Loading...
dk

Protest mod politisk nøl/uklarhed om elbilers afgiftsfritagelse | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Jun 30 '15

MrCoffee fremkom med et udmærket forslag (som blev fulgt op af Mw og undertegnede) i:

http://teslaforum.dk/forum/topic/afgiftsfritagelse-1444?&page=4

Forslaget gik ud på at mobilisere Tesla-/elbilejere i DK til en demonstrationskørsel til Christiansborg for at gøre opmærksom på manglende politisk handling vedr. elbilernes afgiftsforhold fra 1/1 2016.

Jeg har tilbudt at deltage i planlægningen. Er der andre som vil assistere?

Til inspiration: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21968.0.html

Lauer
Lauer Jul 1 '15

De 450 millioner kan de let finde ved at sætte mindste afgiften op på de mikrobiler der oversvømmer landet. Der betales kun 20K i afgift for en mikrobil, hæv det til 25K og læg det samme på elbiler, så er problemet mere end løst.

Vi burde alle sammen "bare" købe en Tesla mere i år, så vi kan sælge den næste år. Men måske er banken ikke så glad for den ide :-)

Hilbert
Hilbert Jul 1 '15

Fint, Michael.

@MrCoffee: Har du også tid og lyst, Peter - vi skal jo ikke bare "stjæle" din oprindelige ide?

@Lauer: Er du interesseret i at deltage i denne planlægning?

Hejgaard
Hejgaard Jul 1 '15

Fuld opbakning til et sådan event herfra - godt forslag.

Hilbert
Hilbert Jul 1 '15

Der er for mig at se rigtig mange der bør kontaktes i forbindelse med et sådant arrangement (f.eks. politi, kommune, politikere, presse, elbilejere, FDEL, Tesla osv. osv.).

Derfor foreslår jeg mig at vi allerførst laver en arbejdsgruppe (3-5 personer), vælger en ”tovholder”, opstiller en prioriteret liste med de punkter som skal undersøges/klares, og så lægger denne liste frem på dette forum til kommentarer/ideer.

Kiefer
Kiefer Jul 1 '15

Mw: Christiansborg? ;-)

Men jeg tror ikke vi kommer uden om elbilalliancen, ja det kan godt være de har en økonomisk interesse i at fastholde fritagelsen, men det har vi jo trods alt også.

De store selskaber som Nissan, EON, DONG (ejer Clever) Tesla og andre må jo også på banen, det er jo en endda endnu større risiko for dem end det er for mange af os "almindelige" bilejere, ja vi kan ikke købe en el-bil, men de andre taber jo temmelig mange millioner.

Og ikke mindst vil en masse EU støtekroner være helt og aldeles spildt, da de penge er gået til, at bygge en infrastruktur op til opladning af el-bilerne.

Jeg er helt enig i at noget skal gøres for at få de "sorte" politikere til at vågne op. Og jeg deltager også gerne.

/Martin

Hilbert
Hilbert Jul 1 '15

Ved det ikke, men det må vi finde ud af. Jeg tænkte blot at "demonstrationer" normalt skal anmeldes, og at det ville være ærgerligt, hvis vi blev stoppet på halvvejen (måske for at genere den offentlige ro og orden ;).

@Kiefer: +1  og jo, ridebanen på Christiansborg må vel ku´ bruges – Roskilde Festivallen er jo også forbi, så der må være plads det næste års tid. Mon ikke vi skal regne med flere opsamlingssteder fra provinsen til Christiansborg?

Så er vi vel foreløbigt 3 til arbejdsgruppen:

Kiefer (Aarhusegnen), Mw (Odense), Hilbert (Silkeborgegnen)

Maho
Maho Jul 1 '15
Rigtigt godt tiltag. Jeg kommer gerne. Men jeg tror det er YDEREST vigtigt at få andre elbiler med også så som LEAF og UP osv. Ellers kan det hele nemt spinnes til at de forkælede rige teslaejere ikke vil opgive deres fede skattefidus. (Kender i hvert fald en journalist på EB som vil slikke sig om munden :-))
3450rbt
3450rbt Jul 1 '15
Jeg kommer også gerne. Enig i at det er bedst at få alle slags elbiler med.
Kiefer
Kiefer Jul 1 '15

Vi ville gerne komme med vores Nissan eNV, men den kan ikke klare turen derover, uden at skulle lade undervejs, og oplade i flere timer derovre Det er der vist ingen her i familien der har tålmodighed til ;-)

Der er jo træf i Ribe i september hvor en del har tilmeldt sig. Det er jo endnu et sted hvor der er mulighed for at markere Tesla overfor medier og politikere.

Når vi kommer længere hen i planlægningen, kan vi sikkert sagtens få Anders Berner til at skrive om det også?

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 1 '15
Hilbert
Hilbert Jul 1 '15

Problemet med andre elbilers rækkevidde, må vi forsøge at løse bedst muligt.

For mig er det indlysende at alle elbiler skal inviteres - dette er ikke et slag for Tesla, men for ALLE elbiler, da jo ALLE rammes af manglende politisk beslutning. Jeg mener, at salget vil stoppe for alle elbiler (180% reg.afgift ved registrering efter 31/12 2015), indtil der foreligger rimelige regler. Det er disse vi, gerne sammen med elbilleverandører og ladenetsoperatører, skal "kræve" indført straks efter sommerferien.

Sådan opfatter jeg i hvert fald "protesten". At den så forhåbentlig samtidig kan blive et slag for elbiler generelt vil ikke være at fornægte.

DeaconWP
DeaconWP Jul 1 '15

Slap nu af. Der er sgu da ikke nogen der har snakket om 180 % på elbiler. Hvorfor maler I fanden på væggen?

Provenu neutralt? der er sgu da alle de andre biler til at betale for det, som de selvfølgelig giver i fornuftig rabat til alle miljø rigtige biler efter 1. januar. Så en tor rabat giver jo kun en lille ekstra udgift til fossil bilerne. Og hos dem er der jo masser af rabatordninger de kan stoppe, uden at det betyder det store. Lad nu tiden gå med lidt tålmodighed, og lave en fornuftig demonstration, uden at blive helt xxxxxxx?.

Lborch
Lborch Jul 1 '15
Er helt enig i vigtigheden af at invitere alle typer el-biler. Ellers vil det være oplagt at medierne fortsætter "du betaler for din nabos luksusbil"-artikelserien ;-)
Hilbert
Hilbert Jul 2 '15

@Deacon: Det er vel op til os som gider arrangere en evt. demonstration, at starte planlægningen i god tid. Det er ikke noget man planlægger ordentligt på en eller to uger, og den skal nok helst ske ikke alt for lang tid efter sommerferien. Bare rolig - vi skal nok vurdere om behovet er der inden vi kører hjemmefra.

Elbilerne er omfattet af en særregel der udløber 31/12 2015, og er ikke med på finansloven (2015) og ikke under afgiftssystemet for alle andre biler. Hvis de havde været det, var det sådan set OK, for så havde de sluppet med 20.000 kr i reg. afgift (0 gram CO2).

Problemet er, at køberne og elbilbranchen ikke ved, hvad der skal betales efter 31/12 2015, når fritagelsen udløber. Og indtil politikerne beslutter dette vil ingen turde købe/bestille elbil og elbilimportørerne ikke bestille nye elbiler.

(Afgiften kan blive som ordningen inden særlov og finanslov 2015: 82.000kr+180% af pris over 81.700kr - eller 20.000 kr - eller 0 kr - ingen ved det).

Se evt.: http://www.business.dk/transport/registreringsafgift-paa-elbiler-vil-naeppe-paavirke-salget

Hvis du ikke mener, at den situation er alvorlig for elbilbranchen – ja, så er vi ikke enige.

Oppositionen fandt selv problemet stort nok til at kalde den tidligere skatteminister i samråd i foråret for at få en afklaring, så selvfølgelig må vi kunne forvente/”kræve”, at den regering kommer med en afklaring meget snart.

MrCoffee
MrCoffee Jul 2 '15
Hej gutter, sorry er først kommet på forum nu. Deltager selvfølgelig gerne, både på den ene og anden måde :) Peter
Forummets indlæg er redigeret af MrCoffee Jul 2 '15
DeaconWP
DeaconWP Jul 2 '15

Hilbert: Jo, situationen er da alvorlg. Men der er ikke nogen der vil lytte til andre, der ikke har tiltro til en selv. Hvis nu alle har tiltro til, at politikerne finder en fornuftig løsning, så er der ingen der frygter, at der kommer 180 % som på alle andre biler. Hvis man holder sig til scenarier, der udviser tiltro til modparten, er man mere værd som debatør. 

Og ingen politiker vil lade nuværende ordning udgå, uden at lave en ny ordning med gode incitamenter for at fremme salg af biler med alternative drivmidler. Men okay, hvis man forlanger mere, end man vil opnå, hvis man gør tingene værre, end man med rimelighed vil acceptere, så er der da større chance for, at det endelige "produkt" kommer tættere på ens egne mål. Lige som når man sælger brugt på dba. Så er der lidt at give af, når man starter med en lidt for høj pris.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jul 2 '15
sjensen
sjensen Jul 2 '15

I forbindelse med ovenstående (og på egen hånd) kunne en dobbelt-sidet A4 der præsenterer centrale fakta og argumenter formentlig være relevant.

1. Transport baseret på vedvarende energi. Stigende andel af grøn strøm i nettet.

2. El-biler i smart-grid. 85 kWh gør en forskel.

3. Ingen lokal CO2 eller partikel-udledning. Meget få bremse-partikler.

4. Best-case/worst-case CO2 udledning. Opladning om natten. 

5. Opladningssituationen.

6. "Myterne" om batteriets holdbarhed, sjældne jordarter, etc. 

7. Små case-stories af forskellig art (europa familie-ferie, pendler, sælger, byboer)

8. Adressere beregninger om "mistet skatteprovenu"

9. Forslag til politiske tiltag

Sithfury
Sithfury Jul 2 '15

Kunne man ikke lave en baseret på Model 3?

Alle den her bil vil der komme afgift på.

Og så liste de specs og den pris vi kender

Evt. det samme for Nissan Leaf v2, og Opel Bolt (GM BOLT)mv. som jo netop rammes fordi de først kommer i 2017.

DeaconWP
DeaconWP Jul 2 '15

Vældigt godt Sithfury.

Den kommende model 3, som alle jo skal have råd til at købe, til 35.000 dollars. 336.875 kr i dag.

Lidt beregninger med en fast minimums afgift, eller forskellige % satser vil give et overblik over forskellen, og vise hvad der vil ske, hvis den bliver for dyr.

Så bliver den jo ikke folke eje.

Med de regler der er i dag, hvor en BMW i3 Rex bliver takseret til dens pris, vil jeg da regne med, at enhver Tesla vil ende med maksimalt den samme afgift.( Reduktion i afgift grundet antal kilometer pr liter.) Så med et løseligt overslag vil en Tesla blive belagt med 80 til 100.000 kr. Det svarer vist til forskellen på en i3 og en i3 Rex.

Med de 10.000 biler over de 3 år, giver det en samlet elbils beskatning på 1.000.000.000 kr. 

Uups, nu ser det da ud til, at de får nok ind i øget provenu, til at de politikere faktisk kan sigte lavere endnu.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jul 2 '15
Hilbert
Hilbert Jul 2 '15

@MrCoffee: Prima! – så er vi 4 i arbejdsgruppen – ville det ikke være en god ide at få én med fra hovedstadsområdet?

@DeaconWP: De 180% blev nævnt som værste senarie. Det mener jeg er en legitimt måde kort at gøre opmærksom på situationens alvor. Hvem vil at lave/støtte en demonstration, hvis man er overbevist om at politikerne alligevel finder en fornuftig løsning i tide. Det viser min erfaring inden for energi- og miljøpolitik blot ikke.

Forvirret over at du nu selv nævner 80-100.000 kr i afgift på en Tesla model 3 – håber ikke at politikerne inspireres af det.

@Mv: Der er vist 3 måneders leveringstid på Tesla, så mon nogen tør bestille efter 1. sept. Derfor så jeg helst demonstrationen i uge 41 (altså før efterårsferien 10.-18.okt.).

@sjensen: Alletiders ide. Hvor meget af det, der kan bruges ved demonstrationen, ved jeg ikke – det skal vel være korte slogans. Men din ide finder jeg meget vigtig. Dette burde vel være noget for delk (danskelbilkonite.dk), men jeg synes ikke vi ser meget til dem? Prøv at tage en snak med dem, og hvis ikke de finder det interessant eller har tid til at gøre noget ved det, er der måske behov for en mere aktiv forening. Jeg hører meget gerne om resultatet af en evt. kontakt med dem.

Sider: 1 2 3 »