Loading...
dk

Volvo V60 på supercharger??? | Tesla Forum

hborresen
hborresen Jul 21 '15

På vores vej hjem fra Nordkapp mødte vi på en Supercharger denne svenske Volvo v60 hybrid der ladede på en Tesla Supercharger. Er der nogen der ved noget om at Volvo har lavet aftale med Tesla om Supercharging??  Manden på billedet var meget lidt snak sagelig, så jeg har en lille mistanke om at han bare er en gratist der har fundet ud af at hans Volvo også kan lades på en Supercharger.

P85DK
P85DK Jul 21 '15

hmm - troede ladningen var styret via vin nummer, men måske ikke? Så er det måske sw begrænsning på de S60'ere der ikke har supercharger?

Så forresten en Tesla Roadster prøve at lade i Århus med noget der lignede en hjemmeladet adapter - de er vist heller ikke officielt supercharger capatible?

JL
JL Jul 21 '15
Tror også det er en gratist - det er vist sådan noget hans firma roder med. http://www.r-teknik.se/tjanster.html

Hvem skriver til Tesla :-)
sjensen
sjensen Jul 22 '15

Det lyder ret mærkeligt med Volvo'en.

1. En supercharger har vel kun DC strøm og ikke standard type 2 AC som en Volvo kan håndtere?

2. Mig bekendt er der en Tesla specifik data-protokol mellem Bil og Supercharger (Chademo lignende)

3. Det er også mit indtryk at den protokol indeholder en identifikation af bilen.

Bortset fra det illustrerer fotoet også noget andet: Hvis andre fabrikater skal med på superchargers, så skal de helst have ladeporten placeret som en model S

DerHansi
DerHansi Jul 22 '15

Jeg er enig med JL. Det er sgu en hjemmekomponist som har fundet ud af hvordan den skal skæres. Tilsyneladende har R-teknik et speciale omkring batterier, generatorer mv.

Jeg vakler mellem at være forarget og imponeret :-)

Lund
Lund Jul 22 '15

DerHansi, jeg tager imponeret. Og forargret når jeg holder og venter på ham. Problemet er for nuværende at Teslaejerne har betalt for strøm og netværket. Hvis han betaler prisen er han velkommen for min skyld.

supergaard
supergaard Jul 22 '15

Som sjensen skriver er der 2 muligheder, enten har det ikke virket og han har været for stolt til at indrømme det, eller også er en han konsulent for Volvo og har taget en prototype med ud for at teste deres understøttelse af DC ladning via SuC med Teslas velsignelse, ellers ville det ALDRIG virke. Forvent en udmelding fra Volvo / Tesla snart, om at de som de første er med i ladesamarbejdet :)

Hookmaker
Hookmaker Jul 22 '15

@Supergaard, fuldstændig enig. Tesla overvåger hver en millivolt af SuC systemet, så det kan ikke lade sig gøre at parasitlade.

Niels
Niels Jul 22 '15
hvad med at poste billedet på TMC og se hvad andre har af kommentare - tesla selv ser også en del af disse indlæg og kan derved tage forholdregler hvis det er en gratist.
det er formodentlig rimmeligt simpelt at bryde protokollen - det kræver blot en mobil datalogger installeret i en tesla mens den tanker et par gange.
hvis man er heldig er kommunikation ascii, eller kan det tage lidt længere tid/besvær - men lykkedes skal det nok.
her efter har man adgang til dc spændingen på de ca 400 volt og kræver blot at volvoens oplader kan håndtere dette.

en 3' mulighed er en svensker som har fået fingre i en skadet tesla og flyttet noget at elektronikken til volvoen...har læst om en us borger som havde et tilsvarende projekt med et vw rugbrød.
griffel
griffel Jul 22 '15

Det er ham her med rugbrødet: 

http://insideevs.com/diy-project-salvaged-tesla-model-s-to-underpin-stretched-volkswagen-vanagon-body-wvideo/

:-)

Hookmaker
Hookmaker Jul 22 '15

Jeg har sendt dem en email med billedet, - lad os se hvad de svarer.

Pete
Pete Jul 22 '15

Kunne man forestille sig at han gerne ville have en lovlig grund til at parkere og at stikket bare sidder der for at undgå parkeringsbøden ;)

MicTheCat
MicTheCat Jul 22 '15
Netop. Stikket passer men ingen power da protokollen forhindre et ladeforløb
Hookmaker
Hookmaker Jul 24 '15

Så kom der svar fra Tesla:

Thank you for contacting us and sorry for the late reply.

We have had a couple of cases like this before.  It is definitely not possible to charge with a Volvo PHEV on our Supercharger stations, nor with any other EV at the moment. Our equipment register what kind of vehicle that connects and there will be no charging, if it’s not a Tesla. Furthermore the car in question has no DC charging possibility to my knowing. So it would be fair to say that it’s most likely scenario # 1, as you mention.

Thanks again for getting in contact. We appreciate your enthusiasm and support in Tesla and our Supercharger technology and wish you some great trips with your Model S.

Best regards,

Tesla Supercharger team EU

Description: Description: Description: Description: Red-Wordmark

DeaconWP
DeaconWP Jul 24 '15

Mit bud er:

Smart tekniker, lavet DC adgang til sin Volvo. Lavet protokol samtale med Supercharger, så chargeren tro, der holder en Tesla.

Hvorfor: Han er ikke snakkesalig, han kommer fra et firma, der sandsynligvis behersker teknikken.

Og hvorfor skulle han ellers holde der?

Så det er en klog gratist, som jeg har sympati for. Han er jo teknisk begavet den knægt. ;-)

Let time show the truth.

Genild
Genild Jul 24 '15

Alle scenarier er naturligvis mulige - han kunne også i teorien have bygget en Volvo karosse op ovenpå en Tesla-platform og derved snyde os alle :-)

Selvom manden ud fra billedet nok forlængst er nået forbi knægtalderen, så vil jeg stille mig mere end almindelig tvivlende overfor ideen med ombygning til DC-ladning.

Dette gøres altså ikke med software alene, men kræver en del fysisk ombygning og man skal også være mere end almindelig entusiastisk, hvis man skulle kunne nappe den nuværende Tesla kommunikationsprotokol, for derefter at lave udstyr der vil kunne genskabe dette, så ladestanderne åbner op.

Jeg skriver ikke at det er umuligt - det lykkedes jo også Stanley Kubrick at genskabe månelandingen i hans filmstudie - men det vil nok aldrig blive økonomisk rentabelt før man vil kunne markedsføre og sælge pakken, og der sætter hele ulovligheden ved konceptet nok sine begrænsninger, selv iblandt svenskere :-)

Men vi finder nok aldrig ud af hvad der er foregået før "den tykke mand synger"

Hookmaker
Hookmaker Jul 24 '15
Jeg tror på tesla, de kan se hvem der tapper hver eneste mWh på deres SuC.
DeaconWP
DeaconWP Jul 24 '15

Henrik, det har du ret i. De kan se id "navnet" på den der tapper. Det lyder meget rigtigt. Men kan de se, hvilken bil  "navnet" sidder i?

Når jeg køber en ny USB memory stick, synes jeg det er smart at døbe den, under egenskaber. Så kan jeg nemmere finde min "device", når jeg skal arbejde med den.

Mon ikke også en smart mand kan "døbe" sin elektroniske kasse med et navn, som Tesla kender og accepterer? Kloner en tilfældig S85'ers vin nummer, og så går det bare derud af.

P85DK
P85DK Jul 24 '15

nu har alle biler et unikt stelnummer - mon det ikke er det som de bruger til at identificere bilen. Det giver dem også en masse ekstra information til senere analyse, da der er mange informationer knyttet til stelnummeret

Sider: 1 2 »