Loading...
dk

Opladning billigst muligt? | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC Jan 23 '14

Jeg har selv regnet lidt på løsningen hos EVSE, især hvis man kombinere det med Modstrøm og kun lader om natten, så ender man (jeg gør ihvertfald) i noget der ser således ud:

1,59 kr/kwh til SeasNVE minus 0,905 fra EVSE = 0,685 kr pr. kwh.

Så begynder det jo at være fornuftigt.

Hvis det passer skal jeg kun bruge 325 kr på strøm pr. måned ved 2800 km, kan det virkelig passe???
(Tesla beregneren siger 28,4 kwh ved 140 km som jeg kører pr. dag)

Hvordan ser jeres regnestykker ud og hvordan vil i strikke løsningen sammen for at gøre det billigst muligt?

dennisogmia
dennisogmia Jan 23 '14

Modstrøm er ret dyre for den strøm man ikke bruger om natten og der er også nogle etableringsomkostninger, jeg har lige skiftet til NettoPower.dk fordi at om ikke andet har de ingen bindingsperiode og synes det er næsten umuligt at overskue hvad der er billigst.. :)

Jeg har også skrevet til EVSE, for at bestille Ladeboks og Ladekabel, så nu må vi se hvad der sker, havde enlig ellers besluttet mig at fortsætte som indtil nu, eller bestille et produkt som kun bruger vindmølle energi, men syntes det er svært at forstår hvad men enlig får..

FrederikC
FrederikC Jan 23 '14

Dennis jeg kiggede på priserne hos modstrøm og deres gennemsnit for den sidste måned, og hvis man regner alle timer på døgnet med så er der et snit på 0,42 hvilket er samme pris som jeg skal give hos Seasnve. Det er rigtigt der er 1000 kr i etablering, men det er da til at overskue. og bør tjene sig hurtigt hjem hvis man lader om natten.

kajakaj
kajakaj Jan 23 '14

Investering i 22 Kw væglader kan forsvares, hvis man har brug for hurtig opladning. I så fald kan man også ligeså godt tage refusionsgevinsten med ved at leje en lader. Det kræver dog at man kører en del km om året for at det kan betale sig ifht. investeringen. Der skal regnes med følgende investering:

Væglader fra EVSE           2000 kr. + 300 kr. i forsendelse.

Bimåler til eltavle               1300 kr. Nødvendig for at kunne få refusion af afgifter.

Type B fejlstrømsrelæ        5000 kr. Påkrævet

Installation   anslået            1000 kr. Hvis der er trukket kabel

Type 2-2 ladekabel              2000 kr. (Kan også bruges til Clever-standere)

I alt                                     11.600 kr.

Ved 20000 km pr. år vil refusionen være ca. 4000 kr. - 1200 kr. i abb. så nettotilbagebetalingstiden er 4-5 år.

dennisogmia
dennisogmia Jan 23 '14

kajakaj: Det er kun Renault som kræver Type B fejlstrømsrelæ for at de vil godkende installationen som "Z.E Ready. 

Der er hverken noget lovkrav eller krav fra andre bilproducenter og det virker som et meget teoretisk problem efter hvad jeg er blevet fortalt, det har også tidligere været nogen her på forum som har skrevet at det er indbygget i bilen. :)

kajakaj
kajakaj Jan 23 '14

Hej Dennis. Enig - jeg har læst det samme, men EVSE skriver i abonnementsbetingelserne under installation følgende, så det kommer man nok ikke udenom:

~~ Alle 3 faset ladebokse kræver et Type B fejlstrømsrelæ. Vi har ikke krav til specifikke mærker. Vi kan dog levere godkendte Type B testet af Bl.a ABL og Tesla.

PeterJ
PeterJ Jan 23 '14

Tesla kan næppe have 'godkendt' et type B fejlstrømsrelæ, da det ikke er et krav fra Tesla. Priserne på type B relæerne er vildt høje (ikke teknisk betingede). Det vil aldrig skade med et type B relæ, men kravet kan næppe være teknisk betinget fra EVSE.

FrederikC
FrederikC Jan 23 '14

5000 for et HPFI Type B, det er jo sygt... det koster jo sikkert intet at fremstille...

kajakaj
kajakaj Jan 23 '14

Ja type B er urimeligt dyrt. HPFI type A koster kun 147 kr. ved Harald Nyborg!! Forskellen er jo bare at type B også checker for DC-fejlstrøm. Da vægladeren lader med AC-strøm er der ingen risiko for DC-fejlstrømme fra den og Teslaens lader der omformer AC til DC inden ladning på batterierne er sikret mod at sende DC-fejlstrøm tilbage til vægladeren iflg. Tesla. Så ingen krav om B-relæ derfra. Og heldigvis, ellers skulle vi altid checke folks installationer, når vi lader ude på CEE-stik.

FrederikC
FrederikC Jan 23 '14

Hvad skal de så til for??? :-/

Pedro
Pedro Jan 23 '14

Det er umiddelbart holder mig fra leje af ladeboks er risikoen for at ordningen forsvinder i løbet af nogle år såfremt elbiler vinder mere indpas. Med mit kørselsbehov er tilbagebetalingstiden så lang at ordningen sandsynligvis når at udløbe inden investeringen er tjent hjem.

Derudover må der være gjort et godt stykke lobbyarbejde af Clever m.fl for overhovedet at have fået refusionsordningen vedtaget med den form den har.

For mig giver det ingen mening at der skal et firma ind over for at få refusion, sandsynligheden for svindel er da fuldstændigt den samme, og hvem kontrollerer om der svindles? Håndværkerfradraget kan borgerne godt selv få lov til at administrere.

Om der overhovedet burde være refusion af elafgift er en helt anden diskusion.

FrederikC
FrederikC Jan 23 '14

@kajakaj jeg har skrevet til evse.dk for at få afklaret hvorfor de kræver type B relæ.

kajakaj
kajakaj Jan 23 '14

Godt initiativ Frederik

brianmassesson
brianmassesson Jan 23 '14

@kajakaj Hvor lang tid er denne ordning med tilbage betaling af el-afgiften vedtaget? Er det ikke kun 2015 med?

FrederikC
FrederikC Jan 23 '14

jo 2015 med.

brianmassesson
brianmassesson Jan 23 '14

Så kan det hurtigt blive en meget dyr løsning...

FrederikC
FrederikC Jan 24 '14

Ligesom med afgiften på elbiler så ved ingen hvad fremtiden bringer, så måske fortsætter det, måske gør det ikke. Tag en chance - vind en bamse :)

Hookmaker
Hookmaker Feb 11 '14

Hvad så, er der nogen der har erfaring med Modstrøm, og deres "0 øre pr. KWh" i nattetimerne? Overvejer at skifte når nu der kommer en ny baby med en appetit på en 5-7000 KWh/år i huset. Ungen kan jo godt nøjes med at blive fodret om natten...;-)

supergaard
supergaard Feb 11 '14
@hookmaker: har været i dialog med modstrøm, men umiddelbart er deres nuværende løsning ikke interessant nok af to grunde, dels at det kun er selve strømmen der er gratis og den udgør kun 29-40 øre typisk og der er et loft på hvor mange kwh man må trække på den måde og endelig fordi strømmen så er dyrere i de lyse timer, hvor du faktisk reelt nok også ender med at lade dytten op fra tid til anden. Plus, det kræver internetforbindelse hvor din måler nu er...

Jeg har skrevet lidt med dem om muligheden for at kombinere gratis strøm (IdeEL) med afgiftsfritagelsen som også Clever tilbyder, for adgiften er langt over halvdelen af den pris du reelt betaler i dag. Det regner de pt. På om de gider rode med... Der er desværre den hale ved det at man ikke selv må eje laderen hvis man skal afgiftsfritages og KUN bilens strøm må være det...

Jeg har fravalgt Clever fordi jeg synes de både er dyre initielt og månedligt i leje, men kan se på mit forbug indtil videre (måske det stabiliserer sig) at det nok alligevel kan betale sig at have Clever, abb er tjent hjem efter de første 150 kWh hver måned. Men så kommer deres installation som sagt oveni.... Hos mig ville de have næsten 30.000 for at lave en 30 meter ledning fra vores hovedeltavle på 32A, det fik jeg lavet af min egen elektriker for 19K, så deres installationspriser på web er kun meget vejledende....
FrederikC
FrederikC Feb 11 '14
Det med internet v måleren er ik helt rigtigt.
Der skal bare være internet et sted i huset så sender den trådløst fra måler og til en anden boks som er forbundet til internettet.
Så vidt jeg kan læse ligger loftet for hvor mange kWh du må hive relativt højt 15.000 kWh.
Hvor jeg bor er gennemsnit prisen over 1 døgn 42 øre, og det er den også hos modstrøm.
(Uden at de frie timer er med i beregningen)
Så jeg tror altså godt at det kan betale sig, og kombinere du det med clever eller andre bliver det endnu bedre.
Sider: 1 2 3 4 »