Loading...
dk

Medfølgende dæk og dets egenskaber | Tesla Forum

supergaard
supergaard Jan 24 '14

Jeg kommer til at se at de medfølgende dæk (19” Goodyear Eagle RSA2, 245/45R19) hverken er specielt brændstofeffektive (F) eller giver et godt vådgreb (C).

Er det ikke de to parametre man typisk vælger MELLEM, det lyder i mine ører som et generel bare halvdårligt dæk?

21" dækket er hhv C og A, synes kun jeg læser at man kan forvente mærkbart (>5%) højere forbrug med dét dæk. 

Overvejer nogen andre dæk, eller er disse helårsdæk okay? Eller er de "halvdårlige" i alle vejrforhold?

kilde:

http://www.teslamotors.com/da_DK/models/tyrelabelling

FrederikC
FrederikC Jan 24 '14

Er helårsdæk ikke bare generalt noget snot?

Jeg tror bare at man skal bruge de dæk der sidder på, og når så de er "døde" så er det 1 sæt til vinter og 1 til sommer.

kajakaj
kajakaj Jan 24 '14

Enig. Skifter også til sommerdæk og ekstra sæt vinterhjul, så snart de er slidt ned.

supergaard
supergaard Jan 24 '14
Super, det regnede jeg også med.
Så kan der vel også gå lidt sport i at få de dæk slidt væk i den næste vinter :)

Blev spurgt før levering om jeg ville have vinterdæk/fælge med, men tror lige jeg klarer resten af vinteren uden, nu vi er så langt fremme.
Renedyhr
Renedyhr Jan 24 '14
Kører min direkte til dækmanden og bytter de originale helårsdæk med nogle rigtige vinterdæk. Vil derfor gerne høre om der er nogen som kan oplyse mig de nøjagtige dimensioner på de medfølgende dæk? R19x?/?
FrederikC
FrederikC Jan 24 '14
Lige et tillægsspørgsmål til rene's - kan den køre på mindre end 19"? Og evt en billigere profil?
FrederikC
FrederikC Jan 24 '14
Rene prøv at se her:<br />
https://www.google.dk/...90688930354259<br />
<br />
Står der ikke 98V?

Bekræftet her:
http://www.teslamotorsclub.com/...needed-Warranty-work
Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Jan 24 '14
FrederikC
FrederikC Jan 24 '14
Sakset et andet sted:
Check this link:
http://www.edmunds.com/...tesla-model-s-signat...
.
From Edmunds:
This Model S is fitted with the proposed Sport package, which includes 21-inch Michelin Pilot Sport PS2 summer performance tires. The front tires are sized at 245/35ZR21 (96Y) and the rear are 265/35ZR21 (101Y).

Renedyhr
Renedyhr Jan 25 '14
Tak for link
FrederikC
FrederikC Jan 25 '14

Nogle der ved om den kan køre på mindre end 19"?

janlouissvenningsen1973

Nej, der kan ikke komme 15" stålfælge på TMS, pga. bremserne - ville ellers sikkert kunne give 3-4 % på rækkevidden og være langt billigere i indkøb - man man kan få det både til Zoe og E-UP :-)

 

FrederikC
FrederikC Jan 25 '14

Havde nu nærmere tænkt på 17 eller 18". 15 er nok lige friskt nok.

 Men du har nok ret mht bremserne.

Larsen
Larsen Apr 9 '14
Er der virkeligt ikke andre end mig der har problemer med, at 19" dækkene får bilen til at "sejle" med bagenden ved hastigheder over 100 km/t? Jeg har nu efter en del studier på nettet, valgt i første omgang at udskifte de bagerste dæk med Michelin sport 3 i Y udgave og med load index 102. De skulle være væsentligt mere støjsvage, samt ligeledes langt mere stive i dæksiderne, så bilen bliver mere sporsikker. Iht. til hvad amerikanerne skriver om standard dækkene, så er der faktisk ikke nogen der har noget positivt at sige om dækkene. Load index 98 er heller ikke mere end lige nok til denne store bil. Det er også et meget billigt dæk der kan købes i USA for 99$
Kiefer
Kiefer Apr 9 '14

Jeg tror mange betragter de medfølgende dæk som værende et beskyttende lag gummi rundt om fælgende, og så bare kører i dem indtil de skal skiftes til enten vinter eller sommerdæk og derefter smider dem ud. Det er også min plan med dem, at der kommer et sæt vinterdæk på fælgende til efteråret og derefter tager jeg en beslutning om sommerfælge til foråret næste år.  

 

Har overvejet Cyclone fælgende, men de er vist næsten ikke til at opdrive, så det kunne nok godt ende med et sæt 19" RIAL, de ligner lidt. Kunne godt have fundet på at køre et sæt brugte 21" turbine, men med mit kørselsbehov kommer jeg nok til at skifte dæk hvert 2. år og de koster jo nok i omegnen af 3k stykket for et sådan dæk, det ødelægger godt nok lidt af business-casen for bilens økonomi, men til gengældt vil det se rimelig pænt ud på bilen...beslutninger... beslutninger...

 

/Martin

Skaarup
Skaarup May 22 '14

Jeg har problemer med mine dæk (de medfølgende 19" Goodyear). Fordækkene har "rejst sig" og dem har jeg fået skiftet. Men bilen larmer stadig, især omkring 80 km/t er der en rumlelyd - lyder som om et vindue står åbent (bare ikke lige så højt). Jeg har taget et billede af bag- og fordæk. Se på indersiden af bagdækkene, lamellerne har åbnet sig og man kan se 3D strukturen (ligner vinterdæk mønster) som normalt er skjult (se fordækkene). Er der andre af jer der har lignende problem?

Tesla har lavet 4-hjuls udmåling og konstaterede ikke der var noget galt (fordækkene stod 3 minutter forkert, men det var indenfor tolerancen, men er udbedret). De siger nu at jeg også godt kan få et sæt nye bagdæk, men min speederfod har været for tung, derfor er bagdækkene ødelagt - så hvis det sker igen, vil de ikke hjælpe. Jeg har absolut ikke kørt bane-kørsel eller noget der ligner, men det er klart at speederen en gang imellem bliver trådt lidt tungere end andre gang, men det er altså noget jeg vil forvente at dækkene kan håndtere. De siger at dækkene der følger med på 21" fælge bedre kan tåle momentet - men er vi ikke ude i at Tesla bare har sat et for dårligt dæk på 19" fælgene?! Det kan man da ikke bare løbe fra?

 

 

TwoChops
TwoChops May 22 '14

@rskaarup, Løsning:

Meld dig til US CarCamp i Øster Hurup og benyt dig af den specialindrettede dækafbrændings/burnout plads. Der kunne blive et flot show ud af det. Og endda med den rene lyd af dækkene i stedet for den sædvanlige forstyrrende lyd af en V8'er.

/Jeppe.

DerHansi
DerHansi May 22 '14

@rskaarup :roger that. Bortset fra det : sikke noget æv - jeg er iøvrigt enig i at det klæder Tesla dårligt at sætte "Lidl" dæk på en "Irma" model. Det svarer vel nærmest til at sætte Claudia Schiffer ned i et par "kina-sko" :-). Har ikke selv haft problemet, men jeg kører jo også så pænt ;-). Gå efter struben og lad være med at lade dig spise af med deres søforklaringer.

DerHansi

Larsen
Larsen May 22 '14
@RSkaarup, jeg har samme problem med min, og har tidligere omtalt det i en anden tråd. Det er en lidt gungrende/buldrende lyd, lidt som du siger mht. et åbent vindue, men ikke så højt. Det virker lidt som om det "føles" mere end det lyder. Man kan ikke optage det på en Iphone. Det har jeg prøvet. Jeg har en ide om,at det er noget der går i svingninger. Har lige kørt i bilen i aften, og prøvede at sætte mig på bagsædet og lod fruen køre, og af uvis årsag kan man nærmest ikke høre det i bag, selvom jeg ville sværge på det kommer fra baghjulene, eller ihvertfald bagakslerne. Jeg har forresten skiftet bagdækkene, det hjalp intet. Har du forresten glastag?
Forummets indlæg er redigeret af Larsen May 22 '14
Skaarup
Skaarup May 23 '14
@DerHansi, kører du ikke på 21" med enten Michelin eller Conti?

@Larsen, det lyder som om vi har samme problem. Ja, jeg har glastag. Er ked af det ikke hjalp med bagdæk, så hjælper det nok heller ikke for mig. Hvornår har du fået leveret? Jeg d. 20. marts. Kan være vi er i samme batch. Jeg har haft problemet med soltaget der ikke vil lukke en enkelt gang (som jeg selv fiksede) - det er eneste problem jeg ellers har haft.
DerHansi
DerHansi May 23 '14

@rskaarup ; nix, jeg kører på de samme skodruller som du har problemer med. Som der var en andenTeslaist herinde som gjorde omærksom på ; så koster de dæk vi kører på 99 usd pr. stk. Personligt kan jeg ikke huske jeg nogensinde har købt bare vinterdæk til den pris, hrmff. Selv da jeg i mine yngre dage kørte Mondeo var der sgu da michelin pilot på, som standard. Eneste grund til jeg kører på disse skandaler er , at Teslas byttepris til 21 ´´ var fuldstændigt blæst. De bliver kørt flade (og det hurtigt) og så kommer fælgene til at være vinterfælge fremover, når jeg benytter mig af supergaards gode ven og får sat nye 21´´ på til næste sommer.

DerHansi

Sider: 1 2 »