Korrekt gættet Genild. Elektrikeren monterede den nye gruppe i tavlen, og der er trukket 5G2,5 kabel fra tavlen til laderen der er fastmonteret på huset.
Korrekt gættet Genild. Elektrikeren monterede den nye gruppe i tavlen, og der er trukket 5G2,5 kabel fra tavlen til laderen der er fastmonteret på huset.
Jeg fandt ud af at Teslas mormorkabel med lader og rødt CEE stik koster 4300 kr!!! Så nu går jeg igang med min egen hj bygget lader. Er der andre der skal have en mainpipe med fra evbitz? Hvilken option skal man vælge forresten når jeg gerne vil lade med 16A eller derunder?
Har lige sakset fra nettet. Denne ladeboks har jeg købt, det burde ikke være svært selv at source komponenterne.
PhoenixContactor f.eks. €240
Scheider ICT €50
Schneider 6A sikring typ B €40
Type 2 stik evt. med kabel - ?
Stænktæt gruppe tavle 1x12 eller 1x14 må kunne rumme det her.
lidt diverse så man da kørende.
@SQLCPH Jeg lytter lige med her, for jeg kunne godt være interesseret i at bygge noget selv også. Jeg skal bare bruge en komplet stykliste og en kogebog, så er jeg med. Vil du dele?
/griffel :-)
Robert: Hvad bruger du den 6A sikring til?
Jeg har selv 2 stk Phoenix Contact moduler liggende i øjeblikket jeg ikke har monteret endnu.
/Martin
Hvilken option skal man vælge forresten når jeg gerne vil lade med 16A eller derunder?http://evbitz.uk/EVBitz.uk/Mainpine_EPC.html
Hvis du vil fastmontere ladekablet i boksen, så er det "tethered" versionen du skal have.
Hvis du vil have et Type-2 stik i boksen (så der skal bruges et løst Type-" kabel hver gang), så skal du have "‘Free’ (Non-Tethered) EPC" udgaven.
De kan alle klare 16A og derunder - du stiller max-strømmen på dem ved at skifte en ekstern modstand ud. Min blev leveret med 3 modstande svarende til 7A, 16A og 32A (så vidt jeg husker).
/Thing
Hvilken option skal man vælge forresten når jeg gerne vil lade med 16A eller derunder?http://evbitz.uk/EVBitz.uk/Mainpine_EPC.html
Hvis du vil fastmontere ladekablet i boksen, så er det "tethered" versionen du skal have.
Hvis du vil have et Type-2 stik i boksen (så der skal bruges et løst Type-" kabel hver gang), så skal du have "‘Free’ (Non-Tethered) EPC" udgaven.
De kan alle klare 16A og derunder - du stiller max-strømmen på dem ved at skifte en ekstern modstand ud. Min blev leveret med 3 modstande svarende til 7A, 16A og 32A (så vidt jeg husker).
/Thing
@Thing: Super - så er det typen tethered jeg skal have. Jeg vil næsten lave det samme som dig med et type 2 kabel (købt hos tesla) skilt ad og fastmonteret i boksen.
Jeg fandt en mindre 5 modul IP67 boks hos elvvs.dk, 1 x 4-pol 25 A kontaktor, et par DIN skinne klemmer til sløjfning, en nul og jord klemme, M20/M25 forskruninger og en kabelaflastning med kæde så type 2 kablet ikke trækker i forskruningen. Den 3-fasede måler har jeg monteret i min gruppetavle ved siden af en dedikeret 25A aut sikring. Så sparer jeg plads i ude-tavlen.
Når det er monteret (og virker) skal jeg nok give en komplet indkøbsliste :-) Men ellers som Sthing´s liste
Jeg er dog i skrivende stund ikke klar over hvor mange ledninger der er i type-2 kablet og hvordan de skal monteres på Mainpipe relæet.
Ej heller ved jeg hvor meget man må forsikre den lille mainpipe med - kunne være derfor der var en 6A på Roberts billede... Tænker om jeg behøver en 6A foran mainpipe???
/Søren
I det kabel der går mellem relæ og kontroller og så type2 stikker er der, 5x enten 2,5 eller 6mm2 og et enkelt 0,5mm2 kabel til styresignalet.
Hvis du forsikrer med 6A og forsøger at lade med 16A går det vel ikke så godt? ;-)
Robert: Nej det ser rigtigt nok ud på billedet, jeg forstår bare ikke helt hvad det er den enfasede 6A sikring gør godt for?
Min Mainpine controller er forsikret med 3 faset 16A sikring, egentlig lidt unødvendigt da kablet jo så bare går fra Sikring -> sikring -> relæ -> bil.
Alle husstandsinstallationer har jo som minimum en 16A sikring til kraftstikket.
Sig til hvis der er nogen der skal bruge et Type2 kabel, jeg kan skaffe dem til 265,- for 4 meter.
Jeg vil anbefale at, når man skal købe selve type2 kablet IKKE, at købe de billige man kan finde på nettet fra Kina. De stikben der sidder i stikket er noget skrammel at arbejde med. Har selv lige købt et par stykker der er produceret i Tyskland af en langt bedre kvalitet hvor der også er indbygget modstand alt efter om det skal være et 16A eller et 32A installation den skal bruges i.
Hmm, har gået og tænkt på at banke en lille webshop sammen med de dele jeg selv skal bruge i forbindelse med mit garageprojekt med to ladeinstallationer, giv mig lige et par dage, det kan jo være der er andre der også vil have / skal bruge de samme dele.
/Martin
@Martin: Jeg har 20 A aut sikring foran kablet - mest for at undgå at forbruget konstant rammer den nominelle strøm på 16A. det er muligvis ikke relevant men nu er det sådan. 2,5 mm2 kabel må godt forsikres med 20 A. Bilen er jeg ret sikker på ikke tillader et højere forbrug end 16A men den lille mainpipe kunne man godt sætte en 6A sikring foran, hvis der skulle ske noget, omend der på evbitz hjemmeside står 32A. Tror jeg undlader en 6A f1-pol sikring foran main pipen.
Nu kan jeg se at der kun er 1 styre ledning. Sthings billeder viser det jo klart :-) 3 faser, nul og jord + den røde styreledning. Jeg bruger mit 32A kabel jeg købte med bilen - mest fordi det er mere robust end et 16A.
Så kom min ladeboks op med mainpine - og det spiller maks... No problem at all.
Mainpine kommer med modstand monteret til 10A og der medfølger den til 16 A. Udskift den og saml det efter manualen. Jeg indsatte en 6A sikring foran mainpine og kontaktor - så kan jeg også slukke for enheden hvis jeg er på ferie så den ikke står og blinker blåt hele tiden (not connected). Har sat et 16A CEE stik op ved siden af just in case.
Jeg byggede boksen i stedet for at købe en ekstra lader fra Tesla, Den koster nemlig 4300 kr med det røde CEE adaptorstik = GYS. Og har ikke så lang ledning på hvis man gerne vil have boksen i tørvejr.
Materialerne jeg brugte var:
1 x 1-pol 6A aut. sikring, Schneider = 138 kr
1 x 4-pol 25 A kontaktor, Schneider = 212 kr
1 x EV mainpine = 970 kr
1 x 5 modul IP55 tavle m. N/PE klemme, AKE = 241 kr
3 x M25 forskruninger med møtrikker = 33 kr
1 x Kabelaflastningskæde ø13.16 mm = 24 kr
1 x Type 2 kabel (32A) men 16A kan gøre det = 1500 kr
X meter 5x2.5 mm2 kabel
Ialt 3.117 kr
I tavlen har jeg opsat en 4-pol 20A aut. sikring, AEG og en 3-faset elmåler fra ABB
Sig til hvis der er nogle der har fået blod på tanden og ønsker hjælp eller at jeg skal levere en magen til
/Søren
Hej Søren, det ser godtnok fint ud! Sidder det hele i den lille kasse oppe under taget? Det fylder jo ingenting :-)
Jeg kunne altså godt være interesseret i sådan en magen til...
Jeg har sat et 16A CEE op ude i carporten. Det er forsikret inde fra tavlen, og på vej derud sidder der en bimåler (brugt Kamstrup fra greenline.dk).
Vil jeg så bare kunne skifte stikket ud med en kasse magen til din?
Og:
Må jeg spørge hvor du har købt delene henne? Ville du evt. henvise med et par links?
Hvad skal du have for at levere en magen til?
/griffel :-)
Hej Søren,
Tak for inspirationen. Klemte du terminal ender på, eller monterede du blot kablerne direkte i klemmerne?
Og i givet fald - hvor købte du terminalerne?
Mvh
Ulrik
Hej griffel. Jeg kan hjælpe på begge måder. Yes du kan bare tage kablet ud af CEE stikket og sætte det i boksen istedet eller som jeg føre et kabel retur til stikket så du har backup. Jeg kan både lave en boks til dig for lidt oveni og jeg kan også lave en indkøbsliste til dig. Your pick :-) Bor du tæt på kbh kan jeg også hjælpe med installationen.
Jeg købte det hele (pånær mainpine) hos ELVVS
Hej 2930TSLA: Velbekommen, har blot fulgt en andens ide og lavet lidt om. Jeg har ikke sat terminaler på - jeg kan ikke se det er nødvendigt. Alle trådene skal bare ind under klemmen og spændes - så skulle det være godt nok.
/Søren
@SQLCPH
Hej Søren
Det kunne jo være sjovest at have lavet den selv, så en indkøbsliste (og en tegning) ville være fin :-)
De fleste ting har jeg - efter sidt søgen - fundet på elvvs.dk. Dog ser jeg på dit billede, at du har brugt to forskellige størrelser forskruninger, tror jeg. Er kablerne ikke lige tykke?
Har du et bestillingsnummer på den dér EV Mainpine?
Type 2-kablet, er det fra Tesla, eller har du skaffet det via Kiefer? Det ser jo billigt ud ;-)
Jeg har ikke fået min TMS endnu, men jeg glæder mig til at nørde lidt med installationen. Så er ventetiden ikke helt så lang...
/Jakob :-)
Hej Søren, det ser rigtig godt ud, jeg er frisk på at bygge en magen til.
Har du mulighed for at skrive hvor du købte de resterende komponenter, samt udarbejde en hurtig tegning.
Mv.
Christian