Super info Torben, takker
Her ikke set oversigt kun med gratis men der er også en gratis på bagsiden af Frb rådhus. 3x400 16A.
Hvis du ikke bruger plugshare appen så kan den anbefales.
Torben_E
holder lige nu i p7 og lader via det røde cee stik da der ikke var plads i p8. Ved de fleste kraftstik i p7 var der opklæbet laminerede A4 ark hvor stod at de ikke måtte bruges til opladning af elbiler på grund af sikkerhedsmæssige årsager. Fandt dog enkelte stik hvor der ikke stod noget, men det samme gør sig vel gældende i hele p-huset tænker jeg... er der nogen der ved hvordan de håndterer dette?
Indtil nu ved at sætte laminerede ark op ;-)
De er nok blevet trætte af at skifte sikringer når flere ladede på samme gruppe, ellers også har de set en dramatisk stigning i el-forbruget.
Men det må være ok at lade ved de ikke mærkede stik, jævnfør tidligere emails.
Man har vel ikke flere CEE udtag på samme gruppe?
Men det kan også være hvis 1: man har brugt for billige sikringer så ryger de oftere 2: har for tynde kabler, så det hele brænder sammen ved konstant belastning...
/Martin
Genopliver lige denne gamle tråd.
1. Hvordan ser det ud med opladning til elbiler i Københavns lufthavn her på sensommeren 2017?
Skal der ind og aften for at være væk i tre dage.
2. Plejer altid at sætte min ladning til 80% hjemme og hvis jeg har brug for 100% inden afgang starter jeg opladning fra appen, når jeg vågner om morgenen.
Prøvede dette på EONs lader i Søborg. Den havde ramt 80 pct midt om natten, men da jeg forsøgte at starte opladning igen via appen til 100 pct kunne jeg ikke få den i gang. Er det normalt fra opladning via offentlig ladestander, at opladning ikke kan genstartes via appen. Lidt træls, når bilen holder 1 km væk fra der, hvor man er.
fmm1000:
Ja, det er rigtigt, at du ikke kan genstarte ladningen, når den har været stoppet ved valgte State of Charge.
Så skal du have kortet hen til standeren igen, og endda måske også kablet tilbage i holderen, hvis det er fastmonteret.
Nå ja, undskyld. Nu skrev han at han havde et problem, når han brugte en E.ON lader. Og spurgte på det.
Hans: Er det normalt fra opladning via offentlig ladestander, at.... gav anledning til mit svar.
Det er vel lidt et lotteri, når man ikke betaler for en vare - men bare håber at der er der? (i Kastrup forstås) - og det koster ikke lufthavnen noget som helst - deres elregning er nok i den større ende uanset hvad...
Det med at lade til 80% og så til 100% om morgenen, hvorfor? Hvorfor ikke bare lade til 100% hvis man skal på tur, og så acceptere at der er 99% om morgenen og kolde batterier. Alternativt lade til 100% og sætter varmen på max om morgenen som også opvarmer batterierne. Hvad ved jeg.
Fordi det slider unødigt på batterierne, hvis den står for længe med 100% SOC. I langt de fleste tilfælde kan man også nøjes med 90% eller 95%, hvilket reducerer meget på sliddet. Det er de øverste 2-5-10%, der slider eksponentielt på batteriet. Hvis man alligevel skal ind og lade på vejen, så vil 5% ekstra ladning for at kompensere blot tage ca. 2 minutter - altså næsten hurtigere, end man kan nå at åbne sin Tesla app på mobilen ;->
Et andet forslag er at bruge Scheduled Charging, altså sætte den til at starte med at lade x antal timer før planlagt afgang og så regne det ud sådan, at den lige netop er ladet færdig, når man skal køre.
MOS, teoretisk har du - som altid - 100% ret :) Men er det praktisk dokumenteret? Har vi bare lidt evidens for at en bil som konsekvent oplades til 100% faktisk har mere slidte batterier, som derved har en markant lavere kapacitet end en bil som altid max oplades til 80% eller 90%?
Hov, måske er det gammelt nyt - og jeg undrer mig over at lufthavnen ikke har både Clever, EON og måske endda Destination Charging (jaja så Origin Charging), nu står der i cph.dk FAQ:
Kan jeg lade min elbil, mens jeg parkerer?
Ja, CPH har parkeringspladser som er forbeholdt el-biler. Pladserne finder du i P8 niveau -2. Ved hver plads er der installeret to ladestik (220V og 400V), som passer til de fleste modeller på det danske marked. Du skal dog være opmærksom på, at nogle modeller behøver en adapter. Parkeringen foregår på samme vilkår som med almindelige biler. Opladning af el-biler er gratis.
@PeterE
Jeg kan ikke på stående fod præsentere data for hele batterier til elbiler, der dokumenterer forskel i slid, hvis man lader til hhv. 80-90% eller 100%.
Jeg mindes dog at have læst flere steder (rapporter, datablade, PowerPoint slideshows m.m.) og set videoer på youtube, hvor der præsenteres resultater for enkelte battericellers degradering (tab af kapacitet), når de oplades gentagne gange til eller står i længere tid på f.eks. 80-90-95-98-100% SOC. Der er ingen tvivl om, at det er de sidste få procent, der slider nærmest eksponentielt på battericellen.
Jeg mener, at man sagtens kan generalisere ud fra resultater på celleniveau til, at det også gælder for et helt batteri til en elbil, da det er de samme grundlæggende forhold, der gør sig gældende. Antallet af celler, der er parallel- og serieforbundne gør ingen forskel på den grundlæggende fysik.
Det med bare at lade op til 100% og ikke spekulere så meget over alt det bøvl kan jeg sagtens følge dig i. Det er den nemme løsning, som dog vil slide lidt mere på batteriet. Gør du bare det, hvis du synes, det er nemmest. Der er jo 8 års garanti på batteriet (dog ikke på tab af kapacitet!). Der sker nok heller ikke så meget ved det, hvis man bare gør det en gang imellem. Jeg vil dog ikke anbefale at gøre det hver dag og jeg ville heller ikke gøre det, hvis jeg f.eks. skulle lade bilen stå i lufthavnen i 14 dage. Så ville jeg lade til 50% og så lade det sidste lige før man skal køre, hvis muligt. Alternativt bare lade den til 90% og lade den stå, indtil man skal køre. Hvis man så mangler 10% for at nå helt frem, så kan man vel altid finde en lademulighed undervejs eller evt. bare tilpasse farten, så man alligevel har strøm nok.
Kan jeg lade min elbil, mens jeg parkerer?
Ja, CPH har parkeringspladser som er forbeholdt el-biler. Pladserne finder du i P8 niveau -2. Ved hver plads er der installeret to ladestik (220V og 400V), som passer til de fleste modeller på det danske marked. Du skal dog være opmærksom på, at nogle modeller behøver en adapter. Parkeringen foregår på samme vilkår som med almindelige biler. Opladning af el-biler er gratis.
Hvis det er almindelige stik, altså ikke en lader med betaling, så burde det vel godt kunne lade sig gøre at genstarte opladningen fra sin Tesla app på mobilen. Men er der nogen, der har erfaringer med, om der faktisk er mobildækning på elbilparkeringspladserne? Tænker, at der måske ikke er så god dækning, hvis det er niveau -2 et godt stykke nede under jorden... og så kan man måske ikke få kontakt med bilen via Tesla appen :-(