Min S85 er 2 måneder gammel og har kørt 6000 km og nybilsprisen er steget ad 2 omgange i alt ca. 70.000 kr. siden jeg bestilte i efteråret. Skulle den sælges i dag ville prisen nok stort set være den samme som da jeg købte den.
tror måske også det er et forventet værdi tab, tror ikke det bunder i nogen virkelig hed.. i så fald skulle min ha tabe 200.000 kr.. på de knap 40.000 km... det tror jeg simpelthen ikke på..
Denne her kostede ca. 860K fra ny og har kørt 36.000 km. Er dog den gamle udgave uden autopilothardware: http://www.bilbasen.dk/...l-s/p85-7prs/2506539
Det giver ca. 4,5 kr. i værditab pr. km.
Hermed link til regneark. Prisen på bilen er ryddet.
Jeg vil blot nævne at den fra ny kostede 940.000 kr, men fik mere end 25% rabat på den og det er meget i betragtning af at den kun var 1,5 år med godt 48.000 km. Regnearket havde åbenbart ikke fået forsikring talt med (mystisk), men det rykkede kun 0,4 kr. Så nu blev det 3,03 kr/km.
I forhold til mit kendskab af bilsalg af brugte "nye" biler plejer man at regne med en afskrivning på 35-40% ved 3år og 75.000km fra ny.
Ud fra den betragtning er jeg derfor overordentlig lykkelig for handlen som blev indgået med tidligere ejer, og priser mig lykkelig for ellers var jeg nok ikke blevet Tesla ejer forløbig :)
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-HErEeDKNiTjpUwuGwivGdgKcoWHRjyvWPpNkPinY8I/edit?usp=sharing
Tesla_guru: Hvis du vil have en generel afskrivning, så kan du bare sætte nyprisen ind, og så sætte den pris ind, som du ville kunne få for bilen i dag.
Så er det ikke din personlige afskrivning, men en generel afskrivning, på den bil, med det udstyr.
Niels. Lånet i bilen er lagt ind i huset i forbindelse med omlægning fra F1 til 20 års obligation 1,5% til kurs 97,45 :) Jeg har udregnet ydelsen på lånet i forhold til hovedstolen og den andel som bilen udgjorde i forbindelse med at vi lagde 1/3 og lånte 2/3... Det er helt klart at de fleste tiltag i forbindelse med købet af BILEN over alle biler, har gjort økonomien endnu bedre end for andre. Du har fuldstændig ret i at det er en P85+ som jeg har købt og det var med vilje at jeg slog til her i marts/april hvor de fleste nye P85D biler kom til landet :)
MartinPedersen: Jeg forventer ikke at skulle afskrive noget på bilen det næste år, men ved godt hvad du mener :)
Kristian70K tidligere ejere mistede 5,7 kr/km han kørte i forhold til den handel vi indgik. Men jeg tror nu ikke han var så ked af at komme af med den for hans P85D stod klar :)
he he nej det er klart, men det skal siges at de nye modeller, eller mest fordi de nye har TACC og alt det gejl har presset prisen endnu mere, på de modeller der ikke har det.. min har derfor regner jeg med en mindre afskrivning.. skal alligevel køre en million i den.. så det er jo ikke så vigtigt..
Jeg skal heller ikke af med min foreløbig. :)
Jeg har selvfølgelig gjort overvejelser om hvorvidt jeg havde behov for alle de nye features som Tesla kom med i de nye modeller, men jeg måtte indrømme at blot det at side i den og opleve køreglæden i bilen hver evig eneste dag man sætter sig ud i den er eminent uagtet hvilken model man sætter sig i. Jeg tror planerne om køb af en Tesla tog form omkring starten af 14, men det var først ved intro af P85D og at den kom til landet at jeg havde reelt råd til at købe en. Det er jeg naturligvis meget lykkelig over.... Det er bare en fed bil :)
Det er der "hunden ligger begravet"...
Dels er dit bil lån et 20 årigt lån, som nok er lidt vel optimistisk for en bil, og dels har du lagt 33% i udbetaling.
Hvis du endelig laver regnestykket kan du derfor ikke gå ud fra at de 2200 kr/md dækker dine omkostninger til værdi tab. Bilen taber desværre hurtigere værdi en det. Noget af det opdager du ikke da det blot er din udbetaling som spises op, og resten opdager du først hvis/når bilen sælges/skrottes om 3,5,10 eller 15 år.
Du kan starte med at gange de 2200 kr med 50% for at tage højde for din udbetaling, dernæst kan du lægge 25% oveni for at tage højde for at bilen ikke nødvendigvis holder i 20 år.
Din faktuelle mdl udgift til lån/afdrag er således mere korrekt anslået til 2200+1100+550 = 3850 kr - dette tal er stadig et meget optimistisk tal da der er tale om meget lang afskrivning som man normalt ikke gør i biler (netop pga værditabet normalt er hurtigere end 15 år) - de fleste siger 8 år for at følge med værditabet eller ca. 1% af købs prisen per md. (ellers risikere du at betale af på lånet efter at bilen er død og borte)
De ca. 4000 kr/md er derfor stadigvæk ikke værditabet som godt (sandsynligvis 6000 kr/md) er lidt større - det ved man først den dag du evt. sælger og man så finder ud af om bilen kan indbringe mere end restgælden + den oprindelige udbetaling.
Alt i alt lander man nok meget tæt på de 6 kr/km (alt inkl) som jeg oprindeligt påstod :) - de 2.68 eller 3.03 er i hver fald for lavt sat til et retvisende billede.
Jeg indrømmer gerne at nogle Tesla ejere kan gøre det billigere - f.eks. i en S60 uden alt for meget udstyr. som så har 30-40% mindre værdi at skulle afskrive - køber man den så oven i købet brugt, hjælper det gevaldigt på det.