Hej Tesla-ejere.
Både konen og undertegnede er hooked på en Tesla og vi var ude og få en prøvetur igår.
Min bekymring går dog på uvisheden omkring afgiftsfritagelsen. I skrivende stud er det næsen sikkert at der kommer en eller anden form for afgift på. Spørgsmålet er hvordan regeringen får moduleret den.
Jeg føler mig sikker på en ting; og det er at det er billigere at købe den nu, end efter årsskiftet, hvor der kommer afgift på.
Til gengæld kan det blive en dyr fornøjelse.Min bekymring går på gensalgsværdien - noget jeg ikke har set diskuteret så meget herinde.
Har man købt en afgiftsfri Tesla, hvordan ser det så ud hvis man f.eks. vil sælge efter det er kommet afgift på? Hvis en køber således skal betale afgiften, vil det utvivlsomt blive svært a sælge sin Tesla idet køber nu skal betale afgift ved omregistrering.
Alternativt kan man ende i en virkelig heldig situation hvis ikke køber skal betale afgiften. Det være sig hvis et en gang afgiftsfrit køretøj altid vil være afgiftsfri. I så fald vil brugtprisen være høj idet nyprisen, efter afgiftspålæggelsen, vil være høj.
Min bekymring beror på at min svigermor tidl. har arbejdet i Nato (hvor du er intl. statsborger) og derfor har haft dansk købt og indregistreret bil, afgiftsfrit. Da jeg så købte den af hende skulle jeg naturligvis betale afgift. Det fortæller jo ihvertfald at pt. er reglerne ikke sådan at hvis en bil en gang er købt og indregistreret i DK afgiftsfrit, gælder det hele bilens levetid. Tvært imod så bekræfter det min bekymring om at man ved hver omregistrering kigger på om bilen på det aktuelle tidspunkt for omregistrereing er afgiftspligtig.
Benytter man den samme anskuelse på Teslaer efter der er kommet afgift på dem, vil det blive pænt dyrt at købe en brugt idet man så skal betale afgiften og dermed pænt svært at sælge en brugt Tesla.
Hvad er jeres take på dette? Er det nogen overvejelser i har gjort jer?
Vh. Esben