MOS, teoretisk har du - som altid - 100% ret :) Men er det praktisk dokumenteret? Har vi bare lidt evidens for at en bil som konsekvent oplades til 100% faktisk har mere slidte batterier, som derved har en markant lavere kapacitet end en bil som altid max oplades til 80% eller 90%?
Jeg tillader mig et indlæg her:-)
Sørme ikke meget respect du udviser overfor Tesla’s Ingeniører og Software udviklere☹ (Som både svagstrømsingeniør OG softwareudvikler kunne jeg godt blive fornærmet på begge standenes vegne, men nej!) Prøv at regne baglængs. Tesla har indført en skyder, der kan justeres til mellem 50% og 90% opladningsgrad. Den kalder de ’Daily Commute’/’Daglig Kørsel’ Er det så bedst at oplade til 90% eller 50%? Ja, hvis 90% er bedre end 50% har vi jo ikke brug for skyderen, når det er meget mere belejligt at have bilen klar med 90% end klar med 50%. Hertil må tillægges at man yderligere har indført begrebet ’Range Mode’, som tillader en at oplade til 100% når det er nødvendigt. Man mener virkelig ’når nødvendigt’, for hvis man igen og igen lader meget højere end man har brug for, får man en advarsel om at man reducerer batteri levetid. Så er det nok bedst at blive så lavt som muligt. (Range Mode har yderligere den bagdel at den ikke tillader Regen og medfører større energiforbrug)
Her er en meget simplificeret levetidsmodel for LiFePO4 celler. Hvad den forøger at vise er, hvor godt modellerne rammer de laboratorietests, som batteri firmaerne udfører. Rød og gul viser overensstemmelse mellem ’Petersons’ målinger og modellen, når man cycler procentdelen på X aksen. Så hvis du cycler f.eks. 33% viser både modellen og real-life målinger, at det kan du gøre det 10.000 gange. (Før batteriet er degraderet til 80% kapcitet). 33% cycle betyder 100%->67%->100%. Cyan og violet viser samme når man cycler med 50% gennemsnit i cyklen. Ved 33% cycle kan man nu gøre det 30.000 gange (Y-aksen er logaritmisk) Man cycler altså 66%->33%->66%, med 50% som gennemsnit. Denne celle kan altså anvendes 3 gange mere omkring 50% end omkring 83%.
Ovenstående er en af de simple cycle modeller og er for LiFePO4 celler, som ikke er den type batterier Tesla anvender, men levetidsmodellerne for Lithium-Ion celler er meget ens og ovenstående er den mest pædagogiske jeg lige kunne finde. Ovenstående tager ikke alders degradering med, men det skal jeg gerne vise i en senere post.
URL: https://www.researchgate.net/profile/Alan_Millner/publication/224188918_Modeling_Lithium_Ion_battery_degradation_in_electric_vehicles/links/53e0d8df0cf2235f35270ba4/Modeling-Lithium-Ion-battery-degradation-in-electric-vehicles.pdf