Loading...
dk

Hvad har i betalt for at få opsat 400V 16A stik derhjemme? | Tesla Forum

RobertJ
RobertJ Sep 10 '15

Det lyder 35-40% for dyrt i mine øre.

400V 16A Schneider Automatsikring - 199kr*
10m 5x2,5 installationskabel á 22,50kr/m - 225kr*
Rødt CEE Vægstik - 175kr*

*Priser fra Greenline.dk

Så er der 4401kr tilbage til arbejdsløn, miljøtillæg osv.

Det tog 4 'arbejds'-timer at installere min ladeboks. Så er det jo nemt at udregne en timeløn!

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Sep 10 '15
NeWT
NeWT Sep 10 '15

Jeg har købt 2,5 installationskabel samt vægudtag (rødt cee-stik) i Harald Nyborg.
Samlet pris, ca. 650,-
Jeg har selv trukket kablet (ca. 25 m.) og sat vægudtaget op.
Fik et familiemedlem (aut. elektriker) til at montere det i eltavlen og måle spændingen. 

Der er ingen grund til at betale elektrikeren for at trække kablet over loft og under fliser, - det må man gerne selv.

DeaconWP
DeaconWP Sep 10 '15

PeterE: Det lyder som om du bør hente et (2) tilbud mere. Sørg for at den anden ved, at det skal holdes op mod et andet tilbud, som du selvfølgelig ikke siger størrelsen af.

Ad dobbeltlader: Fornuftigt, at du ikke ønsker dobbeltlader til hjemme ladning.

Det eneste tidspunkt, hvor jeg kan se fornuften i en dobbeltlader er, når/hvis man er på ferie så ønsker at "tanke hurtigere", når det er på en Type 2 lader. Og igen, så vil en Schademo adaptor være en bedre investering. (Billigere i indkøb, og hurtigere i brug)

PS. Husk Jord forbindelsen.

Lad den næste der kommer, måle om jordforbindelsen er ok, som en del af vurderingen i tilbuddet. Så du er sikker på, at den er god nok til en Tesla.

Ikke på forhånd aftalt ekstra arbejde bliver som regel betragtet som en god indtægts kilde, da kunder sædvanligvis ikke indhenter tilbud på det, men lader den hyrede håndværker  udføre det efter (ublu) regning.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Sep 10 '15
NeWT
NeWT Sep 10 '15

Jeg har i øvrigt en del meter kabel liggende, hvis der er nogle der vil købe det til indkøbspris.
Jeg købte 50 m hos Harald Nyborg, men brugte kun halvdelen. Så hvis du vil slippe for at købe en rulle på 50m, så kan du bare sende mig en besked....

jeppe
jeppe Sep 10 '15

@NeWT jeg mangler lige at få de sidste detaljer på plads mht. placering af mit stik, med min boligforening, så kan det godt være at jeg gerne vil købe noget kabel :)

Jeg sender dig en PM en af dagene, hvis det passer med længden og alt det der.

PeterE
PeterE Sep 11 '15

Tak Deacon, og I andre. Jeg får et par tilbud mere, og husker det med jordforbindelsen. 

Kiefer
Kiefer Sep 11 '15

Og lige en detalje, sørg nu for at jeres elektriker benytter kvalitetsstumper. Har lige haft en mindre udfordring med min hjemmebyggede lader, hvor jeg troede det var det jeg selv havde lavet der var noget galt med, men så viser det sig, at det er den byggestrømtavle elektrikeren har sat op til, hvor 16A udtaget ganske simpelt er smeltet på indersiden...

/Martin

PeterE
PeterE Sep 11 '15

Tak Kiefer, nu skal jeg selv være elektrikker for at sætte en elektrikker i gang med det forb...... stik :) Men god pointe, det tilbud bliver da sjovere og sjovere at indhente. 

DeaconWP
DeaconWP Sep 11 '15

Typisk er en nedsmeltning et tegn på dårligt håndværk.

Hvis der er en elektrisk modstand i et kredsløb, vil der på stedet blive afsat effekt, tilsvarende den modstand, og den strøm der går i kredsløbet.

Hvis man ikke får strammet skruerne i terminalerne ordentligt, så vil der med tiden opstå en dårlig forbindelse. Og når der går strøm, vil der blive lidt varmere der. Og efter hånden vil modstanden igen ændre sig, fordi det bliver varmt. Desværre i den samme retning, så det bliver bare gradvist værre.

Så mon ikke der kan være sket det, at en skrue ikke har været korrekt spændt? Eller der måske manglede tyller på ledningerne, der er puttet i klemmen?

Jo, man skal næsten være i stand til at gøre det selv, for at være sikker på, at man får noget der du'r.

Kiefer
Kiefer Sep 11 '15

Deacon: Jeg tror som ikke det var dårligt håndværk, jeg tror bare byggetavlen er ved at have en del år på bagen, og det er formodentlig også de færreste tavler som bliver udsat for så mange ampere såp kontinuerligt som vi har udsat vores for.

Problemet har sikkert været der i mange år på netop denne tavle, men bliver først virkelig opdaget da jeg bruger 16A udtaget så meget som jeg gør...

/Martin

PeterE
PeterE Sep 21 '15

Så fik jeg endnu et 5000,- kroners tilbud på flg: 

- Fremføring af 5g2,5 mm2 kabel fra eltavle til carport - Montering af 16 amp./400 volt CEE stik i carport - Udvidelse af el-tavle med 16 amp. 4 pol. sikringsgruppe - Beregnet spændingsfald ca. 1 % så 5g2,5 mm2 kan anvendes - Det forudsættes af HFI relæ er funktionelt og kan anvendes samt jordforbindelsen inden for det tilladte 

Gad vide om det er fast pris der hvor jeg bor :)

griffel
griffel Sep 21 '15

Jeg havde heldigvis 400V i nærheden i forvejen (fordi jeg har mit vaskerum med vaskemaskine og tørretumbler i samme bygning). 

Så jeg har selv trukket 5x2,5 ud til garagen og inviteret en bekendt, der er elektriker, på aftensmad... ;-)

Samtidig har jeg købt en bimåler, så jeg kan monitorere Teslaens reele forbrug.

Jeg købte denne hos Greenline: https://www.greenline.dk/...ler?search_id=429290

Den er lige til at sætte imellem - og den har altså en 'triptæller' der kan nulstilles, selvom de skriver, at den ikke kan.

Desværre har jeg kun 5x2,5 fra huset (tavlen), så jeg må huske at prioritere ladning hhv. tøjvask/tumbling. Men heldigvis kan Teslaen jo programmeres til at vente til om natten :-)

/griffel :-)

PeterE
PeterE Sep 22 '15

Tjah, nu fik jeg så mit 3.tilbud - og er alle på 5000,- (plus/minus meget lidt) - nu kaster jeg så en terning og har tillid til at prisen er rigtig...

jonasboege
jonasboege Dec 8 '15

http://www.danskelbilkomite.dk/Opladning3faser.htm

Er dette noget, I overvejer?

Altså et HPFI relæ af typen B

RobertJ
RobertJ Dec 8 '15

Zoe er bygget med en stor ac/dc omformer der kan håndtere 43kW AC Type2 ladning. Den er dog ikke modulopbygget som teslas 11kW lader. ( 2x11kW for dobbeltlader)

Det gør at Zoe bilen har større krav til fejlstrømme og jordforbindelse.

Kan ikke se hvorfor det er nødvendigt med et Type B relæ der er hundedyrt i min hustand.

- R

Lennart
Lennart Dec 8 '15

Så man behøver ikke et Type B relæ hvis man "bare" skal lade med 22kw? Så et 32a fra Harald Nybord til 159 kr skulle være fint?

RobertJ
RobertJ Dec 8 '15

@Lennart, vil foreslå du køber noget ordentligt kram, da det er et fejlstrømsrelæ og din sikkerhed vi taler om. Men harald-nyborg fører et 40A fejlstrømsrelæ type A, jeg er dog overbevidst om at din husstand allerede er sikret med denne type relæ.

- R

webercarbmann
webercarbmann Dec 8 '15

Jeg har selv trukket ca. 10m 5x2,5 kvadrat kabel fra tavlen og ud til stikket. En ven havde en rulle liggende...  Købte en 3 faset 16A automatsikringsgruppe og et CEE stik med 230v udtag hos VVS eksperten til et par hundrede kroner ialt. Elektrikeren kom og det tog ham 45 min. incl. hyggesnak at få alt tilsluttet og få tjekket jordforbindelsen. Har fået en regning på 666,- incl alt, fra elektrikeren.  Jeg kan anbefale at man selv står for at trække kablet hvis muligt. Det er det der taget mest tid.  Vh. Peter

ErikBH
ErikBH Dec 9 '15

jeg har monteret et kombirelæ inden husets HPFI, så kan laderen ikke give huset problemer. Et kombirelæ er en sikringsgruppe med indbygget HPFI. I god kvalitet (Schneider) kostede det knap 900kr inkl. moms ved Solar.

Jeg har samtidigt valgt 6 kvadrat da det kostede 40kr/meteren afklippet mod knap 20kr/meteren for 2,5 kvadrat hos VVS Grossisten - så er der et minimum af spændingstab og varme problemer.

vh, Erik

NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Dec 10 '15

Jeg er igang med at få tilbud på at få en 22 KW box sat op i privat parkeringskælder i nyt lejlighedsbyggeri. Det bliver ret dyrt men den største udskrivning er til DONG:

Dual chargers i bilen: 11.000 kr.

Tilsslutningsafgift til DONG for at øge husstandens tilsslutning fra 25 AMP til ca 60 AMP: ca. 25.000 kr.

Extra 32 AMP sikringsgruppe, ekstra måler, 30 m kabelføring hen til bilen etc.10-20.000 kr.(har ikke fået endelig pris endnu.

22 KW Clever ladeboks med fast kabel: ca. 5-10.000 kr.

Dvs ialt omkring de 60.000 kr. for at kunne lade op på max hastighed derhjemme. Jeg ved ikke om det er det værd. Jeg tror det er.

Det skal siges at prisen for at få et 400 V 16 ampære stik op samme sted vil være:

Tilslutningsafgift til DONG: fra 25 AMP til 35 AMP: 10.000 kr.

Kabler, sikringer, montering etc: 10-20.000 kr.

Ekstra UMC og kabelholder 4100 kr.

Så ialt omkring 20.000 kr. 

Merprisen for 22KW er altså i omegnen af 40.000 kr. Men så har man også dobbeltlader i bilen til hurtigladning i Type-2 stik.

Sammenlign bare med prisen på at få ekstra rækkevidde (26.000 kr) eller et sæt 22" fælge til (ca. 40.0000) kr. som sådanset ikke giver nogen form for funktionalitet, på nær en marginalt hurtigere acceleration). 

Det virker dyrt, men omvendt tror jeg mange ville vælge optionen hvis det var et tilvalg når man satte bilen sammen: Dobbelt så hurtig opladningstid derhjemme: 40.000 kr. Tjek.

hvad siger i?

Forummets indlæg er redigeret af NewTeslaOwner2015 Dec 10 '15
Sider: « 1 2 3 »