Loading...
dk

Grøn omstilling II (nu med menupunkt: Grøn?)... Lad Tesla ejerne i Danmark gå forrest. | Tesla Forum

Torben_E
Torben_E Jul 5 '15
Citat fra Metguy2000 Jeg har min som firmabil, og da vi er en produktionsvirksomhed betaler vi ca 1 kr per kwh, men jeg lader fra 8-16.......Er der noget jeg har overset?

Hi MetGuy...

Ja du har jo en noget anden situation en de fleste. Hvis du kan købe strømmen i dagtimerne for 1 kr er det jo ideelt og så fortsæt bare med at lade om dagen. Der er ikke noget du har overset...  og jeg ville også lade til en krone om dagen hvis jeg kunne. 

Rent faktisk er min pointe med dette initiativ og brevet til ministeriet at hvis alle kunne lade for 1 kr om natten (lavere afgift på strøm og distribution) så kunne vi virkelig flytte nogle megawatttimer eller gigawatttimer.

Forstill jer... 1.000 elbiler.... 25kW i 300 døgn. 7,5GWh der er flyttet til lavest last og med størst vind andel. Iforhold til Danmark electricitetforbrug i 2014 på 33.500 GWh er det kun en dråbe i havet... men vi skal jo starte et sted og jeg vil hellere lade bilen om natten end at stå op og styge skjorter kl 01.00... :-)

Alt herfra

Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 5 '15
Kiefer
Kiefer Jul 5 '15

Jeg oplader bilen fra klokken 23:00 og frem, og det af flere årsager, her i vinter, hvor vi på grund af el-varmen hurtigt løb tør for de 25A der er ind på grunden når vi ville lade bil og bruge vaskemaskine samtidig løb ind i problemer. Her var det så nemmest, at lade bilen fra klokken 23:00 og frem efter, så var der nok A til resten af forbruget.

I dag er det for at holde temperaturen på laderen nede at vi gør det om aftenen. Den er i øjeblikket vest-vent og udendørs, så den er ikke ret glad for at lade om dagen. Den bliver ganske simpelt for varm og slår fra. Så der lader vi også fra klokken 23:00 og fremefter.

Det er ikke på grund af miljøet, eller fordi der er selskaber der prøver at sælge "gratis" strøm om natten, det er for at løse et praktisk problem :-)

Så du kan jo godt regne os med ind i din statisk over dem der lader om natten. OG med to el-biler i husstanden tæller det vel allerede dobbelt, godt nok er den ene ene en Nissan, men det er stadig en elbil ;-)

/Martin

The_Stig
The_Stig Jul 5 '15
Citat fra PerF

Vil da også til at lade primært om natten. Jeg har dog solceller, og kan se at spændingen vist i Teslaen (på app) ligger på 225V når jeg det er nat/overskyet, og oppe på 240V når der er fuld sol. Derfor er der lidt mindre tab i kabler etc ved at lade når solen skinner, men det er nok småpenge.

Hej PerF
Det giver da fint mening at udnytte overspændingen som en sol-inverter er tvunget til at generere for at "hælde" effekten ud på nettet - hos os ( vi har 7,2 kWp på taget) tidsforskyder vi altid vaskemaskine & opvasker i forhold forventet solindfald i løbet af dagen, mange bække små gør en større bæk eller en Å :-)
Samtidig har jeg el-varme i badeværelsesgulvene som tilskudsvarme når centalvarmen er slukket om sommeren som jeg kan "udjævne" forbruget med for ikke at blive "producent til hele DK" men det bliver jo ikke et problem når TSLA´n er i stald til november :-) der er ikke noget som en happy ending :-)     
The_Stig
The_Stig Jul 5 '15
Citat fra PerF

Vil da også til at lade primært om natten. Jeg har dog solceller, og kan se at spændingen vist i Teslaen (på app) ligger på 225V når jeg det er nat/overskyet, og oppe på 240V når der er fuld sol. Derfor er der lidt mindre tab i kabler etc ved at lade når solen skinner, men det er nok småpenge.

Hej PerF
Det giver da fint mening at udnytte overspændingen som en sol-inverter er tvunget til at generere for at "hælde" effekten ud på nettet - hos os ( vi har 7,2 kWp på taget) tidsforskyder vi altid vaskemaskine & opvasker i forhold forventet solindfald i løbet af dagen, mange bække små gør en større bæk eller en Å :-)
Samtidig har jeg el-varme i badeværelsesgulvene som tilskudsvarme når centalvarmen er slukket om sommeren som jeg kan "udjævne" forbruget med for ikke at blive "producent til hele DK" men det bliver jo ikke et problem når TSLA´n er i stald til november :-) der er ikke noget som en happy ending :-)     
Hilbert
Hilbert Jul 5 '15

@Bluecoffee: Det er korrekt at CO2 (g/kWh) fra elproduktionen paradoksalt nok er en anelse større om natten end om dagen. Jeg mener, at det skyldes, at vindmøllernes fluktuerende produktion udlignes af kraftværkerne. Den nødvendige kraftværksproduktion (tons CO2) til dette formål ændres ikke, ved at vi lader vores elbiler om natten – så det er stadig en god ide at lade om natten.

Løsningen på ”udligningsgriseriet” er bl.a. varmepumper på de decentrale kraft-/varmeværker og en afregningspolitik, som gør det økonomisk interessant at lade dem ”udglatte” vindmøllernes produktion.

I dag straffes de vist økonomisk, hvis de bruger el til fjernvarme.

@Gustavsfar1: Jeg vidste ikke, at man som privat kunne købe Spot-el. Vidste du i øvrigt at spotprisen i 2014 var 6,6 øre/kWh lavere fra kl. 24-7 end fra kl. 7-24. Yderligere 0,7 øre lavere mellem kl. 2 og 5.

Selv får jeg certificeret strøm fra danske vindmøller – fra Vindstød.

@Torben_E: Fint initiativ. Og med alle 2,2 mill. danske personbiler på el kan halvdelen af elforbruget flyttes til om natten. Det er nok for meget af det gode, for så vil vi få spidslast om natten ;).

Lau
Lau Jul 5 '15
Citat fra Hilbert

@Torben_E: Fint initiativ. Og med alle 2,2 mill. danske personbiler på el kan halvdelen af elforbruget flyttes til om natten. Det er nok for meget af det gode, for så vil vi få spidslast om natten ;).

Helt rigtigt, men så skal vi bare have øge elproduktionen tilsvarende så vi har nok vedvarende energi til at dække behovet.

Jakob
Jakob Jul 5 '15

Os byfolk med gadeparkering og Eon opladning ville også rigtig gerne være med. Desværre kan EONs system ikke finde ud af forskudt start. Når stikket sættes I lades der, når opladning slutter, kan den ikke genoptages uden at man går ned til standeren og biper ind og ud igen. EON har lovet at kigge på det. Men skulle der være andre by-Teslaer, så hjælp endelig med at lægge pres på EON for at komme med en løsning. Ikke mindst for at vores vinterladning kan times bedre, når de kolde tider igen kommer til DK. 

/J

Kiefer
Kiefer Jul 6 '15

Det er vel sådan set heller ikke rigtig meningen med de offentlige ladestandere, at man sætter sin bil til, for derefter at lade den time til opladning til om natten?

De er vel beregnet til, at man sætter bilen til, lader og derefter fjerner sin bil, så næste kan komme til standeren.

Jeg ville da blive godt irriteret hvis jeg kom i min Leaf eller Zoe elle anden lille el-bil og havde behov for opladning, for blot at kunne konstatere den allerede var optaget af en der tilmed har set den til timer, så bilen slet ikke lader...

/Martin 

Paul2015
Paul2015 Jul 6 '15

Jeg er med. Lader fremover kun om natten :)

Tesloid
Tesloid Jul 8 '15
Lader fra midnat. Primært fordi ovnen sidder på samme gruppe :-) Venter stadig på diff pris fra Dong.
3450rbt
3450rbt Jul 8 '15
God ide! Jeg indstillede min til kl. 01:00 i nat. Skal jeg gøre det hver dag eller husker den indstillingen?
PerF
PerF Jul 8 '15

@3450rbt: Den husker indstillingerne for hver GPS lokation. Så indtil du ændrer det vil den starte kl 01:00 på din hjemadresse.

Det er faktisk meget smart. På samme måde kan det være man lader ved familie etc hvor amperene er skuet ned, så husker den også det på den position. Du kan også se på kortet hvor du historisk har ladet, da der kommer et gråt lyn. Kræver selvfølgelig at du har trykket på lynet i højre øverste hjørne af kortet.

Forummets indlæg er redigeret af PerF Jul 8 '15
3450rbt
3450rbt Jul 8 '15

@PerF: Tak for godt og hurtigt svar :-)

sjensen
sjensen Jul 8 '15

Energinet.dk rapporterer p.t. 31 g CO2 / kWh - svarende til en CO2 udledning pr km på ca 8 g i elbil. 

Torben_E
Torben_E Jul 8 '15

Hej s jensen ....

Jeg troede lige der var sket et mirakel.... jeg må desværre skuffe dig. 

Det koster ca 300-400 g CO2 at producere 1 kWh i Danmark. Tendens nedadgående. 

I 2014 var det 304 g, 2010 var det 448 g. 

Se venligst følgende link.

http://www.key2green.dk/nøgletal-samlet

http://www.danskelbilkomite.dk/ElbilCO2_2012.htm

Så hvis vi tager 2014 tallet 304 g CO2 /kWh og med Model S forbrug på ca 200 Wh per km... så er udledningen på ca 60 g/km. 

De bedste hilsner 

Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 9 '15
sjensen
sjensen Jul 8 '15

CO2 udledningen ved el-produktion i Danmark er helt afhængig af primært vinden, men også import/eksport ift. Sverige, Norge og Tyskland. 

Lige nu kl. 13:21 producerer kraftværkerne ca 400 MW og vind+sol ca 3.500 MW. Samtidig er der netto-import fra Sverige og Norge som har meget lav CO2 udledning i kraft af især vandkraft og atomkraft.

http://www.energinet.dk/DA/El/Sider/Elsystemet-lige-nu.aspx

Nu skriver energinet 47 g / kWh, men det var altså nede på 30 tidligere.

http://el-bil.appspot.com/index.jsp?interval=1week

Torben_E
Torben_E Jul 8 '15

Hej Sjensen...

Min fejl, jeg overså at du skrev pt....

I den politiske debat og i debatten generelt om elbiler er dette dog "kun" et øjebliksbillede som vil og kan blive brugt imod "os".

Min pointe er at når vi ikke kan indstille opladning til når vinden blæser mest og udledningen af CO2 er 31 g / kWh så er det mere reelt at tage årsgennemsnittet da vi også lader henover hele året og i alle døgnets timer.

Det er ca 300 g/kWh svarende til 60 g/km i en Model S. Min Audi A8 2008 (4.2 TDi) bruger 258 g/km så en stor reduktion. Den nye A8 3,0 TDi ligger på 155 g/ km.

Mvh

Torben

Hilbert
Hilbert Jul 8 '15

For mig at se er det under alle omstændigheder misvisende at bruge nuværende tal i en ”branche” i udvikling. Mere relevant er at se på emissionen i bilens levetid. En elbil som købes i dag skulle vel gerne holde de næste ca. 15 år.

Efter 15 (90% CO2 fri el i nettet) år tyder meget på elbilerne er nede på under 10 g CO2/km:

http://www.danskelbilalliance.dk/Nyheder_DEA/Arkiv/2015/Juni/17_06_2015.aspx

Så et mere ærligt tal er (60+10:2) altså ca. 30 g CO2/km.

(Iflg. energiforliget skal al vores el være fra vedvarende kilder i 2040, så da skulle vi nå 0 g CO2/km).

Torben_E
Torben_E Jul 9 '15

Hi Hilbert

Ja du har helt ret... En af de unikke ting ved at købe en elbil er at det er den eneste bil på markedet hvor der er politisk beslutning og handling bag ved at energi forbruget bliver mere og mere bæredygtigt takket være Vind, Sol og Hydro. 

Det ændre nu ikke ved min beregning at i 2014 udledte Model S ca 60 g/km og 2015 bliver nok ikke meget bedre. Det kommer til at afhænge af udbud og efterspørgsel på el-børsen.

Tendensen er dog klar. Elektriciteten i Danmark bliver mere og mere bæredygtig. 

De bedste Tesla hilsner

Torben_E

MicTheCat
MicTheCat Jul 9 '15

Hej Torben

Hvis man så tager de 300-400g CO2/l med det kræver at rafinere og transportere benzin/diesel. Det er den faktor Dansk Elbil Komite beskriver som 81%. Dvs. en bil der udleder 109 g/km faktisk samlet udleder 109/81%= 134 g/km. Så vil din A8 for at være sammenlignelig med Teslaen emitere 318 g/km. Dvs fem gange mere end Teslaen og det bliver værre da dette kun er raffineringen, det koster mere og mere at udvinde da olien bliver sværere at få fat på, samtidig er elproduktions CO2 dalende ;-)

Og vi er slet ikke begyndt at tale om SO2 og NOx endnu.....

Forummets indlæg er redigeret af MicTheCat Jul 9 '15
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »