Jeg har købt mit ved Tesla, deres er på 7,5 meter og det har været alt rigeligt, jeg vil næsten sige jeg egentlig gerne ville have haft det korte og endda 3 meter havde været nok til mig. Husk på, at ofte holder du ganske tæt på den enkelte ladestander når du har brug for at lade med Type2 kablet.
Så kort sagt: Jeg vil mene fem meter er nok.
/Martin
Det er en fordel at kablet er langt, når pladsen er optaget af ICE biler, har jeg erfaret.
/Jens
Jeg tror, at jeg fik lavet en fejl med billedet. Nu laver jeg en attach i stedet.
Grasberg: Nu er det ret svært at se det stik når det er lukket ;-)
Men det kan være en af to typer: Det kan enten vær eet standard Schukostik til 10-13A hvor du skal have en adapter fra dansk jord til "tysk" jord med. Lige som dem du får i elgiganten når du køber vaskemaskine, bare omvendt...
Eller det kan være et blåt 1-fase CEE udtag, den kan lade op til 16A. Her skal du så have lavet en adapter selv fra rød CEE til blåt CEE. Den er super nem at lave. Alle dele kan købes i en hver el-artikel forhandler, f.eks. Harald Nyborg.
Du forbinder så blot L1, N og jord fra den røde del til den blå del. L2 og L3 kan ikke bruges i det blå stik.
Hvis du skal bruge ent Type3 ladestander skal du have en Type3 <-> Type2 adapter, om en sådan findes ved jeg faktisk ikke, jeg har ikke selv set en. Her er et link til de forskellige typer EV stik:
http://myelifenow.blogspot.fr/2012/06/renault-schneider-electrics-charging.html#sthash.joE1Otc4.dpuf
/Martin
Det ligner fuldstændigt de stikbokse der står på alle franske campingpladser, blå CEE 16A 1-fase (220V). I Frankrig bruger de nogle besynderlige sikringer der sidder indeni kassen (hvis jeg ikke tager meget fejl) - det er en slags simpel automat sikring med en "on off" knap. Få at vide hvad den der sidder i er - før den slår fra, det kan tydeligt høres med et klik. Jeg satte min til 16A (bilen) og kort efter slog sikringen fra - det var en 10A. Den fik jeg så lige skiftet. Giver en 12-15 km/t.
Hej Gutter.
Tak for svarene. Jeg vil lige lave mig sådan en blå CEE-han til rød CEE-hun, og en vaskemaskine Schuko'en han til rød CEE-hun. Og så en forlænger med røde CEE stik i hver ende. Den sidste - type 3 vil jeg så prøve at undgå. Det er vist fransk only. Jeg har set sådanne type-3 til type-2 ledninger på nettet, og de koster 2-300 EUR. Så hellere købe/låne en Chademo adapter - hvis det skal være.
Men foreløbig har jeg lidt at lave. :-)
Har i øvrigt nogle gode tips til at pakke samlingerne ind? Jeg tænker på, hvis den nu skal ligge med en mormor-ledning natten over. Så vil der være en samling af forlængerledning -> rød adapter -> UMC -> Teslaen inden for 6 meter fra bilen = sikkert ude i det fri. Selv om Alsace er Frankrigs tørreste region, så kan det finde på at regne, så samlingen skal pakkes ind i noget. Men her er en kraftig plastiksæk måske løsningen?
Grasberg: Det meste CEE udstyr du kan købe er som minimum IP44 godkendt, så der ville jeg ikke være så bekymret. Det er mere hvis du laver almindelig stikkontaktsamlinger, her skal du lige være opmærksom på, at det også skal være IP44.
/Martin
Tak for info.
Jeg vil kvittere med at dele lidt erfaringer om ladning i Alsace.
Før jeg tog hjemmefra lavede jeg en test, hvor jeg satte en Schuko han-ledning fra et eller andet køkkenapparat sammen med et rødt CEE-hun-stik. På det satte jeg Teslas ladeledning med den røde adapter påmonteret. Det kørte fint ved både 10, 13 og 16 ampere. Ved 16A blev køkkeapparat-ledning og -stik dog så varme, at det sikkert ikke ville være sundt i timevis.
Men jeg ville gerne have lidt længere ledning end de 1,5 m, køkkenapparat-ledningen var på. Så jeg var hos den lokale elektriker og spørge efter et Schuko hanstik, som jeg ville montere på 10 m 1,5 kvadrat ledning med det røde hunstiki den anden ende. Sådan et stik, kunne han ikke levere, og foreslog i stedet at jeg købte det, når jeg kom til Frankrig, og så monterede det på stedet.
Det var så egentlig min plan, men få dage inden afrejse fik vi leveret en ny ovn, og med den var der netop et Schuko-han-stik. I følge brugsanvinsingen var det ganske vist til montering af ovnen i Norge eller Sverige, men jeg kunne se, at det også passede fint med de franske stik. Så jeg fik lavet min ledning inden afrejse, og den blev også testet i Danmark. Den kunne godt trække 16A, men Schuko-stikket blev så varmt, at 13A blev sat som mit maximum.
Vel ankommet til Alsace gik jeg så i gang med at finde et stik at lade fra. Det var mere kompliceret, end jeg havde troet. Der var masser af stik, men kun få af dem kunne bruges. Langt de fleste gav rød markør på Tesla's UMC (sikkert fordi jord-forbindelsen er for dårlig). I en gildesal i stue-plan kunne jeg lade fra ét stik, mens et tilsvarende stik 2 meter væk - indmuret i den samme væg ikke kunne bruges. Oppe på 1. sal var der et køkken, hvor der også var et stik, der virkede. Omsider fandt jeg et stik i et vaskelokale, hvor ledningen bare skal ud gennem et vindue. Så der lader den nu med 13A og ca. 230V. Det er ikke supercharger-hastigheder, men dog nok til at dække dag-til-dag behov i det lokale område
Jeg ved ikke, om du har tænkt på, at et Shuko stik kan vendes en halv omgang i stik kontakten. Så vil den få byttet om på nul og fase. Og så vil en Tesla ikke lade. Kan det være det der er sket, når du har flyttet fra det ene stik til det andet? Jeg vil formode, at de har samme jord forbindelse, hvis de har jord. Så hver gang man prøver en Schuko stik kontakt, er der to forsøg, inden man dømmer den ude.
Man sal vist også tage stikket ud af Teslaen, hver gang man skifter stik kontakt, for at resette måle kredsløbet.
Det kunne selvfølgelig være forklaringen, men mit Schuko-han-stik kan jo ikke vendes. Det har et hul, som skal passe med pinden, der stikker ud i selve væg-stikket. Jeg kunne overveje at lave en "spejlvender ledning", som jeg kan teste næste gang, jeg kommer til Alsace. Hvis det virker med den, så kan jeg sige til min vært "Hey! Der er nogle af dine stik, der er monteret forkert!". Det vil han nok grine af - jeg kender ham gennem 18 år.
Selve bilen har slet ikke været involveret i den første test. Hvis ikke der kom grønt lys på UMC'en, så anså jeg stikket for ubrugeligt.
Så er det nok ikke derfor. Så spar du bare "spejlvenderen". Jeg fornemmer, at hvis du er desperat nok i en kritisk situation, har du så meget indsigt i det, at du bare bytter fase og nul i dit CEE hunstik til den tid.
Belært af dine erfaringer, vil jeg i morgen spørge en belgier om, hvordan deres komfur stik ser ud i Belgien.
Jeg overvejer at lave stik til salg, og som en "Leje pulje"