Loading...
dk

Hvad har i betalt for at få opsat 400V 16A stik derhjemme? | Tesla Forum

Jannik79
Jannik79 Aug 5 '15

Hej Alle.

Jeg har bestilt en 85D til levering slut oktober, og er nu ved at undersøge hvad det koster at få opsat en 400v 16A CEE stik derhjemme.

Jeg har fået bud imellem 5.000 og 18.000 kroner indtil videre, men kunne godt tænkte mig at vide hvad i andre har betaltfor en sådan installation.

Jeg har omkring 30 meter fra eltavle til carport hvor stikket skal sidde.

Kaptainen
Kaptainen Aug 5 '15

5500,- plus moms

Jeg havde selv leveret og trukket de ca. 50m kabel der skulle bruges. Jeg fik det dog installeret med en seperat bimåler a ca. 12-1500kr således jeg kan se hvad jeg trækker derhjemme...

Forummets indlæg er redigeret af Kaptainen Aug 5 '15
KimT
KimT Aug 5 '15

Skal det graves ned - trækkes over loft m.m.

Clubman
Clubman Aug 5 '15

Jeg har ikke fået regningen endnu, men regner med ca. kr. 3.000. Inkluderer en ny tavle (tror jeg det hedder) til udtaget samt 7-8 meter kabel (selve stikdåsen havde jeg selv til at ligge). Dette er så uden noget fancy med at kunne tænde/slukke for strømmen - bare et simpelt udtag udvendigt.

Pete
Pete Aug 5 '15

2.450,- med regning und alles... Men med de 30 meter skal der nok et kraftigere og naturligvis længere kabel end jeg har fået...

DeaconWP
DeaconWP Aug 5 '15

Pete: Der skal ikk ebruges kraftigere kabel end det du har. Det ser du til at være 6 kvadrat mm, og det er ihvertfald nok, endda til 32 ampere, hvis man har dobbeltlader.

Jannik, du kan med din 16 A sikring nøjes med 2,5 kvadrat, som er meget billigere pr meter.

Det ser ud til, at dine elektrikere ikke helt er enige om, hvad det ska koste at bo i Hørsholm.

Hvid du er sikker på, at de har samme tilbudsgrundlag, må en af dem da have regnet forkert.

Hvis der er noget andet arbejde, end selve det med at koble kablet til, som du selv kan og vil lave, er der en del timelønninger at spare. Elektrikere vil helst ikke grave alt for meget. :-)

Bemærk at Pete har kun fået 9 meter kabel, men til 50 kr pr meter plus moms.

Hvis der er mange timers arbejde, er 5.000 nok rimeligt.

Så nu er spørgsmålet: Hvordan skal kablet trækkes? Over loft? under jorden?

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 5 '15

Fik først tilbud fra installatør på knap 3k med alt inkl. moms inkl. 12 m 2,5 mm kvadrat kabel. Fik dog en bekendt til at montere det i stedet så endte på godt og vel 1100 kr. inkl. bimåler. Kostede derudover kun en god middag :-) 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Aug 5 '15
Raymond
Raymond Aug 5 '15

2.500,- inkl. moms og regning - ca. 10m trukket over loft og inkl. eksta skab og forbundet til min mobillader samt godkendelse af samme.

Jannik79
Jannik79 Aug 5 '15

@KimT og @DeaconWP. Det skal trækkes primært over loft. herefter ned af muren, 2 til 3 meter under jord/fliser og så rammer det carporten/skuret.

Og jeg er helt enig. det er på ingen måde enige om hvad det koster at løse sådan en opgave lader det til. har fået bud 2 telefonbud på 5k, et på 12k og et på 18k. alle sammen inklusiv moms.

Er der nogen der kan anbefale en god elektriker der kan udføre det i hørsholm til en rimelig pris (læs: på niveau med det i andre beskriver herinde)

Forummets indlæg er redigeret af Jannik79 Aug 5 '15
Kiefer
Kiefer Aug 6 '15

Tjae, var det mig havde jeg nok valgt at får elektriker til at sætte et CEE udtag op ca. 1 meter fra skabet og så selv trække et 2,5mm2 forlænger kabel de 30 meter. Så er det eneste elektrikeren skal lave, at trække et kabel på 1 meter. Det burde være til at betale.

Og jeg er helt enig, der burde ikke være forskel i prisen på om man bør i Hinnerup eller i Hørsholm. Jeg oplever desværre også, selv her i Jylland, at håndværkere mener de kan skrue ekstra op for prisen bare fordi de ser en Tesla på marken...

Men prisen på de 5000 for at løse opgaven på de 30 meter er nok ikke helt hen i vejret. Der ryger nok en kabelrulle på 50 meter som på nettet koster ca. 850 inkl moms, og elektrikeren tager vel så en små 1500 for det samme. Så er der 3500 til timerne. Hvis man regner en halv dag inkl. kørsel skal det nok ende på en samlet pris på 5.000,-

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 6 '15
MrCoffee
MrCoffee Aug 6 '15
Hejsa. Mener jeg gav ca. 8000 kr plus moms vi måtte have en brolægger til at hive sten op for at trække et større kabel. Jeg havde kraftstik i garagen men elektrikern mente at kablerne var lige tynde nok til at vi kunne være sikre, når Intergalactic Space Cruiser begyndte at drikke af truget. Ydermere fik jeg en bimåler op. Plus to ekstra stik, så jeg kunne sætte kablet nemt i uanset hvordan jeg parkerer.
nicom
nicom Aug 6 '15
Jeg fik flyttet /forlænget eksisterende installation med komfur stik 8meter til et normalt cee stik. Det kostede 1600 kroner.. Han brugte 2,5-3timer på det.
lasen
lasen Aug 6 '15

Hej

I århus området - jeg gav 6000 kr for kabel (5 ledet 2,5 mm2) mellem tavle hen over loft, gravet ned til carport , inklusive 2 stik (400 V 16A), sikringsgruppe graveatbejde etc. Elektriker var her ca 4,5 time - jeg syntes det var rimelig.

Forummets indlæg er redigeret af lasen Aug 6 '15
MS
MS Aug 6 '15

Jeg betalte kr. 3.300 inkl moms for at få sat kraftstik op for ca 1 1/2 år siden da jeg fik bilen. Halvdelen løn og halvdelen materialer. Ca. 4 m ledning blev trukket. Stikket blev sat op på facaden tæt på carport. Der blev etableret egen kreds i el-tavlen (nyere HPFI og god jord). Jeg undersøgte dengang hvad det ville koste at få gravet de ca 2 m til carport og få sat stikket op i carporten i stedet. Gravearbejde er bare dyrt så det fravalgte jeg. Har været meget tilfreds med installationen. Brugte den lokale elektriker i Hellerup.

Jannik79
Jannik79 Aug 6 '15

Mange tak for svar. Gav en god ide om hvad det er rimeligt. Jeg vender tilbage når jeg fået lavet indstallationen så fremtidig brugere også får gavn af denne tråd.

The_Stig
The_Stig Aug 6 '15

Jeg har købt denne:

http://www.harald-nyborg.dk/p6969/cee-kombineret-vaegudtag-400v

og en passende længde kabel type 5G4mm2 Halogenfri kabel ved AO -

Nogle har kommenteret at 2,5mm2 er nok og det er principielt også rigtigt ud fra strømværdien og en for-sikring på 16A men hvis du regner på spændingsfald vil du foretrække en 4mm2 da ladeeffekten falder i 2potens med spændingsfaldet.

Ved at vælge et 5GXmm2 kabel har jeg "nullen med ud" og har også et 230V udtag lige ved hånden til støvsugeren.

Husk en rigtig god jordforbindelse - det er vigtigt når du anvender power-elektronik - en halvlederfejl kan lave noget være BÆ i resten af din installation, hvis den ikke kan komme af med overstrømmen til JORD

Tilslutning i gruppetavle og vægudtag tager mindre end 1 time for en lærling.

God fornøjelse med gør det selv kabeltrækningen :-)   

Hyrtig
Hyrtig Aug 16 '15

Jeg har netop bestilt min S85D til levering primo november 2015, og skal nu til at gøre klar til installation af strømforsyningen i min garage. Jeg har i forvejen 380 v i garagen fra egen tavle og ser på Tesla's hjemmeside, at der er mulighed for at oplade med 22 kw i timen såfremt man har en dobbeltlader. Hvad er en dobbelt-lader - har nogen af jer erfaring med dette?

Med venlig hilsen/Lars Hürtig

gw
gw Aug 16 '15
@hyrtig. Tillykke med bestillingen og velkommen i klubben :)
Dobbeltlader er en hardware enhed i din bil. Bilen fødes med en enkelt lader (AC->DC) men der kan eftermonteres en mere, så man kan lade dobbelt så hurtigt. Før i tiden kunne man bestille det til bilen som del af ens bestilling, men efter supercharger netværket er blevet så godt udbygget at det ikke længere er nødvendigt (for de fleste). Det kræver også en dyrere installation i dit hjem da du skal have en intelligent ladeboks før det kan lade sig gøre plus du skal sikkert have opgraderet din hovedsikring som typisk ligger på 25A, hvor dobbeltlader er ved 32A
DeaconWP
DeaconWP Aug 16 '15

Hyrtig:

En dobblet lader installeret i din bil: 11.000 kr???

En ladeboks til væggen: 5.000 kr.

ekstra strøm ind i huset: 25.000 kr.

Gør at du kan lade med 32 ampere derhjemme fra dit 400 Volt stik, hvis der er 32 Ampere sikringer foran.

Det vil give dig en ladehastighed på 110 km pr time..

Måske ikke nødvendigt i dagligdagen, hvor jeg formoder du har timer nok, til at lade op til næste dags forbrug i løbet af natten. ( gårsdagens kørsel / 55 km/time giver ca. forventet ladetid. )

Med dobbeltlader i bilen kan du også lade med 110 km/time, når du er på farten, og lader fra en udbyder, der via et Type 2 stik tilbyder mindst 22 KW ladeeffekt. Det udbydes i både 11, 22 og op til 40 KW.

Det er set her på forum, at folk har været glade for, at de i områder uden supercharger, samt hvis man ikke ville lægge sin rute efter dem, har kunnet lade hurtigt op, med dobbeltladeren i bilen.

Her kan man så nøjes med at investere i dobbelt laderen, og så et type 2/type 2 kabel til 22 KW. (32Ampere)

Hjemme kan man dog stadig kun lade med de 11 KW, som med enkelt laderen, hvis man sparer ladeboksen, og den ekstra (mega dyre) strøm ind i huset.

I stedet for, kan man også bare købe en Chademo adaptor til sin Tesla. Den gør, at man kan lade  DC, som på superchargerne, blot ved andre udbydere, og blot ved lidt lavere effekt. Det er dog endnu højere end ved 22 KW dobbeltlader Type 2 lade løsningen. Disse Chademo ladere giver ofte 50 KW, hvilket svarer til (50 KW X 5 km/ kWh) 250 kilometers kørsel, på en times Chademo ladning.

Chademo adaptoren er den billigste løsning i hardware, da den kun kræver adaptoren, og ikke kræver dobbeltladeren i bilen.

Du kan nemt danne dig et overblik over dine 22KW og dine Chademo lademuligheder på de kendte websites.

ALtså 4 lademuligheder: 400 Volt ac, 16 ampere, 400 Volt ac 32 ampere, Chademo DC, Supercharger DC, stigende effekt.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 16 '15
PeterE
PeterE Sep 10 '15

Så fik jeg også mit første tilbud på opsætning af de røde 400 volt / 16 ampere stik i carporten. Og lad mig lige vide om det lyder fornuftigt: 

Ny gruppe installeret på min (gamle) eltavle, ingen seperat måler

Træk af ca 10 meter kabel lige under udestuetag (nem og fri adgang)

Opsætning af selve stikket

Lige under 5000,- inkl moms

Jeg har åbenbart 35 ampere ude i vejskabet, men overvejer ikke dobbeltladere.

Peter

Sider: 1 2 3 »