Loading...
en

Tesla Drift økonomi

Tesla_guru
Tesla_guru Jun 1 '15
Så har jeg haft Electra i 2 mdr. Og har opgjort økonomien. Den har kostet 2,68 kr/km og har kørt lige godt 6.540 km. Alle udgifter på bilen er incl. Lån, dæk, forsikring, elinstallationer samt diverse engangs investeringer i forskellige ladestik, kabelrulle samt værditab.<br />
<br />
Det har kostet 3.068 kr for strøm (her er ikke medregnet gratis ladninger ved SUC så praksis er tallet mindre) Ved en GN.snit kWh pris på 2,25kr.<br />
<br />
Det giver rundt regnet 19km/liter brændstof hvis diesel koster 9kr/l i gennemsnit for de sidste 2mdr. <br />
<br />
Alt i alt er jeg fuld tilfreds i forhold til hvis jeg havde købt en benzin/diesel sluger med 420 HK.<br />
<br />
Er der nogle af jer der har lavet et lignende regnestykke???
The Forum post is edited by Tesla_guru Jun 1 '15
Singh
Singh Jun 1 '15

Kan du måske dele dit regnestykke fil? Du har det vel i excel eller?

Niels
Niels Jun 1 '15
hvis de 2,68 kr/km er incl værditab, forsikring, dæk m.m stiller jeg mig skeptisk over for regnestykket. el, forsikring og dæk koster til sammen typisk ca. 1 kr/km give and take.

men kom gerne med det.

en 2 mdr gl tesla med 6000 km har nok tabt mere end 30.000 kr, alene det gør det har kostet 5 kr/km - tror du ikke at der mangler noget i dit regnestykke...?

mit hurtige regnestykke siger mig at det nok nærmere har kostet omkring 6 kr/km hvis du solgte i morgen. men det er nu heller ikke så slemt.
her til skal lægges de udgifter du nævner med el inst, ladestik m.m. , men det er jo ikke tabte penge så skal nok ikke med i km regnskabet.

at man en gang imellem lader gratis på en suc rykker ikke det store, det er afskrivning som koster - el koster kun 50 øre per km og selv hvis du tankede alt på suc ville det ikke fjerne de 4-6 kr i afskrivning. at køre 15 km frem og tilbage for at spare 10 kr i el er derfor et dårligt regnestykke - man betaler istedet den dag den skal sælges for de mange ekstra km man har kørt for at lade gratis.

dette ikke skrevet for at være negativ, jeg elsker min nye tesla, men vær ærlig over for dig selv og kommende købere når du regner økonomi.
Tesla_guru
Tesla_guru Jun 1 '15
Det skal lige nævnes at bilen er købt brugt til en særdeles attraktiv pris og derved er afskrivning lig 0 p.t. :)

Jeg vil lige rense regneark for personlige data så lægger jeg et link. (Google drive)
Niels
Niels Jun 1 '15
du kan jo have været heldig og derved mulighed for at nedbringe dit værdi tab de første par år. værdi tab viser sig dog typisk først ved salg, og selv om man tror man kan sælge til en høj pris findes der mange ekssempler på folk som er blevet skuffede ( her tænker jeg ikke tesla, men bil generelt)

det fremgik blot ikke af ovenstående at der var tale om en brugt (jeg går ud fra den så er ældre end 2 mdr og har kørt mere end 6500 km). hvis en tesla interesseret læser det, kun han/hun få indtryk af at 2.68 er en generel pris for at købe/køre tesla. fint dog at vise at det godt kan lade sig gøre med lidt snilde.
The Forum post is edited by Niels Jun 1 '15
Kristian70k
Kristian70k Jun 1 '15

i hvilke handler har du set en værdi tab på 5 kr. pr kilometer?

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 1 '15

Min S85 er 2 måneder gammel og har kørt 6000 km og nybilsprisen er steget ad 2 omgange i alt ca. 70.000 kr. siden jeg bestilte i efteråret. Skulle den sælges i dag ville prisen nok stort set være den samme som da jeg købte den.

The Forum post is edited by Gustavsfar Jun 1 '15
Kristian70k
Kristian70k Jun 1 '15

tror måske også det er et forventet værdi tab, tror ikke det bunder i nogen virkelig hed.. i så fald skulle min ha tabe 200.000 kr.. på de knap 40.000 km... det tror jeg simpelthen ikke på.. 

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 1 '15

Denne her kostede ca. 860K fra ny og har kørt 36.000 km. Er dog den gamle udgave uden autopilothardware: http://www.bilbasen.dk/...l-s/p85-7prs/2506539

Det giver ca. 4,5 kr. i værditab pr. km.

The Forum post is edited by Gustavsfar Jun 1 '15
Niels
Niels Jun 1 '15
jeg har taget et kig på bilbasen, der findes nogle stykker som pt er ca 200 tkr under nypris, og mange af dem har gået omkring 20-40.000 km og er fra 2014.<br /><br />
værditab vil naturligvis svinge, men bilbasen giver en god indikation. personlig tror jeg at mange km vil give mindre værditab end få, da der er stor efterspørgsel som presser priser kunstigt op på de modeller som ellers ville være de billigste (dem med mange km).<br /><br />
ja nye versioner (4d og autopilot), har naturligvis presset priser lidt mere end naturligt. vent og se hvad der sker når der kommer et 110 kwh batteri, 70d har allerede gjort næste hug, hvor værditab på s60 har fået et hug.
Chris
Chris Jun 1 '15
Rækken af prisstigninger gør det unægteligt noget svært at sige noget om forventet afskrivning. Fik leveret miN TMS 85 i august sidste år og udfra de priser som TMS handles til på Bilsasen ol. håber jeg da at værditabet per km kan begrænses til 2-2,5 kr. Hvis det er tilfældet må det siges at være meget pænt.
Tesla_guru
Tesla_guru Jun 1 '15

Hermed link til regneark. Prisen på bilen er ryddet.

Jeg vil blot nævne at den fra ny kostede 940.000 kr, men fik mere end 25% rabat på den og det er meget i betragtning af at den kun var 1,5 år med godt 48.000 km. Regnearket havde åbenbart ikke fået forsikring talt med (mystisk), men det rykkede kun 0,4 kr. Så nu blev det 3,03 kr/km.

I forhold til mit kendskab af bilsalg af brugte "nye" biler plejer man at regne med en afskrivning på 35-40% ved 3år og 75.000km fra ny.
Ud fra den betragtning er jeg derfor overordentlig lykkelig for handlen som blev indgået med tidligere ejer, og priser mig lykkelig for ellers var jeg nok ikke blevet Tesla ejer forløbig :)  

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-HErEeDKNiTjpUwuGwivGdgKcoWHRjyvWPpNkPinY8I/edit?usp=sharing

The Forum post is edited by Tesla_guru Aug 12 '15
Niels
Niels Jun 1 '15
specielt plus modellen har måtte tage sit hug i forbindelse med p85d kom. den skulle konkurrere med p85 på pris, og er derfor typisk solgt til næsten samme pris. helt enig i at nogen har taget et stort tab og købere har fået dem billigt.<br />
regnearket ser fint ud, men siger realt ikke så meget om forventet værditab, blot at for de 3 kr afskriver du i samme tempo som lånet - hvis det er et 8-10 årigt lån er det nok meget realistisk....er det det ? til 2200 kr pr md (beklager de skeptiske spørgsmål) men 650.000 kr kan vel ikke afdrages med 30.000 kr/år inden for rimelig tid
MartinPedersen
MartinPedersen Jun 1 '15

Tesla_guru: Hvis du vil have en generel afskrivning, så kan du bare sætte nyprisen ind, og så sætte den pris ind, som du ville kunne få for bilen i dag.

Så er det ikke din personlige afskrivning, men en generel afskrivning, på den bil, med det udstyr.

Tesla_guru
Tesla_guru Jun 1 '15

Niels. Lånet i bilen er lagt ind i huset i forbindelse med omlægning fra F1 til 20 års obligation 1,5% til kurs 97,45 :) Jeg har udregnet ydelsen på lånet i forhold til hovedstolen og den andel som bilen udgjorde i forbindelse med at vi lagde 1/3 og lånte 2/3... Det er helt klart at de fleste tiltag i forbindelse med købet af BILEN over alle biler, har gjort økonomien endnu bedre end for andre. Du har fuldstændig ret i at det er en P85+ som jeg har købt og det var med vilje at jeg slog til her i marts/april hvor de fleste nye P85D biler kom til landet :)

MartinPedersen: Jeg forventer ikke at skulle afskrive noget på bilen det næste år, men ved godt hvad du mener :)

The Forum post is edited by Tesla_guru Jun 1 '15
Tesla_guru
Tesla_guru Jun 1 '15

Kristian70K tidligere ejere mistede 5,7 kr/km han kørte i forhold til den handel vi indgik. Men jeg tror nu ikke han var så ked af at komme af med den for hans P85D stod klar :)

Kristian70k
Kristian70k Jun 1 '15

he he nej det er klart, men det skal siges at de nye modeller, eller mest fordi de nye har TACC og alt det gejl har presset prisen endnu mere, på de modeller der ikke har det.. min har derfor regner jeg med en mindre afskrivning.. skal alligevel køre en million i den.. så det er jo ikke så vigtigt..

Tesla_guru
Tesla_guru Jun 1 '15

Jeg skal heller ikke af med min foreløbig. :)

Jeg har selvfølgelig gjort overvejelser om hvorvidt jeg havde behov for alle de nye features som Tesla kom med i de nye modeller, men jeg måtte indrømme at blot det at side i den og opleve køreglæden i bilen hver evig eneste dag man sætter sig ud i den er eminent uagtet hvilken model man sætter sig i. Jeg tror planerne om køb af en Tesla tog form omkring starten af 14, men det var først ved intro af P85D og at den kom til landet at jeg havde reelt råd til at købe en. Det er jeg naturligvis meget lykkelig over.... Det er bare en fed bil :) 

Niels
Niels Jun 2 '15

Det er der "hunden ligger begravet"...

Dels er dit bil lån et 20 årigt lån, som nok er lidt vel optimistisk for en bil, og dels har du lagt 33% i udbetaling.

Hvis du endelig laver regnestykket kan du derfor ikke gå ud fra at de 2200 kr/md dækker dine omkostninger til værdi tab. Bilen taber desværre hurtigere værdi en det. Noget af det opdager du ikke da det blot er din udbetaling som spises op, og resten opdager du først hvis/når bilen sælges/skrottes om 3,5,10 eller 15 år.

Du kan starte med at gange de 2200 kr med 50% for at tage højde for din udbetaling, dernæst kan du lægge 25% oveni for at tage højde for at bilen ikke nødvendigvis holder i 20 år.

Din faktuelle mdl udgift til lån/afdrag er således mere korrekt anslået til 2200+1100+550 = 3850 kr - dette tal er stadig et meget optimistisk tal da der er tale om meget lang afskrivning som man normalt ikke gør i biler (netop pga værditabet normalt er hurtigere end 15 år) - de fleste siger 8 år for at følge med værditabet eller ca. 1% af købs prisen per md.  (ellers risikere du at betale af på lånet efter at bilen er død og borte)

De ca. 4000 kr/md er derfor stadigvæk ikke værditabet som godt (sandsynligvis 6000 kr/md) er lidt større - det ved man først den dag du evt. sælger og man så finder ud af om bilen kan indbringe mere end restgælden + den oprindelige udbetaling.

Alt i alt lander man nok meget tæt på de 6 kr/km  (alt inkl) som jeg oprindeligt påstod :) - de 2.68 eller 3.03 er i hver fald for lavt sat til et retvisende billede.

Jeg indrømmer gerne at nogle Tesla ejere kan gøre det billigere - f.eks. i en S60 uden alt for meget udstyr. som så har 30-40% mindre værdi at skulle afskrive - køber man den så oven i købet brugt, hjælper det gevaldigt på det.

The Forum post is edited by Niels Jun 2 '15