Loading...
dk

Tesla pressemøde i aften (17/7, 2PM EST.) kl. 20.00 dansk tid. | Tesla Forum

Torben_E
Torben_E Jul 25 '15

Hej Lauer

 

Ok tak for afklaring.

 

Mvh

 

Torben

krumling
krumling Jul 26 '15

imponerende anlæg..

..og min lille 85D rullede ud derfra for et par dage siden :-)

Kiefer
Kiefer Jul 26 '15

Er man på de kanter, kan jeg helt klart anbefale et besøg på fabrikken!

/Martin

krabbe
krabbe Aug 1 '15
Har spurgt tesla ang prisen for opgradere fra 85D til 90D

Nu man kan få en opgrade fra P85D til P90D (som både inkludere nyt batteri og fuse ) til $5.000 plus arbejdsløn. Var overraskelsen derfor noget stor da Mikkel oplyste mig at prisen er $ 17.500 plus arbejdsløn. For opgrade til 90D (som KUN er batteri ) :( :(

Det er sku ikke iorden !
Asger
Asger Aug 1 '15

Har du  et skriftligt tilbud op opgraderingen? Jeg overvejer selv at få mere batterikapacitet hvis prisen er fornuftig.

Forummets indlæg er redigeret af Asger Aug 1 '15
krabbe
krabbe Aug 1 '15
Nej men Mikkel viste en mail hvor priserne stod.

Men har det ikke været oplyst af Elon Musk ?
DeaconWP
DeaconWP Aug 1 '15

Hånden på hjertet. Hvor ofte er det lige, at I kan forestille Jer, at I, med Jeres kørselsbehov, har brug for den lille øgede rækkevidde, der ligger i at skifte fra 85 til 90 kWh batterier?

Jeg tror ikke der er nogen som helst, der anbefaler at opgradere, med mindre man meget ofte har behov for at trække maks fra batteriet.

krabbe
krabbe Aug 1 '15
Det er ikke ofte jeg lader til 100% men var prisen rimelig vil jeg ikke afvise en opgrade !
skulle jeg bestille bilen i dag havde jeg helt sikkert købt en 90D frem for min 85D.

Men med $ 17.500 så venter jeg lidt :)
Nommensen
Nommensen Aug 1 '15
Det kunne måske være interessant når man nærmer sig garanti udløbet på sit nuværende batteri - og dermed få forlænget sin garanti med nye 8 år (hvis dette altså kan lade sig gøre)
Maho
Maho Aug 1 '15
Som jeg har skrevet engang, så regner jeg ikke ned at min bil har samme batteri som nu om 4-5 år. Men det giver ikke meget mening for mig at opgradere med 5 kWh. Når de tilbyder fx et 120 kWh batteri er jeg på. Horisont? Ja, gætter på 3-4 år :-)
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 1 '15

Mener at Elon i forbindelse med pressekonferencen nævnte at man som det ser ud nu skal forvente i omegnen af 5-10 kWh forøgelse hvert andet år så i bedste fald kan vi regne med en 120 kWh batterpakke i 2021 altså om ca. 6 år. Jeg tror dog personligt at det kommer til at gå hurtigere end det. Det bliver nok ikke i samme tempo som Moores lov men det ville nu være fedt :-) læste for nylig at verdens kraftigste supercomputer for godt og vel 10 år siden (2004) reelt ikke ydede ret meget mere end Nvidias nye grafikkort til en hjemmepc! Det er altså helt vildt at tænke på :-)

Bianco
Bianco Aug 1 '15

On average, we expect to increase pack capacity by roughly 5% per year.

http://www.teslamotors.com/blog/three-dog-day

jensk2
jensk2 Jun 1 '16
Citat fra Niels

et simpelt regnestykke afslører hvad batteriet levere.

Vi ved at batteriet er 400 volt (fuldt opladet) og vi ved tesla har lagt en software begrænsning som forhindre mere end 1300 amp. (for at forhindre sikring og kontakter i at smelte)

P(dc) = U * I

Det giver et output på 520 kw svarende til 697 hk. Hvad mere behøver i af bevis ?, bilen ef åbenlyst designet til at kunne peeke med 697 hk og en software begrænsning som forhindre mere.

hvad der så kommer ned i asfalten er en anden sag, der er tab i dc->ac konvertering og i den fysiske motor og reduktionsgear.

batteriets nominelle spænding er 375 volt, hvilket så fortæller at man nominelt har 375v*1300a= 487 kw (650 hk) til rådighed fra batteriet.

vil tesla i en retsag ikke blot påpege disse tal, og dem er der vel ingen som stiller spørgsmål ved ? (400 volt/1300 amp)

Jeg er kommet sent ind i diskussionen, men er ikke enig i beregningen af max batteri effekt!

Et Panasonic 18650 batteri har en indre modstand på ca 35 mOhm. Med 74 i parallel og 6 x 16 = 96 i serie er den samlede batteri pakkes indre modstand  0,035 Ohm x 6 x 16 / 74 =  0,046 ohm. 400 V og 1300 ampere vil levere 400 - (1300 x 0,046) = 340 V, som ved 1300 Ampere fodrer 1300 x 340 = 442 kW til invertere.  Tages med at spændingen faktisk kun er 384 V ved 85% opladning, hvor den indre modstand er lavest, fås endnu lavere effekt. faktisk omkring 422 kW. Som 'kuns' er 573 HK og før Inverter, Motor og reduktions gear tab - slag på tasken kommer der maks 500 HK ud:-)

 

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jun 1 '16
SlaveII
SlaveII Jun 2 '16
Under punkt 12. 
  1. Very importantly, Elon noted that the broad conception that the Tesla battery cells are the same as the 18650 cells used in laptops, etc., is actually wrong. The shape is the same, but the internals are different. Normal laptop batteries really aren’t suitable for use in a car, he noted.

http://evobsession.com/23-key-elon-musk-jb-straubel-highlights-2016-tesla-shareholder-meeting/
jensk2
jensk2 Jun 2 '16

Pointe bestemt forstået, min det ændrer ikke ved at Niels' beregning helt udelod batteriets indre modstand.

Selv helt uden indre modstand, er batteri effekten på 691 HK lavere end de to motorers maksimale effekt, så batteriet og sikring er begrænsningen. Tilføjes blot den mindste indre modstand falder effekten.

Iflg. http://www.hybridcars.com/what-is-the-actual-overall-horsepower-rating-for-the-tesla-p85d/

er det ikke helt tosset at effekten er begrænset til 400 kW

/jens

koden
koden Jun 3 '16

Fuldstændig enig med MAHO... hold ud og køb 50% større batteri om nogle år.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9