Loading...
dk

Til nørderne - Model S nu med motorlyd | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Sep 20 '16

Ja, gys. Og jeg som forventede at elbilerne kunne reducere støjen i byerne.

Mon ikke det var bedre at forvente at folk bruger deres øjne i trafikken - mange hører alligevel kun den "støj", som de får gennem deres høretelefoner - men det generer trods alt ikke andre.

Niels
Niels Sep 21 '16
ja sørgeligt at der er lavet regler/lovgivning på forkert grundlag - lovene blev skrevet før der realt var el biler på vejene.
alle biler larmer lige meget - også elbiler så snart farten overstiger ca. 20 km/t og underlag er nogenlunde normalt.
det er kun hvis underlag/vognbane er helt glat eller farten er så lav at der kun er en teoretisk mulighed for en ulykke.

tese:
stil jer ved en normal vej, og lad 2 biler køre forbi jer. den ene en high end MB (i samme prisleje som tesla) og den anden en tesla.
jeg vil vove den påstand at begge biler ikke kan høres mens de kommer mod jer, i det øjeblik de 'rammer' vil der være en minimal mer støj fra MB'en
først når de har passeret kan man høre lidt mere støj fra MB'ens udstødning.
moralen er at alt den støj man høre FØR bilen er passeret er vind og dæk støj - dyere benzin biler er skam også ganske veldæmpede...
jensk2
jensk2 Sep 21 '16

Enig, ved højere hastigheder er motorlyden irrelevant, dækstøj overdøver klart. Men ved kø-kørsel og tomgang i byer er en elbil MEGET mere stille end en ICE car. Så mon ikke den samlede 'baggrunds' støj ville falde med flere el-biler?

(Hvorfor kan en motorcykel i Birkerød starte hver morgen kl 5:40 og dernæst høres accelerere væk i næsten et minut pga. ekstrem udstødningsstøj? Motorcykler skal OGSÅ synes hvert andet år, men ingen opdager åbenbart at lydpotten fjernes en halv time efter:-()

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Sep 21 '16
Kiefer
Kiefer Sep 22 '16

Og forskellen i dækstøj er endnu mere markant hvis man sætter 21" på istedet for de normale 19" der følger med bilen.

Støjen fra vores biler synes jeg var markant lavere end støjen fra de forankørende benzin biler da vi kørte på motorvejen i Silkeborg ved åbningen. Der var det ret tydeligt og også noget speakeren kommenterede et par gange.

/Martin

Hilbert
Hilbert Sep 22 '16

Der findes nu mange ICE biler (især benzin), som i dag næsten heller ikke kan høres ved langsom kørsel.

Prøv at lyt efter næste gang du har 5 min på en parkeringsplads. Så de skal måske også have bib-bip, klunk-klunk eller andre sjove lyde tilføjet. Det skal nok bliver rigtigt hyggeligt ;)

Men det er åbenbart ved at blive på mode, at støjforurene vores hverdag unødigt. Selv i dr-nyhederne indlægges nu ofte musik og biplyde som baggrund, så talen bliver endnu mere uforståelig. Intet under at flere og flere lider af tinitus ;) 

kka
kka Sep 22 '16
Citat fra jensk2

.... Motorcykler skal OGSÅ synes hvert andet år, men ingen opdager åbenbart at lydpotten fjernes en halv time efter:-()

Nææ, motorcykler er ikke underlagt periodisk syn.

/Klaus 

jensk2
jensk2 Sep 22 '16
Citat fra kka
Citat fra jensk2

.... Motorcykler skal OGSÅ synes hvert andet år, men ingen opdager åbenbart at lydpotten fjernes en halv time efter:-()

Nææ, motorcykler er ikke underlagt periodisk syn.

/Klaus 

Jamen det forklarer jo fint larmen:-( Jeg huskede ellers at det var et EU krav i 2013, men det blev desværre aldrig indført. http://www.mctc.dk/...af-motorcykler/ ;

Sider: « 1 2