Jo P85Dk, det er det da. Men det er jo kun et unikt stelnummer, så længe der ikke er nogen der har lavet en kopi.
Når jeg programmerer Codan HF radioer i en FN mission i Afrika, så er det da mig, der giver dem et nummer, som de så sender, når de kalder op, og som de svarer på, når de bliver kaldt, via selektivt opkald. Det lagres i radioens hukommelse. Sammen med et evt navn.
Et simkort har et nummer, som også er unikt. Det bruges hele tiden, så det er sværere at "klone" uden at systemet går ned på det.
Noget elektronik, der svarer med den rigtige kode, når den bliver spurgt om, hvem den er, behøver ikke finde sit navn det rigtige sted. Det kan modtageren i den anden ende ikke se.
"Hvad er dit stelnummer? " Jeg kigger lige. "nu har jeg kigget på det stykke papir jeg har klistret i vinduet. Det er 47". Ok så må du godt lade, for bil nummer 47 har betalt sin regning. Modtageren kan jo ikke se, at jeg ikke har været ude og kigge på den aluprofil, hvor nummeret er banket ind, vel?
Det er kun synsmanden, der skal bruge det fysiske stelnummer til at identificere Volvo'en med, når den skal synes. I mellem tiden kan den jo rent elektronisk hedde TESLA 47, når den tanker.