Loading...
dk

Samling af: Validerede data med kilder, til beregninger om økonomi, miljø og andet. | Tesla Forum

DeaconWP
DeaconWP Jun 1 '15

Ved afbrænding af en liter benzin udledes der 2.310 gram CO2

Ved afbrænding af en liter diesel udledes der 2.660 gram CO2

Energi indhold: kWh pr liter:

Benzin: 9,17 kWh/liter.

Diesel: 9,98 kWh/liter.

Kilder:

http:///...old-i-braendsler.pdf

Dansk El udleder 292g/kwh (Kilde: 2015 energinet.dk)
Dansk El udleder 440g/kwh (Kilde: 
2013 ENS.dk)

Begge inklusiv tab fra producent til stikontakt.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jun 1 '15
RobertJ
RobertJ Jun 1 '15

Hej DeaconWP,
Her er et lille bidrag i form af lidt tal junglering.

Lidt info fra standard tabelerne, 
Benzin 35MJ/L ~ 9.7kWh/L 
Diesel 38MJ/L ~ 10.5kWh/L
Dansk El 292g/kwh (Red. 2015 energinet.dk)
Dansk El 440g/kwh (
2013 ENS.dk)

En diesel bil der kører 20km/L, udleder if. ovenstående tal 133g/km.

En Elbil der kører 5km/kwh (200wh/km) udleder 58,4g/km (2015)
En Elbil der kører 5km/kwh (200wh/km) udleder 88g/km (2013)

Ser lige i har en længere tråd kørende om samme område. Vi mangler da lidt opdaterede tal fra ENS, men energinet's tal 2015 må også kunne bruges. Kender ikke Normen Diesel og Benzin bliver produceret efter, men der må findes et energitætheds spænd som kan variere et par procent.

Link fra klimapolitiken tråden

http://www.energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Miljoedeklarationer/Sider/Miljoedeklarering-af-1-kWh-el.aspx

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jun 1 '15
DeaconWP
DeaconWP Jun 1 '15

Tak Robert. Dejligt med samarbejdet.

Jeg er i tråden med politikens klimaredaktør lige blevet belært, at jeg ikke skal bruge den med El 440g CO2 / kWh, da de er fra 2013. Men når jeg finder/ får noget med kilde angivelse, klipper jeg det ind i origianl post.

Som med energi indholdet fra dig...

Der er dog afvigelse i dine tal om energi indhold pr liter i forhold til den kilde jeg har angivet i original posten.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jun 1 '15
Tesla_guru
Tesla_guru Jun 1 '15

http://shrinkthatfootprint.com/electric-cars-green

Jeg har på fornemmelsen hvad i er ude efter :) Måske dette link også kan give et klart billede af hvor det er bedst at køre el-bil :)

Genild
Genild Jun 2 '15
Spændende læsning som endnu engang viser hvor svært det er at få skabt et validt beregningsgrundlag. Især når man også læser alle bemærkningerne kommer uklarhederne helt op i front.
En meddeler at man på et konkret raffinaderi har en elproduktion, der kan forsyne fire elbiler for hver gang man forsyner ni biler med brændstof. Det er så væsentlige størrelser at man vel ikke behøver at være Cand Mag i kuglerammegymnastik, for at se betydningen af om alt er med eller ej i diverse beregningsrammer.

Så som med al anden tilegning af viden,så finder man også her ud af, at hver gang man finder svar på et spørgsmål, opdager man samtidigt tre andre spørgsmål. Man går fra at vide alting om ingenting til at vide ingenting, men om alting.

God regnvejrsdag herhjemme
Forummets indlæg er redigeret af Genild Jun 2 '15