
P85DK May 28 '15

'taber kunder i bundter til Tesla' :-)

Der var i april 2015, 21 534 nyregistrerede biler i DK - der er ialt ca 1.000 teslaer i DK

Det er vist det man kan kalde preemptive stike

Hansen
Hansen May 28 '15

@Kiefer: Det kommer jo an på fortolkningen. Hvis jeg fylder en liter benzin på tesla'en køre den jo stadigt 502 km rated og dermed nede på minimums afgiften på de 20k

Kiefer
Kiefer May 28 '15

Hansen: SKAT fortolker således at en el-bil med nuværende regler skal betale fuld afgift...

P85DK: 1000 tabte biler, er jo ca. 1 milliard tabt omsætning for de andre bilproducenter, det tror jeg ikke de tager let på. Derfor vi nok ser en række artikler der kommer med negativ omtale af specielt Tesla. Jeg er ret overbevist om, at de godt kan mærke konkurrencen, flere herinde der har købt P85DK har jo nok ligget i det segment der ofte har købt 1 mill+ kroners biler. 

Og med Model X på vej og Model E i pipeline, er det jo fornuftigt nok af dem allerede nu, at begynde deres kampagner.

/Martin

P85DK
P85DK May 28 '15

@Kiefer - det er ca. 1 milliard hvis du tæller afgift med, da jeg ikke tror alternativet havde været en bil til 2,5mil. Så deres reelle tab af omsætning er nok nærmere de 400 mil. over 3 år, hvilket selvfølgelig også er en slags penge, men ingen ting i forhold hvad de taber på parallel import af 1-2 år gamle biler til flex leasing. Derfor mener jeg preemptive strike :-)

P85DK
P85DK May 28 '15

@kitora - nu ryger jeg ikke, men hvordan er afgiftsforholdet mellem e-cigaretter vs cigaretter?

Ryger du betaler for din sidemands luksus e-cigaret

Plaschke
Plaschke May 28 '15

Hej alle. Jeg er ny her hos Teslaforum og følger ivrigt med, da jeg selv kraftigt overvejer at investere i drømmebilen. Jeg ville aldrig købe en ny ICE bil til over 300.000 men overvejer en 85D konfiguration til 865.000. Man får jo utroligt meget mere for pengene med en Tesla. 

Citat fra P85DK

@kitora - nu ryger jeg ikke, men hvordan er afgiftsforholdet mellem e-cigaretter vs cigaretter?

Ryger du betaler for din sidemands luksus e-cigaret

Til P85DK.. Spot on! ;-)
Forummets indlæg er redigeret af Plaschke May 28 '15
Mwn
Mwn May 28 '15

Jeg synes artiklen glemmer at Teslaen er den eneste elbil man kan have som eneste bil. Alle andre elbiler giver for mange kompromiser på rækkevidde.

 

Så grunden til at de fleste private køber Tesla er vel at den er fed og at den er den eneste praktiske el-bil for private.

Kiefer
Kiefer May 28 '15

Mw: Fuldstændig enig, der findes ikke andre el-biler i verden der kan være eneste bil i familien og samtidig har den rækkevidde som Teslaen har.

Alle de andre biler er små bybiler hvor du skal kunne lade ved destinationen hvis du skal køre mere end 100km...

/Martin

Sider: 1 2 »