Loading...
dk

Hvad har i betalt for at få opsat 400V 16A stik derhjemme? | Tesla Forum

DeaconWP
DeaconWP Dec 10 '15

NewTeslaOwner2015: Må jeg spørge dig om, hvornår du forestiller dig, at du har så travlt med at lade din bil derhjemme, således at du ikke har tid til at lade med din enkelt lader? Og så også lige, om du ikke kan vente med at lade, til du er færdig med at bruge de store strømslugere, såsom komfuret og ovnen til madlavningen?

Så kan jeg måske forstå, hvorfor du mener, at du har brug for at kunne udnytte din dobbeltlader derhjemme?

Hvor bor du henne?

NCL
NCL Dec 10 '15

NewTeslaOwner2015: Det afhænger jo af ens behov. Personligt vil jeg aldrig få brug for at kunne lade bilen så hurtigt herhjemme, da den jo som regel holder i carporten hele natten. På farten bruger man jo supercharger.

Min installation (25 meter kabel, ny gruppe 3x16a) har til sammenligning kostet ca. 5.000 og det er inkl. ladeboks (brugt).

Jeg tror det er de færreste, der har brug for 32a hjemme, men for nogen kan det måske give mening, hvis man lader meget hos Clever/Eon mens man er på farten (og der ikke er chademo).

Kiefer
Kiefer Dec 10 '15

NewTeslaOwner2015: Få din lader registreret som en offentlig ladestander, så kan du få installeret de 32A hos elselskaber for fra 500,- + moms pr. A.

De kalder det ladestander og det er beregnet til offentlige ladestandere, og er den ca. pris som elselskaberne internt mellem hinanden har aftalt hvad det skal koste at installere et strømstik til ladestandere til el-biler.

Hos os (Aura Energi) er de 625,- pr A. inklusiv alt herunder oprettelse osv.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Dec 10 '15
NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Dec 10 '15
Citat fra DeaconWP

NewTeslaOwner2015: Må jeg spørge dig om, hvornår du forestiller dig, at du har så travlt med at lade din bil derhjemme, således at du ikke har tid til at lade med din enkelt lader? Og så også lige, om du ikke kan vente med at lade, til du er færdig med at bruge de store strømslugere, såsom komfuret og ovnen til madlavningen?

Så kan jeg måske forstå, hvorfor du mener, at du har brug for at kunne udnytte din dobbeltlader derhjemme?

Hvor bor du henne?

Hej Deacon,

Godt spørgsmål. I princippet har du jo ret, og det er jo ikke nødvendigt. Da man næsten altid kan lade 8-9 timer inden man skal afsted igen. Jeg tror mere det er en overvejelse om produktet (bilen) simpelthen bare får en større brugsværdi fordi ens fleksibilitet er meget større. Alle ved jo hvor irriterende det er med ting der går for langsomt. Med hurtigladeren vil bilen stort set på hvert eneste tidspunkt være ladet 100% op når man kommer til den. Selv om man har brugt den tidligere samme dag. Man vil også altid lige kunne smutte et ærinde i byen inden man skal køre til fra københavn til århus uden at man skal til at genberegne turen, eller til at planlægge et stop på supercharger. Jeg kan iøvrigt forestille mig der begynder at blive kødannelser på superchargerne i løbet af kort tid, og så giver det endnu bedre mening at kunne lade op hurtigt derhjemme. Jeg bor i københavn og skal af og til til århus ud og hjem samme dag.

Jeg synes en god sammenligning er en smartphone. I princippet kan man jo lade den hver nat til 100% og så holder den det meste af dagen. Men alligevel er der altid en situation hvor man har brugt for meget strøm og skal have den ladet op. Og så er der bare utrolig stor forskel på at sætte den i USB porten på laptoppen hvor det tager 4-5 timer at lade op, og sætte den i den originale oplader hvor det tager ca 1-2 timer.

Hvis man fik valget når man købte en smart phone om man ville kunne oplade den dobbelt så hurtigt for 5% højere pris, så ville jeg KLART vælge det. Det er det samme med bilen. Hvis man allerede har valgt en masse ekstra udstyr, synes jeg egentlig komforten ved at have en utrolig hurtig lader derhjemme er en topprioritet. Det ærger mig bare at Teslas egen boks ikke kan købes endnu, og det ærger mig at størstedelen af prisforskellen går til DONG som et "bidrag".

Dybest set tror jeg bare at lynhurtig opladning derhjemme vil gøre oplevelsen af at have el-bil endnu mere attraktiv, og være noget man kommer til at føle dagligt. Så det er delvist en psykologisk ting.

Du nævner også at man kan time opladningen så den ikke falder sammen med vask/madlavning osv. , og dermed undgå at pille ved sit elskab. Det tror jeg tilgengæld ikke er noget for mig. Jeg har brug for at have fleksibilitet for både opladning, madlavning og vask, og er generelt tilhænger af at lave et "ordentligt" system, dvs et som er gearet til det som det skal bruges til, så der ikke er risiko for pludselige sammenbrud ;)

Så selv i den "billige" løsning bliver jeg nødt til at opgradere el-systemet til 35 Amp fra 25 Amp.  Og det koster allerede 10.000 kr til DONG. Ihvertfald ifølge den elektriker jeg har talt med.

Forummets indlæg er redigeret af NewTeslaOwner2015 Dec 10 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 10 '15

Efter min mening er dobbeltlader stort set unødvendig i DK. Den finder mere gavn i fx. US eller i Norge, hvor de normale lokale/private elinstallationer oftest ikke er nær så kraftige som herhjemme, hvor man typisk kan fuldlade bilen på 5-7 timer afhængig af modeltype. I min optik vil en dobbeltlader i DK i 99,9% af alle tilfælde ikke være nødvendig men der kan selvfølgelig være undtagelser.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 10 '15
DeaconWP
DeaconWP Dec 10 '15

Jeg tager hatten af for dit engagement. Du har været overvejelserne igennem, og er fuldt klar over alle facetter. Så med dine begrundelser, er der da ingen tvivl om, at du skal vælge den pakke du har tænkt.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at den ekstra fleksibilitet er meget værd.

Så er der kun lige Kiefers hjælp tilbage, som sikkert ikke er helt ubrugeligt. Kan du få alle de ekstra ampere for de 500 kroner, så er det vel en overvejelse værd, at lade ladeboksen være offentlig, med tilmelding og kontant betaling.

Tak for det yderst velovervejede og fyldestgørende svar.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 10 '15
NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Dec 10 '15

Præcis! Kiefer, kan du forklare nærmere hvad der skal til for at gøre som du foreslår?

Det er en privat, aflukket parkeringskælder, hvor kun beboere har adgang. 

NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Dec 17 '15

Jeg har nu fået at vide af DONG at jeg ikke skal betale noget for ekstra ampere.

DVS alt jeg skal betale er ladebox og tilslutning og oprettelse af et ekstra separat relæ/måler med 32A./16A

Så det kunne ikke svare sig kun at sætte en 11KW lader op, da prisforskellen kun er et par 1000. Det dyreste var at oprette relæet og lave kabelføringen.

Så jeg ender med ca. 27.000 DKK inkl box, men har så også en 22KW lader med fast kabel stående ved bilen ;) 

Det kunne godt gøres en smule billigere, hvis man køber boksen seperat hos Evse.dk og herefter får en elektriker til at installere. Men jeg foretrækker én leverandør og mulighed for at få tilbagebetalt el-afgift (1kr per kwh)

Andmar
Andmar Dec 17 '15
Har en plads i en privat parkeringskælder på Bryggen. Jeg får i morgen sat et 3 faset 400V 16A dvs 11kwh til 8500kr. Min plads er et stykke fra hovedtavlen så der skal trækkes mange meter ledning, så det kunne nok have blevet billigere hvis jeg ikke havde min plads så langt væk.
Kiefer
Kiefer Dec 17 '15

På min faktura fra min elektriker kommer der til at stå: "CEE udtag til ladestander: 6000,-"

Dem har jeg så bestilt to af. Om der så kommer både Model S og Model X i garagen er nok tvivlsomt...

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Dec 17 '15

Du får et "Well Done" herfra, NewTeslaOwner2015

Olidex9
Olidex9 Dec 17 '15

@andmar, jeg bor også på Bryggen, nærmere bestemt Tårnene i Havnevigen, og er ved at finde ud af en løsning med stik i p-kælderen. Hvilken elektriker har du brugt og hvor langt skulle kablet trækkes? Har du fået sat ny måler op eller kører det over lejlighedens?

Citat fra Andmar Har en plads i en privat parkeringskælder på Bryggen. Jeg får i morgen sat et 3 faset 400V 16A dvs 11kwh til 8500kr. Min plads er et stykke fra hovedtavlen så der skal trækkes mange meter ledning, så det kunne nok have blevet billigere hvis jeg ikke havde min plads så langt væk.
Olidex9
Olidex9 Dec 17 '15

@andmar, jeg bor også på Bryggen, nærmere bestemt Tårnene i Havnevigen, og er ved at finde ud af en løsning med stik i p-kælderen. Hvilken elektriker har du brugt og hvor langt skulle kablet trækkes? Har du fået sat ny måler op eller kører det over lejlighedens?

Citat fra Andmar Har en plads i en privat parkeringskælder på Bryggen. Jeg får i morgen sat et 3 faset 400V 16A dvs 11kwh til 8500kr. Min plads er et stykke fra hovedtavlen så der skal trækkes mange meter ledning, så det kunne nok have blevet billigere hvis jeg ikke havde min plads så langt væk.
ErikBH
ErikBH Dec 17 '15
Citat fra NewTeslaOwner2015

Jeg har nu fået at vide af DONG at jeg ikke skal betale noget for ekstra ampere.

[...]

Det kunne godt gøres en smule billigere, hvis man køber boksen seperat hos Evse.dk og herefter får en elektriker til at installere. Men jeg foretrækker én leverandør og mulighed for at få tilbagebetalt el-afgift (1kr per kwh)

det var da dejligt med højere tarifsikring uden betaling. Hvordan fik du kringlet den? Mit elselskab (NRGI) vil have 1000kr+moms per ampere :-/.

ps. Evse.dk kan også levere abonnement med tilbagebetaling af afgifterne, det er ikke kun Clever og Eon der kan det.

vh, Erik

Andmar
Andmar Dec 18 '15
@Olidex9, det er ejendommen ved siden af vores huse der administrerer kælderen, og de har en elektriker tilknyttet, så jeg brugte ham da han kender kælderen. Jeg tror der er trukket 30-40 meter og det er en super fin løsning han har lavet og den er ligeledes aflåst, så andre ikke trækker på min strøm. Afregning foregår at når strøm for kælder aflæses så aflæses min måler separat.
Det er Uno installation og fyren hedder Kenneth. Super hurtig og god service
KS
KS Feb 12 '16
Jeg lavede selv mit: Pris - Ret billigt..

ElPeter
ElPeter Feb 13 '16
Selvgjort er velgjort :-)
Sider: « 1 2 3