Loading...
dk

Tvivlsom mht. Køb af Tesla. | Tesla Forum

RasmusKoch
RasmusKoch Jul 20 '15

Hej, min far og jeg har været inde og kigge på Tesla to gange nu og haft en prøvekørsel. Vi er meget interesseret i modellen 70D.

Vi er bare gået i stå i processen. Efter at have læst forskellige sider på nettet samt forummet her, så bliver vi i tvivl om hvorvidt Tesla er "sikkert" at købe endnu.

Vi har læst flere skrive noget med at skærmen har været gået i sort og skulle genstartes, og flere som har haft problemer med knirke-lyde. At købe en bil til de penge burde være en "fejlfri" bil.

Det ville være lækkert hvis folk ville bruge lidt tid på at skrive deres erfaringer med bilen, så vi kan blive mere be - eller afkræftet i købet.

På forhånd tak!

DeaconWP
DeaconWP Jul 20 '15

Rasmus. Du må bare kigge alle de tråde igennem der er på emnet.

Jeg tror ikke alle dem der allerede har skrevet deres erfaringer, har lyst/tid/overskud til at gentage det hele.

Pløj det hele igennem, selvom det tager tid.

Men jeg håber du så også vil se, at selvom der har været nogle børnesygdomme, så kan de løses, og at Tesla går meget langt for at tilfredsstille deres kunder. Generelt er alle problemer "fixet".

Personligt ville jeg bestille en 70 med eller uden D så snart den forventede leveringstid på en 70D kom tæt på nytår, (sent november (en måneds forsinkelses buffer)) hvis det er de 2 modeller der skal vælges imellem.

Så du har god tid til at læse forum igennem efter gamle indslag, og håbe på nye.

God fornøjelse med overvejelserne.

Michael84
Michael84 Jul 20 '15

Hej Rasmus.

Jeg har været nøjagtig samme tvivlsprocess igennem og terpet mig igennem forumindlæg med ris/ros og andre anmeldelser. Det er både danske/amerikanske/norske sider der er blevet læst igennem. Jeg har et evigt kritisk øje på verden og undersøger så meget jeg kan før en vigtig beslutning skal tages.

Det jeg er nået frem til er:

- få biler har så tilfredse brugere

- problemer får Tesla i høj grad ordnet (har alle andre biler ikke også småproblemer?)

- batterierne holder bedre på kapaciteten over tid end først antaget ifølge rapport fra februar

- at 70D rækker til mit kørselsbehov der inkluderer jævnligt lange ture i forbindelse med arbejde

Jeg er helt rolig og kan slet ikke vente til at jeg får leveret. :-)

BlackPanther
BlackPanther Jul 20 '15

Hej Rasmus.

For 3 uger siden bestilte jeg min Tesla.
Før jeg bestemte mig var jeg også ude på en prøvetur hvor jeg stillede de spørgsmål som jeg ikke synes jeg kunne finde svar på her på Internettet.
Jeg kiggede bl.a. på alt hvad der blev skrevet her og på andre sider. Jeg var også en tur forbi YouTube og har nok brugt en del timer (over 100 timer) på at se videoer.
Et godt sted at kigge, er bl.a. på Bjørn Nylands mange og lange video. Han er ærlig og ikke ansat hos Tesla. Han arbejder på et universitet i Norge. Han fortæller sin ærlige mening om Tesla og man får en fornemmelse af hvad en Tesla er og hvordan man bliver nødt til at tilpasse den. Se mere her:

https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Udfordringen for mange er at lære at vente på strømen bliver fyldt på bilen og udnytte tiden rigtigt samt at planlægge turrerne rigtigt.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 20 '15

@MRA1984

Hvilken rapport er du mener? Har du evt. et link dertil?

Michael84
Michael84 Jul 20 '15

@Gustavsfar1

Jeg fandt tilbage til denne her. Mange artikler har jeg fundet der bruger nogle af resultaterne, men her kan man se en masse plots i en graf. Jeg ser at den er taget udfra tilbagemeldinger fra ejerne, men det er godt nok til mig. Om ordet "rapport" var et forkert valg fra min side vil jeg lade stå hen i det uvisse. :-)

https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 20 '15

ok den kender jeg godt men tror nu meget godt at den afspejler det forventede energitab. Det jeg har hørt er at batterierne i Roadsteren som jo bygger på en noget ældre generation batterier end hvad der anvendes i Model S også på sigt yder væsenligt bedre end først antaget.

Mugge
Mugge Jul 20 '15
Fandt lige dette indlæg omkring 2 års erfaring / 60000 miles som er interessant at læse

http://my.teslamotors.com/...ums/two-year-checkin
Gustavsfar
Gustavsfar Jul 20 '15

Ja der er jo flere indlæg af stort set samme karakter i tråden som beskriver at de oplever et mindre tab i rækkevidde i starten af ejerskabet, hvorefter de som jeg at oplever at rækkevidden i en lang periode derefter har været ret konstant. Det bekræfter jo bare at Tesla har ekstremt godt styr på batteriteknologien. Hatten af for det!

MrCoffee
MrCoffee Jul 20 '15
Hej RasmusK.
Jeg har nævnt det før herinde, bilen er unik, firmaet yder top service, alle biler smider værdi, og min frygt var om den ville droppe betydeligt i forhold til almindelige biler, indtil videre tyder intet på det. Med de manglende udmeldinger fra skiftende regeringer vedr. afgift, ville jeg klippe til og købe en asap uden at blinke. Tænk dig at køre på ferie eller lign og at du får alt betalt fra Mr. Musk, dog er han ikke gået med på broafgiften endnu :) God fornøjelse! Peter.
Hookmaker
Hookmaker Jul 20 '15
Bekymringer kommer til skamme i dette udtryk: "Efter 2 måneder i en tesla model S, kommer du aldrig ALDRIG nogensinde tilbage i en benzin/diesel bil". Period!
shan
shan Jul 21 '15

@hookmaker Den følelse havde jeg desværre allerede efter første prøvetur!!!! :)

GO4IT
GO4IT Jul 21 '15

Hej Rasmus. Vi er nye ejere af en dejlig Tesla som vi har købt som "2" bil. Vi har kørt Audi i en årerække og ifb. med udskiftning af den ene fik vi øje på Tesla. Vi var særligt tiltrukket af tanken om at kunne køre ren el og samtidig ikke være for begrænset ift. rækkevidde. Vi har kun haft bilen i ca. 3 uger og er helt vilde med den. Den er bare helt fantastisk at køre i! Vi skal selvfølgelig gribe tingene lidt anderledes an end vi har gjort før, og jeg har brugt en del tid på at gennemlæse andres erfaringer, mest gennem dette forum. Det er jo primært kun ved længere køreture og opladning bilen er anderledes - og det handler jo bare om at lægge gamle vaner om. Der har indtil nu kun været et par småting som at soltaget nogen gange ikke åbner første gang og at reaktionstiden på skærmen er en smule forsinket - jeg synes ikke det er et problem. Sammenligner det lidt med en Mac der også ind i mellem ikke reagerer som den skal. Alt i alt er vi rigtig glade for valget. Forudser at Tesla videreudvikler så det ender med 5-800 km. på batteriet og så skifter vi helt sikkert også den anden Audi ;-) Lige nu glæder jeg mig til at blive bedre til at køre de længere ture uden for mange nerver..... og forresten, så er Teslaen allered ved at blive opgraderet til "1" bil :-) Held og lykke med det videre forløb.

The_Stig
The_Stig Jul 21 '15
Citat fra RasmusKoch

Hej, min far og jeg har været inde og kigge på Tesla to gange nu og haft en prøvekørsel. Vi er meget interesseret i modellen 70D.

Vi er bare gået i stå i processen. Efter at have læst forskellige sider på nettet samt forummet her, så bliver vi i tvivl om hvorvidt Tesla er "sikkert" at købe endnu.

Vi har læst flere skrive noget med at skærmen har været gået i sort og skulle genstartes, og flere som har haft problemer med knirke-lyde. At købe en bil til de penge burde være en "fejlfri" bil.

Det ville være lækkert hvis folk ville bruge lidt tid på at skrive deres erfaringer med bilen, så vi kan blive mere be - eller afkræftet i købet.

På forhånd tak!

Var det 1,6 millioner enheder TOYOTA tilbagekaldte med bremseproblemer ? Er VW TFSI motor der æder olie som en spædekalv drikker modermælk? Er det AUDI der skifter koblinger så der er  ventetid på flere uger? Var det OPEL der spiste knastaksler hvis de kørte på SHELL benzin? Var det PEUGEOT´s 1,6 l. diesel motorer hvor oliepumpen ikke kunne suge olien op når bilen krænger i sving? - Findes der egentlige perfekte og fejlfrie biler? TESLA er ca. 10 år gl. de klare sig nu meget godt i forhold til de nærmeste konkurrenter som har 70-90 års erfaring - tænk lige på de biler der blev produceret i 70´erne og 80´erne - de kunne ikke starte når der var fugt i luften, de skulle have skiftet olie for hver 5000km. og de rustede væk mellem hænderne af folk, de havede køregenskaber som en våd skumgummisvamp i blæsevejer og så kunne de max tilbagelægge 100.000 km. pr. hovedrenovering.... dengang havde de største mærker 50-60 års erfaring og en markant dårligere service. 
Så mon ikke TESLA er lige så sikker en investering?   
Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Jul 21 '15
KimT
KimT Jul 21 '15
Tænk også på at det er Tesla der sælger dig bilen. Drt er ikke en forhandler som har fået bilen fra en importør. Dvs. hvis der bliver noget med bilen så skal man ikke igennem flere led for at få godkendt en garanti rep. Og de er også ligeglade om du servicerer bilen i Danmark, Tyskland, Norge - eller hvor det nu passer dig. Og der er jo ikke så mange bevægelige dele i en Tesla som i en alm. bil.
Hvad jeg har læst ind til videre er jeg positivt overrasket over hvor godt de håndterer reklamationer.
Kiefer
Kiefer Jul 21 '15

Rasmus: Vi har nu haft vores siden marts 2014 og har indtil nu kørt 73.000km. Eneste graverende fejl der har været, har været et skift af dashboard, og et skift af motor.

Skiftet af dashboard skete onsite hvor jeg var på kundebesøg i Ålborg. Så mens jeg tjente penge til firmaet stod et par Tesla drenge og fixede bilen :-)

Ellers har der kun været småproblemer. Og nej, selv om du køber en bil til +1 mill så vil der altid være småproblemer, Jeg har tidligere kørt Mercedes, hvor jeg hver gang jeg skiftede gik en klasse op, så det har heddet C-klasse, E-klasse og S-klasse og snart slutter vi med M-klassen når vi får vores Model X.

Samtlige Mercedes'er har haft småproblemer, hvor den værste oplevelse også var på den dyreste af bilerne (S-klassen) den var rent ud sagt noget skrammel. 

Jeg ville ikke holde mig tilbage med at anskaffe en Tesla på grund af småproblemerne, så har man også noget at snakke med andre Tesla-ejere om ved SuC'erne :-)

/Martin

mortenhomann
mortenhomann Jul 21 '15

Køb! Den vil overgå alle dine forventninger, og problemerne vil være små og ubetydelige. Konceptet med SuperChargers er ekstremt velfungerende – også til ture på tværs af Europa – og Teslas serviceniveau er højt. Vi har haft vores S85 som eneste bil siden marts 2014, og den kører fantastisk – i en klasse for sig selv. Den bliver kun solgt, fordi vores S85D bliver leveret til efteråret. Vi kommer ikke til at køre andet end Tesla fremover.

Forummets indlæg er redigeret af mortenhomann Jul 21 '15
Genild
Genild Jul 21 '15

Grundlæggende er der jo kun én til at beslutte sig - den der har pengene :-)

Har selv været den lykkelige ejer af en Tesla siden december sidste år og har ikke fortrudt - men det er jo ikke ensbetydende med, at en Tesla er det rette valg for alle andre.

Nogen vil synes at det er en stor skude, andre vil simpelthen ikke give et beløb i den størrelse for at blive fragtet fra A til B, og nogen har behov som en Tesla ikke kan indfri.

Derfor skal man helt individuelt gøre op med sig selv (og også sin pengepung) om det er det man ønsker, eller om man vil blive lykkeligere med noget andet.

At vælge bil er lidt ligesom et ægteskab, og fordi man har lovet at elske den ene, har man jo ikke samtidigt lovet, at man vil hade alle de andre.

Kunsten er bare at finde den man elsker mest (eller den der også har lyst til at elske én). 

Hookmaker
Hookmaker Jul 21 '15

@Genild, Enig! - og 700.000-1.000.000 for en bil er stadigvæk RIGTIG mange penge (i min optik).

Kiefer
Kiefer Jul 21 '15

Genild: Helt enig, jeg har også vores Tesla herhjemme for mig selv, min hustru gider den ikke.

Den er for lav til hende, det er besværligt at spænde børn fast og mange andre funktioner der ikke lige passer hende, som alt i alt gø at hun ikke ville købe en Model S i dag.

/Martin

Sider: 1 2 »