Loading...
dk

Tur til Nordkap - no problem | Tesla Forum

hborresen
hborresen Jul 30 '15

For alle jer der overvejer at køre til Europas Nordligste punkt, vil jeg her dele mine erfaringer mht. ladning. Turen op igennem Norge starter jo fint med Super Chargere det meste af vejen indtil Setermoen, som pt. er den nordligste SC mod nord.

Derfra er der 401 km til Alta, hvor det lokale Scandic hotel har 2 stk Type 2  22Kwt  chargere  (strømmen er gratis, men man skal betale 20 kr/t for parkering). Navigationen fortæller at strækningen er 421 km, men de har rettet vejen ud så der nu er omkring 400 km. Humlen er at vi kørte strækningen om natten - med maks 70 km/t - uden aircon og køleboksen tændt - og kom frem med 45 km strøm på tanken.  Da vi så senere skulle hjem kørte vi bare 80 km/t og med aircon og køletaske  - og kom i mål/Sc med 8 km.

Fra Alta til Nordkapp er der 221 km så det er lidt langt tur/retur på en opladning - vores løsning blev sjat opladning natten over på en Campingplads på Nordkapp øen med Schuko og 13 A.  Desværre var jordforbindelsen dårlig - så den slog fra 5 gg i løbet at natten/dagen, så en anden gang vil jeg benytte det "unævnelige jordingstricks".

Vores tur var stærkt inspireret af Tesla Bjørns videoer  - men nu udført efter at der er SC det allermeste af vejen - så herfra skal lyde ekstrastor respekt for Bjørns pioneer tur :)

God sommer 

NeWT
NeWT Jul 30 '15

unævnelige jordingstricks ?

DeaconWP
DeaconWP Jul 30 '15

Nødløsning, kun for folk med forstand på strøm. LIVSFARLIGT for ukyndige.

+45 30 689 987

Hookmaker
Hookmaker Jul 30 '15

Fedt, det bliver en god udfordnig for vores næste Tesla on tour ...;-)

Kiefer
Kiefer Jul 30 '15

Både og, det ser ud til at der i 2016 kommer en SuC et stykke længere nordpå også. Måske for at få dækket det lange stræk på de 400km ind også?

Koster det også 20kr/t at parkere hvis man overnatter på hotellet?

/Martin

hborresen
hborresen Jul 30 '15

Det er gratis at parkere og lade hvis man bor på Scandic :)  - ellers 20 Nkr/t eller 80 Nkr i døgnet  - og vi skulle lade i 4 timer for at få en fuld opladning - så vi tog en døgn billet  - som vi så  gav videre til en anden norsk Tesla ejer da vi kørte.

Turen var en low cost herretur, så ingen overnatning på Scandic  -  tog istedet for i svømmehallen der lå 50 meter væk, og fik et tiltrængt bad imens bilen ladede 4 timer til 100%.

Kramer
Kramer Jan 2 '17

Ved dette er en gammel tråd, men overvejer turen her til sommer.

Er der sket noget nyt hvad angår ladning helt oppe nord på? Andre der har taget turen? andre ideer/forslag til ladning, bad muligheder etc? Hvad med i Nordkap, hvor parkerer man? ladning? Sted at være? hotel? eller var i der bare for nogle timer også vende snuden hjem ad igen?

Hvad angår dæk - sommerdæk er passende om sommeren her hjemme - hvad med der oppe - kan se temperaturerne i sensommeren kan blive 3-10grader - er det stadig på sommerdæk eller hvad har i gjort?

Noget andet man bør se/opleve når man nu er der oppe?

webercarbmann
webercarbmann Jan 2 '17

Vi tog turen sidste sommer. Området nord for Tromsø udenfor "supercharger land" er den største udfordring. Efter to døgn med mormor ladning i en parkeringskælder i Tromsø  ladede vi i Sørkjosen og ved hotellet i Alta. Det lader til at der kommer en ekstra supercharger nord for Setermoen i 2017 men det er aldrig godt at vide om den er klar til sommer. Når man kommer til Nordkap øen kan man lade bag et Scandic hotel ved havnen i Honingsvåg. (2 x type 2 gratis) 

Det norske snyde adapter er et must. Jeg prøvede uden flere gange og min UMC nægtede. På med snyde adapteren og det kørte. Det er altid lidt spænende om den vil lade. Jeg låner gerne adapteren ud, vi skal ikke bruge den foreløbig. 

Vi kørte med sommerdæk, ingen problemer om sommeren vil jeg mene. 

Der er mange ting at se, blandt andet: Saltstrømmen ved Bodø. Tromsø by med polar center og gode restauranter. Narvik med masser af seværdigheder fra krigens tid hvis man er interesseret i den slags. Den fantastiske natur er overalt.  Der er langt, meget langt :)  Teslaen kommer virkelig til sin ret på en sådan tur. Den er så fed i bjergene.  

Måske kan man til sommer tage turen op langs norges vestkyst og så tage turen den anden vej ned langs østersøen i sverige? Hvis man ser på udbygnings kortet for 2017 så bliver det muligt at tage turen rundt om den botniske bugt. 

Vh  Peter

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Jan 2 '17
KS
KS Jan 3 '17
Der er type 2 lader i sørkjosen, på scandic i Alta (mod betaling for parkering men de var flinke i receptionen) disse første er begge 22 kw. Så 11 kw på hotel skaidi - her kan man også bade i svømmebasin, og nyde en norsk øl til kun 80 kr. På honningsvåg er der ved hotellet også 2 stk type 2 ladere, dog kun 7,4 kw.

En smuk, men lang tur - og vi var 5 stk Tesla'er der kørte turen sammen. Kører man en 85'er kan man køre fra setermoen til Alta på en fuld opladning, så cafeen på sørkjosen kam springes over. Vi brugte den dog da vi fordelte os over de forskellige ladere så turen kunne gøres så hurtigt som muligt.

Tag turen - den er det helt bestemt værd!
fmm1000
fmm1000 Apr 27 '17
webercarbmann
Det norske snyde adapter er et must. Jeg prøvede uden flere gange og min UMC nægtede. På med snyde adapteren og det kørte. Det er altid lidt spænende om den vil lade. Jeg låner gerne adapteren ud, vi skal ikke bruge den foreløbig.
-------
Den norske snydeadapter, er det den, som kan købes for 150 kr på køb og salgsiden.
Hvis Ja, er det så den samme løsning, der benævnes som livsfarlig længere oppe i tråden, hvis man ikke har forstand på strøm.
torvalstrom
torvalstrom Apr 28 '17

Jeg er også nysgerrig efter at læse mere om snyde adapteren, har forsøgt at søge vidt og bredt inklusive i køb og salg men det er ikke lykkedes mig at finde andet end vejledning fra DeaconWP i at bygge noget selv og der er jeg for visuel til at forstå det han skrev i tekstform ;-)