Loading...
dk

Måling af støjniveau | Tesla Forum

T3SLA
T3SLA Aug 3 '15

Hej

Jeg har en 85D som har kørt ca 3000km, og som skal igennem sammen tur som mange af jeres biler har været: Rustbeskyttelse, lak behandling og lyddæmpning.

Ifm. min kontakt til Risskov Dinitrol Center, blev jeg gjort opmærksom på at de gerne ville teste et nyt lyd dæmpningsprodukt som Dinitrol har under udvikling. Jeg takkede ja, til at være test kanin til tjære og fjer, og vil i den forbindelse lave nogle målinger af støjniveauet, før og efter.

Jeg har så fået lavet målingerne inden behandlingen, hvilket måske vil være af interesse for andre.

Målingerne er udført som følger:

Tom bil, dvs. standard måtter, tomme bagagerum, dog med føre og hjælper til at styre målingerne. Bilen har 19” tubine fælg og Michelin Pilot Sport 3, glastag og nextgen sæder for og bag, ikke executive sæder. 

Aircon og musikanlæget var slukket under målingerne og bilen var kørt varm/kold mht. batteri temperatur. Fartpiloten blev benyttet.

Der blet lavet 5 målinger ved:

0km/h, 50km/h, 80km/h, 110km/h og 130km/h.

Der var ikke andre biler i nærheden og asfalten var uden lapper, hvilket var noget af en bedrift at finde. Der var lav vind og en udendørs temperatur på 22C.

Jeg benyttede en iPhone 6 med programmer: SPLnFFT. Hver måling blev lavet over 10s. Jeg har gennemsnitdata for hver måling til senere sammenligning når målingerne gentages.
Telefonen lå på armlænet, med microfonen pegende fremad.

Output fra programmet for min/max er:

0km/h
Slow: 29.83/31.15
Fast: 29.58/31.42
Leq: 30.24
taktmax3/5eq: 30.95/31.08 dB(A) after 11s

50km/h
Slow: 55.19/58.37
Fast: 53.74/59.59
Leq: 56.54
taktmax3/5eq: 58.52/58.35 dB(A) after 11s

80km/h
Slow: 59.82/61.77
Fast: 58.75/63.09
Leq: 60.90
taktmax3/5eq: 62.52/62.78 dB(A) after 10s

110km/h
Slow: 62.83/63.90
Fast: 62.21/64.66
Leq: 63.34
taktmax3/5eq: 64.27/64.47 dB(A) after 10s

130km/h
Slow: 64.91/66.08
Fast: 64.34/66.81
Leq: 65.56
taktmax3/5eq: 66.47/66.47 dB(A) after 11s

Jeg forsøger at vedhæfte fft diagrammerne herunder. Til evt. interesserede kan jeg mail ekstra data, og jeg håber at andre måske vil prøve at lave målinger i deres biler.

mvh

Hilbert
Hilbert Aug 4 '15

Jeg mener at det væsentligste støjbidrag ved lavere hastigheder er dækstøjen. Hvis det er rigtigt, forudsætter sammenlignelige målinger, at de er udført på samme belægning og med samme dæk.

BlackPanther
BlackPanther Aug 4 '15

Helt enig med @Hilbert.
Vejret er også en væsentlig faktor. Udover fugtighed, giver forskellige temperature forskellig dækstøj.

Men @T3sla jeg ser frem til de nye målinger, når vognen har fået en omgang Dinitrol.
En anden ting jeg synes også kunne være interessant er hvor meget vejer alt det Dinitrol de putter på bilen?

Skeel
Skeel Aug 4 '15
Husk nu at de seneste årgange af Model S er kraftigt forbedret også hvad angår støjdæmpning. I følge vores flinke ven fra Norge, så er det unødvendigt med ekstra lyddæmpning hvilket han konstaterer i den video hvor han har lånt en P85D af Telsa og kører en tur til Tyskland.
Skeel
Skeel Aug 4 '15

Al det "skidt" der sprøjtes eller klistres på bilen for at dæmpe giver jo en væsentlig vægtforøgelse på bilen. Jeg har i hvertfald ingen planer om hverken støjdæmpning eller undervognsbehandling af den P85D jeg henter hos Tesla i næste uge!

Forummets indlæg er redigeret af Skeel Aug 4 '15
Hookmaker
Hookmaker Aug 4 '15
@Skeel, har du selv konstateret det eller er det noget du gætter på? For os der allerede HAR skilt både gamle og helt nye modeller ad, har altså IKKE konstateret andet end et par extra 10x10 cm alulapper i bilen. Overhovedet ingen forbedring. Om du selv vil støjisolere din bil er jo op til dig, men os der har gjort det er GANSKE godt tilfredse med de TYDELIGE forbedringer.
Skeel
Skeel Aug 4 '15
Nix - baserer det udelukkende på Norske Bjørns udsagn om hans oplevelse af støjforskel mellem hans egen ældre "Millinium Falcon" og en spritny P85D. Jeg vægter dog hans erfaring med Tesla meget højt. Mine egne testkørsler i samme version gav mig heller ikke opfattelsen af støjproblemer. Selvfølgelig kan man i alle biler forbedre støvniveau med montering af tunge plader, men det er ikke noget er ligefrem forbedrer køreegenskaberne. Men det er jo også spørgsmål om personlig stil.
The_Stig
The_Stig Aug 4 '15

Godt med nogle gode betragtninger om diverse emner her på sitet, men nu er det jo med et gran af præcision hvis der alene bruges en håndterminal til at måle støj med selv om den rent faktisk er udviklet til at "overbringe tale"

Her faktiske målinger lavet af min gode ven Lasse på samme sted med 2 forskellige biler, og Ja! det kan nemt tænkes at Hookmaker har ret! Alle biler kan vel forbedres i en eller anden udstrækning:

~~Støjniveau Tesla P85D med 21` og panoramisk tag.(husk at 3 dB svarer i lydfornemmelse til en halvering af niveauet)

Han skriver..

"Der har være meget snak omkring støjniveauet i en Tesla, og ikke mindst med 21`dæk.

De sidste to år har jeg kørt i en Mercedes C320 3,0 CDI (ny pris 1,2 mil.) – som køre fantastisk på motorvejen.

Inden jeg solgte min Mercedes, målte jeg støjniveauet ved forskellige hastigheder. I dag har jeg så lavet 100 % samme test i min nye Tesla.

Ved 100 KM/t (Mercedes; 72 DB / Tesla; 72 DB)
Ved 120 KM/t (Mercedes; 76 DB / Tesla; 75 DB)
Ved 130 KM/t (Mercedes; 79 DB / Tesla; 78 DB)
Ved 140 KM/t (Mercedes; 80 DB / Tesla; 80 DB)
Ved 150 KM/t (Mercedes; 82 DB / Tesla; 82 DB)

Konklusion! Stort set samme støjniveau."

Jeg kører selv C 320 Cdi Elegance i dag og er meget tilfreds med lydtrykket som selv med høj march hastighed på de tyske hoved færdselsårer ikke griber forstyrrende ind på almindelig samtale i kabinen, så hvis Hookmaker har ret i at der er betydelige forbedringer i vente ved at eftermontere effektiv isolering på strategiske steder så bliver TSLA da en vinderbil.    

Får min i oktober - I hope...... :-)

Mvh //Stig

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Aug 4 '15
Skeel
Skeel Aug 4 '15
Super Stig, det bekræfter i så fald Bjørns vurdering.
Skaarup
Skaarup Aug 4 '15
Stni: 0, 50 og 80 Km/t kunne være meget interessante målinger. Har du dem?

Dæk betyder virkelig meget for støjniveauet, så medmindre det er samme dæk (med cirka lige mange km på), så er jeg lidt bange for det æbler og bananer der sammenlignes.
Hookmaker
Hookmaker Aug 4 '15
Al ære og respekt for vores gode ven Bjørn, men her i dk er vi nok dem der har bedst erfaringer med at splitte den bil ad - det har Bjørn ikke. Jeg er enig med dem der mener at der kan være en form for placebo effekt gemt, men faktum er, at der er noget nær 0 støjdæmpningsmateriale i feks. dørene på en model S i forhold til feks en Mercedes S klasse. Og det er vi altså efterhånden en hel del der har ændret på. Igen, hvis man ikke vil det, så er det jo ens egen sag.
At det har nogen som helst indflydelse på køreegenskaber er noget selvopfundet vrøvl.
Skeel
Skeel Aug 4 '15

Hookmaker - det er jo et spørgsmål om hvad du vil have fra en bil. Jeg har købt Performance model og laver også ludicrous opgraderingen - når støjniveau er på højde i de nye modeller med Mercedes, så er det godt nok til mig og sikkert også mange andre, der ikke ønsker yderligere vægt i bilen på bekostning af både effekt og rækkevidde. Jeg har læst om mange herinde der ikke kunne få deres Performance biler til at yde hvad de mente der var betalt for - men hvis de samme personer har losset spandevis af tjære i bunden af bilen og fylde alle hulrum op med tunge lydisolerende plader, så forklarer det jo alt. Jeg køber Tesla fordi jeg syntes det er sjovt at kombinere så hurtig en bil med evnen til at fragte hele familien - det kan min nuværende V8 racer med 550HK ikke. Andre er tilfreds med en flyder og vil hellere sidde i en støjfri coaster på bekostning af effekt og rækkevidde og at de propper alle hulrum til med isolerende plader er jo deres sag. Kunne jeg havde fået Teslaen uden elektriske sæder, havde jeg valgt det også :-)

Skeel
Skeel Aug 4 '15

Ups overså din sidste bemærkning. Her kan du ikke omgå loven omkring HK/Kg. Jo tungere bil, jo dårligere effekt og køreegenskaber - en af fordelene ved Model S er at tyngdepunktet ligger lavt. Det ændres jo fuldstændig når der monteres tunge lyddæmpende plader alle vegne. Hvis du ikke forstår dig på fysikkens love, så tester jeg det gerne på Nordsløjfen med dig til hver en tid. Taber giver omgang :-)

Hookmaker
Hookmaker Aug 4 '15

@Skeel, som sagt respekt for dit valg. Når du nu får din første Tesla, så vil du opleve en ny virkelighed, der ikke kan sammenlignes med nogen ICE. Det er vi flere der har gjort. Og da en del af den virkelighed var en konstatering af, at Teslaen kunne blive endnu mere støjssvag end den er fra fabrikken (i øvrigt i lighed med mange andre amerikanske mærker) og lyden fra lydanlægget kunne blive endnu bedre, så var incitamentet der til at gøre noget ved det. Og det har vi så gjort. 

Jeg ved ikke hvorfra du har det med "spandevis af tjære m.m", men det er der ingen der mig bekendt har "hældt" i bilerne. Der er et par håndfulde der har trukket støj og vibrationsdæmpning til et extra niveau og har lagt et lag bitumen i hjulkasserne men det er så det. 

Mht.  performance manglerne du hentyder til, så er det en helt anden historie der slet ingen relation har til støjdæmpningen, da de nemlig (målt af os der har de problemer) er FULDSTÆNDIG ens for biler med/uden støjisolering. 

Skeel
Skeel Aug 4 '15

Jeg tænker på dem der har været forbi Pava fordi de fejlagtigt tror en undervognsbehandling er smart på en alu/titanium bund.. Nu ved jeg ikke hvad i har lydisoleret med, men jeg har fx selv arbejdet med Dynamat i andre biler og ved hvor meget de plader vejer - de er effektive men tunge. De tidlige versioner af Model S havde en masse vibrationsstøj fra bl.a. frunken - netop dette fremhæves af stort set alle bileksperter der har testet Model S i år. at Tesla har fikset i den seneste årgang. Jeg forstår godt man ønsker at gøre noget ved generende knirke/rasle lyde i en "ældre" Tesla, men ifølge alle eksperter så er det ikke nødvendigt i den nye årgang. Jeg mener blot det er vigtigt at os nye købere ikke bliver rådet til at gøre noget ved vores biler, som tidligere var nødvendigt men som ikke længer er det fordi Tesla har videreudviklet på deres bil i over 3 år efter den kom på markedet første gang.

Oreo100
Oreo100 Aug 4 '15
Een af grundene til jeg valgte glastag fra var faktisk de 70kilo ekstra. Nu brød jeg mig så heller ikke så meget om det (er jo smag og behag) men det er alligevel en ekstra passager.

Vægt betyder meget. Om støjdæmpning tilfører nogen nævneværdig vægt er nok en anden sag.
Oreo100
Oreo100 Aug 4 '15
Min 2 uger gamle ms er ihvertfald noget bedre lydisolerert end min 2013 audi. Ellers siger den bare mindre. Selv ved motorvej.
Hookmaker
Hookmaker Aug 4 '15

@Skeel, jamen jeg hører hvad du siger, men når jeg nu fortæller dig (og jeg skiller gerne din nye P85D ad og viser dig det), at der IKKE er nogen extra lydisolering udover et par extra 10x10 cm plader i døren (i øvrigt af noget "Biltema" materiale, så er det svært at forstå at du henviser til en masse eksperter. Dem er der rigtig mange af på Teslas Model S, - og mange af dem har ikke haft fingrene i det de skriver om, desværre.

MEN når nu det er sagt, så laver du lige et par performance målinger på 0-100 km/t med din bil når du får den, det ville være super hvis du fik andre resultater end os andre, - det bliver spændende at se...;-)  

Skeel
Skeel Aug 4 '15

Jeg har en rigtig god ven der er ingeniør og arbejder indenfor lydindustrien. Et korrekt placeret "plaster" kan fikse præcist det man ønsker, hvilket er noget man kan måle sig frem til. Det var noget jeg så ved selvsyn da han gav min racer en omgang efter jeg havde bygget stort anlæg og havde problemer med resonans. Mit gæt er at i blot plastre det hele til, da i ikke har det nødvendige udstyr til at måle jer frem til de præcise områder der giver bedst effekt - det havde jeg nemlig også gjort. Et lille "plaster" på det rigtige sted kan faktisk gøre mere end en hel bredside. Jeg ærgrede mig gul og grøn bagefter over al det materiale der alligevel ikke skulle bruges.

Skeel
Skeel Aug 4 '15

Mens jeg husker det - Stradivarius havde også en evne til præcis at justere tykkelser rundt om i hans instrumenters resonansrum, der skabte en himmelsk lyd - det var reelt også en slags "plastre" :-)

Sider: 1 2 »