Loading...
dk

85D contra 90D | Tesla Forum

perhansen
perhansen Aug 8 '15

Tesla skriver sådan på deres webside: 

1. 85 kWh batteri med firehjulstræk
    90 kWh opgraderingen øger rækkevidden med 6%
  2. 528 km rækkevidde (NEDC)

Er de 528 km så efter opgraderingen eller hvad?  Ved godt det er teoretiske km og man nok kun når de 350-400 km ved lidt frisk kørsel om sommer.

Er  jo ved at være yderst acceptabelt.

Og måske kan man endda opgradere til 120 kwh batteri om 4-5 år for måske 50-60.000 kr og så opnå omkring 700 km teoretisk kørsel

nicom
nicom Aug 8 '15
85 har 502 km i rækkevidde ..... 85d 528 km ...... 90d 560 km nedc. (cirka)
cblading
cblading Aug 8 '15
Men kan de kræve afgift af bilen, såfremt man sætter et 120 kWh batteri senere det er jo en ændring af bilen?
nicom
nicom Aug 8 '15
Når vi engang runder de 100 kWh i batteri størrelse vil jeg efterfølgende foretrække en lettere bil frem for endnu større batterier
GO4IT
GO4IT Aug 8 '15

P85D har pt 409 km. i fuldt opladet tilstand - så vil jeg skyde på at med en opgradering vil det give ca. 433 km. - i terorien. Hvad det så rækker til, er afhængig af den enkeltes kørestil ;-) Vi blev lidt overraskede over at der ikke var flere km. i fuldt opladet tilstand.

Hookmaker
Hookmaker Aug 8 '15
Nej, men nu bliver det lidt finurligt, for lad os sige du vil købe et nyt batteri om feks. 3 år, og skal have det alene, hvad så med batteriafgift? Den er jo skyhøj i Danmark ?..;-)
perhansen
perhansen Aug 8 '15

409 km ved 100% opladning på 85D?? Tesla skriver jo 491 km.  Det kan vel ikke passe at Tesla fejl informerer/beregner så meget.?  Er vel de beregnede km du så vil kunne opnå ved din kørestil?

Bianco
Bianco Aug 8 '15

De 491 km er målt efter den officielle EU norm NEDC, som ikke har meget m virkeligheden at gøre - men det er i det mindste den samme der bruges til alle biler.

I den virkelige verden ser det sådan ud for en Tesla S 85 (uden D):

GO4IT
GO4IT Aug 8 '15

@perhansen - som Bianco skriver det er teoretisk med de 491 km. Da vi fik bilen var den ladet op 90 pct. hvilket var omkring 367. Jeg var lidt forbavset men sådan er det. Er dog stadig rigtig glad for bilen - der er bare ikke 491 km. i batteriet når man får den, og det er egentlig meget rart at vide.

kajakaj
kajakaj Aug 8 '15
Det går nu helt fint. Vi kører rated om sommeren og typical om vinteren og det passer fint med vores forbrug og rækkevidde. Total gennemsnit er lige nu på 182 wh/km for de 32000 km vi har kørt nu siden marts 2014. Det er en S85 på 19" helårsdæk soltag og luftaffjedring
Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Aug 8 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 8 '15

Ja det lader sig fint gøre så længe man holder sig fra motorvejen og gaspedalen... :-)

GO4IT
GO4IT Aug 8 '15

@Mwn jeg er ikke helt med. Troede kun batteriet kunne vises i procent eller km. og der er den sat til km. Er det energi appen du hentyder til - eller er der en anden indstilling jeg ikke er opmærksom på/har fået øje på?

kajakaj
kajakaj Aug 8 '15
Vælg driving settings distance så kan du vælge mellem rated og typical
GO4IT
GO4IT Aug 8 '15

Tak jeg kigger på det i morgen ;-)

kajakaj
kajakaj Aug 8 '15
Gustavsfar har ret i at motorvej koster mere i forbrug. Gaspedal har vi jo ikke i teslaer så det må være speederen du mener. Den bliver nu mest brugt til indstilling af fartpilot og så går det bare derudaf.
KimT
KimT Aug 8 '15
Citat fra Hookmaker Nej, men nu bliver det lidt finurligt, for lad os sige du vil købe et nyt batteri om feks. 3 år, og skal have det alene, hvad så med batteriafgift? Den er jo skyhøj i Danmark ?..;-)

Hvis man ikke piller ved noget som vedrøre typegodkendelsen så burde man vel uden noget videre kunne skifte batteri. Og hvis der er afgifter på i DK så er der vel ikke nogen der hindre en i at tage til Tyskland/Norge til den tid, for at få smidt et større batteri under bilen ;-)

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 9 '15

@kajakaj

Jeg mindes nu fra min tid i Silkeborg at dem fra Langå også gav den pænt meget gaspedal på deres knallerter selvom de da vistnok kørte på benzin... :-)

perhansen
perhansen Oct 22 '15

Har vanskeligt ved at se consumption totalt set på de første 1500 km jeg har kørt.  kan kun se 10-25 og 50 km.  Hvor ser jeg total henne, da jeg går udfra bilen kan vise det.?

Min 90D lader kun til omkring 390 ved 90% og er faldet 8-10 km siden køb, men satser på at det vil komme tilbage ved at køre bilen tom og så lade 100% op og dermed se om ikke jeg kan komme op på de 425 km.

Men iøjeblikket ligger jeg kun på omkring de 250-270 effektive km med mine 21" hjul

ODE90D
ODE90D Oct 22 '15

@perhansen: Hvilken slags kørsel taler vi om, og hvordan med farten? Umiddelbart lyder dit lidt voldsomt. Jeg venter stadig på min Tesla, som også er en 90D, men synes at kunne forstå på andre posts herinde, at deres gennemsnitsforug ligger en del lavere end dit. 

perhansen
perhansen Oct 22 '15

ja har jo været end del testkørsel og acceleration + motorvejskørsel på 130-140 km, så jeg ligger på 280-290 W/KM på de sidste 50 km.  Men kan godt mærke det er blevet koldere også.

jeg kører dog ikke så meget årligt, så kan godt klare mig med det, men glad for jeg opgraderede, så der er mere at give af om vinteren og med 21" og til 90% opladning og med 3-5% tab på sigt

Sider: 1 2 3 »