Loading...
dk

Rækkevidde | Tesla Forum

Ninus
Ninus Jul 31 '15

Hej, jeg har nu haft min P85D i 5 mdr. og er noget forundret over rækkevidden.

Er der nogen som kan kommentere på at jeg, såfremt jeg kører ekstremt pænt kun kan køre 330km !

En anden ting er om er nogen der kan sætte tal på hvad det gir at køre med "Range mode" ?

Raymond
Raymond Jul 31 '15

Rangemode: 5%, "Ekstremt pænt" er ikke præcist - Når Ken kører under 150km/timen, så er det pænt!

Hvis du kører med 96km/timen, så kan du ca. opnå 385-400km og så falder det ret meget med stigende hastighed.

DerHansi
DerHansi Jul 31 '15

Hej Ninus

Jeg tror du lader entusiasmen løbe af med dig, alt andet er en fabriksfejl. Kig på forbrugsnålen når du trykker på acceleratoren, husk at bruge regen-funktionen - fremfor bremserne - vær forudseende ; lad være med at tilføre noget energi som du ender med at skulle bruge bremsen på !. Efter 1 ½ års ejerskab er jeg nede på et gns. forbrug på 160-180 kw/km - og det uden at køre morfar - og i en P-model - i hvert fald her i sommerperioden. Mit gns. total (fra levering) nærmer sig 200 wh/km - og synker stadig: Overordnet råd ; brug fartpiloten - du kan aldrig selv dosere lige så præcist som en computer - vær forudseende med hvor du kan hente noget re-gen.

(ps: her i sommerperioden kører jeg aldrig under 330 km på en 90 % opladning)

Kiefer
Kiefer Jul 31 '15

DerHansi: Jeg forstår dig ikke, efter snart 1,5 år er jeg "nede på" et gennemsnit på 236wh/km set over 73.500km. Og det er blandet vinter/sommer kørsel og uden at drøne alt for meget over de 135km/t på motorvejen.

Når enten jeg eller konen tilfældigvis rammer et snit omkring de 130-150wh/km så er det noget vi sender beskeder internt om. Det er en lille intern konkurrence om hvem der kan køre pænest, hvilken ingen af os åbenbart er særlig gode til ;-)

/Martin

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 31 '15

@ninus. Er det længere ture eller mange mindre småture over flere dage? Såfremt at det eksempelvis er over en uges tid skal du også tænke på at der "forsvinder" ca. 7-8 % af den totale rækkevidde ud i den blå luft i form af batteritab. Forskellen på længere stræk og kortere ture er altså også markant. På vej sydpå kunne vi på motorvej når vi overholdte hastigheden køre 330 km på en 75% ladning. Den sidste måneds tid efter hjemkomst har forbruget været ca. 200 wh/km. Min erfaring er at man godt kan lave en del accelerationer uden at det påvirker forbruget alvernden, men en generel høj hastighed på motorvej æder betydeligt af rækkevidden. Hvis du pt. kun kan køre ca. 330 km på en fuld opladning er det nok et spørgsmål om den relative opfattelse af hvad ekstrem pæn kørsel er tænker jeg... (S85, 19" standard hjul)

DerHansi
DerHansi Jul 31 '15

@kiefer : havde samme problem, men jeg kører altså "kun" ca. 30-35.000 km p.a.(pt.er jeg nede på 211/km)   Min nye taktik er at bruge fart- piloten altid (fra 30 km/t). Acceleration og fartvedligehold har jeg, til dato, aldrig set mere effektiv  end den indbyggede. Brug de "klik" der er indbygget - indtil I får en føling med det- hvert klik = +- 5 km/t, eller hold et kontinuerligt pres ;-))

Mine uvidenskabelige, egne observationer peger i retning af :

1. brug auto-pilot
  2. vær forudseende - se hvad idioten foran dig laver- og ikke andet
  3. brug den inerti -du allerede har opbygget i køretøjet - til at køre med, ikke til at bremse med. Dette betyder ; hvis du ved du skal ændre hastighed, så får du mest ud af energien ved at køre i :"0" . Hver gang du tvinges til at regenerere - eller bremse- så taber du energi.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 31 '15

@Derhansi

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret mht. fartpilot og forbrug. Over en længere periode har jeg observeret at jeg på de samme stræk til og fra Odense (ca. 40 km hver vej) på motorvej har et forbrug som typisk er 10-15 % lavere end min bedre halvdels. Jeg er efter den lange tur sydpå blevet meget fortrolig med TAAC og bruger det derfor stort set altid når jeg kører og det gør hun ikke. Hvis jeg tjekker linkmytesla kan jeg se at gennemsnitsfart, topfart og kørselstid er ret identiske. Derfor må konklusionen være at TAAC er ret energieffektiv vs manuel kørsel...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 31 '15
DerHansi
DerHansi Jul 31 '15

Dejligt at se, @gustavsfar1, selv om det jo desværre betyder ; "machine over man", jeg kan bare tørt konstatere at, over en afstand på + 10 km, så virker "big brother" best.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 31 '15

Apopos rækkevidde. Tjek lige dette link fra det Norge. 536 km på en single charge i en P85D! 

www.http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22730.0.html

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 31 '15
tintin
tintin Jul 31 '15

Når man bruger TAAC og lige rører bremsen er indstillingerne væk og man skal starte forfra med programmering. Eller er det bare mig der ikke har opdaget at der er en resume mulighed som i de fleste andre biler med autopilot?

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 31 '15

Mig bekendt er der ingen resume mulighed når først man har rørt bremsen...

Sithfury
Sithfury Jul 31 '15
Som jeg husker det, hiver du bare pinden ind imod dig selv for at slå tacc til igen.
Bianco
Bianco Jul 31 '15

Hvis autopilot'en stadig kan huske hvilken hastighed du havde valgt sidst, så kan du se en hvid trekant ud for det antal km, på speedometer-cirklen.

Træk pinden mod dig for at aktivere autopilot med den sidst brugte hastighed (virker først over ca 30 km/t).

Skub pinden fremad for at de-aktivere autopilot men bibeholde info om sidst valgte hastighed. 

tintin
tintin Jul 31 '15

Sithfury: Ja man hiver pinden ind mod sig selv men det er man så nødt til at vente med at gøre indtil man er atter er oppe på den hastighed men ønsker skal være max. Det må medføre en del hiven ud og ind hvis man bruger TAAC ved bykørsel. Forhåbentlig bliver det muligt i ver. 7,0 at vælge en funktion der automatisk følger de aktuelle fartbegrænsningerne

tintin
tintin Jul 31 '15

Tak Bianco. Det vil jeg eksperimentere lidt med. Kan ikke helt gennemskue det men det bliver nok nemmere når jeg sidder i Teslaen

Sithfury
Sithfury Jul 31 '15
Tintin, hvis du vil resette fart indstillingen til fartgrænsen, så holder du bare pinden ind imod dig selv, til tacc hastigheden resetter tll fartgrænsen.
tintin
tintin Jul 31 '15

Tak! Der er nogle ting jeg skal ud og teste i morgen.

Grasberg
Grasberg Aug 26 '15

Det ville være super, hvis der kom en mulighed for at lade TAAC ttil at følge den til enhver tid sidst læste max-hastighed. Som det er nu, skal man selv flytte target-hastighed ved at holde pinden tilbage mod sig selv i 3 sek.

Mig
Mig Aug 27 '15

Lade den helt op, til 506 km. nu står der jeg har 180 km, tilbage MEN. har kørt 214,4 km og brugt 40,9 kwh.= 191 wh/km. burde jeg så ikke have 44,1 kw tilbage, ???? er det så km. eller kwh. jeg kan regne med. ???  Det er en S85D fra marts. På forhånd Tak.

MicTheCat
MicTheCat Aug 27 '15
36 kWh tilbage passer meget godt (180 km * 200 wh/km) da der er en reserve på 8-9 kWh der ikke er med i beregningerne dvs 100%% svarer ca til 76 kWh til rådighed
Forummets indlæg er redigeret af MicTheCat Aug 27 '15
Sider: 1 2 »