Loading...
dk

Pendling | Tesla Forum

ortkir
ortkir Jan 25 '14

Har med stor interesse læst næsten alle indlæg - det er svært ikke at blive smittet med den begejstring som hersker hos både nuværende og kommende ejere.

Skal prøvekøre 1 feb., er meget spændt og glæder mig som en lille dreng - havde ellers besluttet mig til at købe en rød P85 - hvis jeg kunne få økonomien til at hænge sammen - det skal nu nok kunne arrangeres - men er nu blevet lidt i tvivl om det alligevel er en god ide.

Har langt til arbejde, 260 km dagligt , det bliver mellem 60.000 - 70.000 km/år - skal jeg være nervøs for at miste batteri kapacitet hurtigt, 2-3 km pr 20.000 km ?

Hvad dækker batteri garantien egentlig over ?

Er der nogen der ved noget om ovenstående ?  Skal jeg bare slå koldt vand i blodet ?

Iøvrigt tak for et godt forum og gode indslag

JW

TSLA
TSLA Jan 25 '14

Jeg har kun kørt 11.000 på 4 mdr. og har ikke oplevet nogen nedgang i batteri kapacitet, men kan så derfor ikke svare ift. de distancer du sætter op. Jeg lader kun 100% når jeg skal på langtur og som vil kunne afhjælpes med de kommende SC. Jeg mener garantien er 8 år uden kilometer begrænsning, men med kapacitet på 70%. Men når du skriver 260 km afstand til arbejde, er det så frem og tilbage eller hver vej? Ihvertfald skal du have en ordentlig lade mulighed på dit arbejde, men så kan du også godt klare det uden at lade 100% - medmindre du kun kører motorvej med tryk på pedalen.

kajakaj
kajakaj Jan 25 '14

Hej Jess. Vi får vores røde model S om ca. en måned og glæder os rigtig meget. Jeg er ikke i tvivl om at den kan klare de km. du beskriver. Der er 8 års garanti på 85 Kwh. batterierne og mener at have læst at de max. falder 10 % i kapacitet over den periode. vh. Kaj

 

ortkir
ortkir Jan 25 '14

Det er ca. 130 km. hver vej. Har egentlig tænkt mig og lade den lade mens jeg er på arbejde og så om natten hjemme fra almindelige kontakter - det skulle vel kunne gøre det.

Er spændt på at høre om din røde S'er når den dukker op

TSLA
TSLA Jan 25 '14

Hvis der er 130 km hver vej og du kan lade op på arbejde med f.eks. 3x16 har du ingen problemer og kommer ikke til at stresse batterierne.

KS
KS Jan 25 '14

130 km hver vej kan sagtens klares på en opladning. Jeg arbejder i Fredericia 3 dage om ugen, og bruger på 180 km ca. 39 kWh hver vej. Lader op når jeg kommer frem og lader sjældent til mere end 90% - kun hvis jeg ved at jeg skal bruge mere.

Har på 4 måneder fået tilbagelagt lige over 16.500 km i bilen, og hvert minut har været en fornøjelse..

TSLA
TSLA Jan 25 '14

@kseitzberg: hvordan kører du på motorvejen(formoder det er mest motorvej) og hvad er din gennemsnitshastighed? Jeg kan forstå at du bruger 216 wH pr. km, som jo er i den pæne ende.

KS
KS Jan 25 '14

@TSLA,

Hastigheden på motorvejen er altid omkring de 110. Det hjælper på forbruget at der altid er langsom kørsel fra Odense til Fredericia - normalt omkring de 80 på dette stykke. Ligger mig gerne i indersporet og lader den rulle med trafikken. Sættes hastigheden op - blot til 120 eller derover, så stiger forbruget pænt.

På de lange ture, så kører jeg generelt pænt, har sjov på de kortere, hvor forbruget så er højere.

TSLA
TSLA Jan 25 '14

Lyder plausibelt med det mix og jeg kender mønstret ift. motorvej og det sjove på kortere ture - dog med undtagelse af hvis andre lægger op til sjov. Havde et lille 'møde' med en maserati idag ved indgangen til Lyngbyvejen :-)

janlouissvenningsen1973

Hvem vandt på Lyngbyvejen :-) ???

 

KS
KS Jan 25 '14

*GG* og hvordan gik det så?

Jeg mødte en dag en M5'er ved et lyskryds i Køge, og det gik sjovt... Så sjovt at jeg fik kvalme af den voldsomme acceleration...

TSLA
TSLA Jan 25 '14

Det var rigtig sjovt, men har prøvet det før. Jeg accelererer altid kun op til det tilladte og lader så den anden om at køre for stærkt for at overhale. Jeg har endnu ikke mødt nogen som kan følge med op til normal hastighed. I min Roadster har jeg tidligere kørt mod professonelle og vundet hver gang. Men folk forventer jo ikke en så stor bil kan flytte sig. Men er underlaget iorden er den næsten ligeså hurtig som Roadsteren.

TSLA
TSLA Jan 25 '14

Apropos kvalme, havde ved et par opvisninger i Fredericia sidste år en medarbejder med som passager i et drag mod en professionel i en monster tunet Corvette. Hun fik kvalme og var total chokeret over G-påvirkningen. Jeg var hurtigere 4 gange på stribe.

KS
KS Jan 25 '14

Ja, kører også kun altid op til hastighedsgrænsen - men er der 50 km/t, så skal man godt nok være hurtig til at slippe pedalen.. Der er ikke mange sekunder til.

Men husk nu også at bruge bremserne en gang imellem...

Mange ture kører jeg helt uden at anvende bremserne, men de skal altså luftes for at virke ordentligt hvis de skal bruges i en nødsituation.

TSLA
TSLA Jan 26 '14

Enig, bremsepedalen får et hak ind imellem ved start.