Loading...
dk

Gensalgsværdi efter afgiftspålæggelse | Tesla Forum

esbenr
esbenr Jul 21 '15

Hej Tesla-ejere.

Både konen og undertegnede er hooked på en Tesla og vi var ude og få en prøvetur igår.

Min bekymring går dog på uvisheden omkring afgiftsfritagelsen. I skrivende stud er det næsen sikkert at der kommer en eller anden form for afgift på. Spørgsmålet er hvordan regeringen får moduleret den.

Jeg føler mig sikker på en ting; og det er at det er billigere at købe den nu, end efter årsskiftet, hvor der kommer afgift på.

Til gengæld kan det blive en dyr fornøjelse.Min bekymring går på gensalgsværdien - noget jeg ikke har set diskuteret så meget herinde.

Har man købt en afgiftsfri Tesla, hvordan ser det så ud hvis man f.eks. vil sælge efter det er kommet afgift på? Hvis en køber således skal betale afgiften, vil det utvivlsomt blive svært a sælge sin Tesla idet køber nu skal betale afgift ved omregistrering.

Alternativt kan man ende i en virkelig heldig situation hvis ikke køber skal betale afgiften. Det være sig hvis et en gang afgiftsfrit køretøj altid vil være afgiftsfri. I så fald vil brugtprisen være høj idet nyprisen, efter afgiftspålæggelsen, vil være høj.

Min bekymring beror på at min svigermor tidl. har arbejdet i Nato (hvor du er intl. statsborger) og derfor har haft dansk købt og indregistreret bil, afgiftsfrit. Da jeg så købte den af hende skulle jeg naturligvis betale afgift. Det fortæller jo ihvertfald at pt. er reglerne ikke sådan at hvis en bil en gang er købt og indregistreret i DK afgiftsfrit, gælder det hele bilens levetid. Tvært imod så bekræfter det min bekymring om at man ved hver omregistrering kigger på om bilen på det aktuelle tidspunkt for omregistrereing er afgiftspligtig.

Benytter man den samme anskuelse på Teslaer efter der er kommet afgift på dem, vil det blive pænt dyrt at købe en brugt idet man så skal betale afgiften og dermed pænt svært at sælge en brugt Tesla.

Hvad er jeres take på dette? Er det nogen overvejelser i har gjort jer?

Vh. Esben

kajakaj
kajakaj Jul 21 '15
Vi regner med at beholde bilen så længe den kan køre. 12-15 år i hvertfald. En ny roadster som skulle komme om 4 år kunne dog godt friste men s-eren bliver i familien.
Hookmaker
Hookmaker Jul 21 '15

Det er MEGET usandsynligt at man vil lægge afgifter på brugte Teslaer der er købt og betalt til DK før en evt. afgift kommer ind. Det vil betyde tilbagevirkende kraft og det er der ikke tradition for i DK.

Nu er det jo sådan at afgiften næppe bliver særlig meget, se feks. på en BMW i3 med hjælpemotor. Den er takseret efter det normale afgiftssystem og takseret til et rundt nul alene på dens km/l tal. Så hvis der skal afgift på skal der regnes udelukkende på CO2 omsætning eller lign, jeg tror derfor elbiler (hvis der kommer en eller anden form for afgift) alene vil kunne komme til at betale en eller anden form for vejafgift/grøn afgift/vægtafgift. det gælder selvf. også de allerede kørende.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 21 '15

@kajakaj

Udtalte Elon ikke for nylig at motoren var designet til at kunne holde 1 mio. miles? Det er da trods alt en  pæn sjat. Det lagt sammen med at 97 % af karosseriet er tømret sammen af letvægtsaluminum gør vel at den stort set burde kunne holde indtil du ikke kan tygge smør længere... ;-)

T3S7A
T3S7A Jul 21 '15

Jeg er sikker på der kommer en eller anden form for afgift på elbiler, eller fra en pris og opefter. 

Men der kommer ikke med tilbagevirkende kraft. Hellere ikke ved salg. Det er jo ikke første gang der er kommet en afgift ændring i DK. Er jo før sket på varebiler. Der er ændringen hellere ikke sket med tilbagevirkende kraft. 

Det samme den anden vej. Hvad med dengang man valgte at hvormeget afgiftfritagelse der skulle være, efter km/l forbrug (CO2 udledning), der fik folk som lige havde købt en øko dieselbil, hellere ikke penge tilbage, hellere ikke ved salg - at den havde tabt mere værdi. 

Så nej, en elbil købt i år, er købt uden afgift forevigt. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Jul 21 '15
MartinPedersen
MartinPedersen Jul 21 '15

Men man kan sagtens sætte en ny afgift på biler købt før f.eks. 1/1-2016, så de betaler en højere årlig afgift, end el biler købt efter den 1/1-2016 (hvis man skulle indføre en årlig afgift på elbiler).

De kan nogle tricks inde i skatteministeriet for at skrabe penge sammen, det var det der skete med gulplade biler på 50% afgift, hvor folk så begyndte at nedveje (indtil det så blev lukket), og folk begyndte at købe på 95% afgift osv...

Hookmaker
Hookmaker Jul 21 '15

@Tror du selv på den Martin? Det ville være at microbeskatte en lille population af biler og med hvilket formål? - At få folk til at sælge? Nej, det kan godt være der nogen gange bliver lavet hovsa løsninger i det danske skattesystem, men det er altså ikke skat der skriver vores love.

MartinPedersen
MartinPedersen Jul 22 '15

Det er ikke noget jeg tror, jeg skriver bare at muligheden for at lave en slags "misundelsesafgift" på elbiler købt uden afgift, at den er til stede, i tilfælde af at der kommer afgift på elbiler købt efter den 1/1-2016.

Den skal jo ligesom med partikelfilter afgiften, bare holdes så tilpas langt nede, at folk lige præcis ikke gider betale for at partikelfilter.