Loading...
dk

Nu er vi blevet 100% elektrisk! P85 og nu BMW i3 ankommet! | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Teslaforum: Diverse » Ris & Ros
Hookmaker
Hookmaker Feb 28 '14
Jeg kørte Volvo S60 plugin hybrid i Sverige sidste sommer i en time på motorvejen. En fantastisk bil. Kørte på batteri, hurtig som et lyn og man kunne overhovedet ikke høre eller fornemme når D5 dieselmotoren slog til og fra. Super oplevelse, men prisen skulle ligge tæt på 900k. Gad vide om den også er omberegnet pbga. Km/L - selvom den D5 er jo er noget større end BMW s scootermotor..;-). ?

@dennis, jeg smutter alene til annecy i Frankrig sidst i maj, en test på hvordan det går i TMS ned ad motorvejen i Tyskland/Schweiz.
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Feb 28 '14
nicom
nicom Feb 28 '14
Citat fra dennisogmia

Jeg kan nu godt leve med lidt "brummen fra motorrummet" et par gange om året. Hvis man kunne købe en 34 hk motor til 35.000 kr. til Tesla'en som kunne passe ned hvor man har børnesæder ville jeg personligt bestille en med det samme, især hvis det var en man kunne tage ud til daglig, el er super lækkert i hverdagen når man er i nærheden af sin egen stikkontakt, men helt ærligt er el for besværligt på ture i udlandet endnu, tænker f.eks. på de oplevelser nogen her på forum har haft i Norge :)

Der er vi uenig. Tesla har snart supercharger derfor er der ikke behov for range extender. I bmw i3 er det en anden sag.
KS
KS Mar 1 '14

@Nicom: +1

Helt enig - med godt supercharger netværk, ingen brug for motor eller generator. Syntes også det ville se sjovt ud med udstødninger ud gennem bagklappen, og en ledning fra generator til chargeporten imens man kører :-)

dennisogmia
dennisogmia Mar 1 '14
Det er mere ideen omkring en range extender jeg godt kan li, vil ikke ha en hybridbil, synes nu at 60 og 85 kWh batterierne er for små til lige og tage en swiptur sydpå, det er jo hver 3 time man skal ind og tanke, har ofte kørt 800 km eller mere i træk uden stop og vil slet ikke ha tålmodighed til det, i dag vil jeg bare tage vores nr. 2 bil..
Skaarup
Skaarup Mar 1 '14
På en 800 km tur er det rigtigt du skal stoppe 2 gange ved en SC. Men er det ikke meget sundt med en pause på sammenlagt en times tid, på så lang en tur? De gange jeg har kørt på bilferie har vi da stoppet 3-4 gange på sådan en tur, for at strække ben og tanke menneskerne op :-)

Selvom der eksisterede et 1000km batteri, ville jeg stoppe minimum 1-2 gange undervejs.
dennisogmia
dennisogmia Mar 1 '14
Kan godt være at når man er en familie med små børn som er afsted at så er man nød til at stoppe oftere, men det vil jo netop kræve at der var SC på de rastepladser man køre ind på, og at man ikke skal køre kæmpe omveje fordi man er afhængig af SC på ruten, samtidig har jeg været et par gange i sydtyskland i firmaets VW Passat og må sige at jeg aldrig har forstået hypen omkring de tyske biler, lige indtil jeg prøvede de tyskemotorveje med 200 km/t. I 10 timer uden stop. -det skal siges at vi har netop valgt 60 kWh uden SC da det dækker 99% af vores kørsel og har så valgt hellere vil bruge de 70.000 kr. på en bedre nr. 2 bil eller leje en måske, men pt. har vi alligevel ingen langtursplaner og sommerferien skal forhåbenligt bruges på en tur til USA og se Tesla fabrikken..
nicom
nicom Mar 1 '14

200 km/t i 10 timer i træk ,det kan tesla'en ikke og det kommer nok aldrig til det i min levetid( selvom jeg håber at blive gammel).Det kræver nok et 500+ kwh batteri. I en passat er det måske muligt på en meget stille mørk nat, dette bliver nok ikke muligt uden at overskride nogle fartgræser da en stor del af autobanen alligevel er fartbegrænset eller har vejarbejde. Netop autobanen gør det tyske marked til en udfordring for Tesla motors , og det er spændende i de næste år  hvordan tyskerne modtager Model S da netop autobahn kørsel er en tesla svaghed.

Raymond
Raymond Mar 1 '14
Citat fra dennisogmia tyskemotorveje med 200 km/t. I 10 timer uden stop.
10x200km = 2.000km, så lang er tyskland ikke og du kan ikke køre 2.000km på en tankfuld.
Jeg har tit kørt >200km/timen ned gennem Tyskland(når det var muligt), hurtigst muligt i  de sydlige lande og når jeg når frem til bestemmelsesstedet er min gennemsnitshastighed alligevel kun ca. 110km/timen.
Jgilberg
Jgilberg Mar 1 '14

Tesla vs i3 vedr forbrug:

i3 giver ikke så god overblik over forbruget som Teslaen gør. Man er nødt til at regne % som vises i statusbar kombinert med hvad den stod på full-ladet. I det store og det hele stemmer nok de tal som har fremkommet i tråden. Ved "normal" kørsel i 80 km/t bruger i3 nok omkring 150-160 Wt, medens Teslaen bruger 180+. Det er ikke det helt store der skiller de ad. MEN, det er "umulig" at ikke være lidt "hård" på Tesla speederen :-).

Vores i3 vil aldri blive brugt til længre turer. Jeg kører den til og fra arbejdet (Jessheim-Oslo, 49 km hver vej) og kører som en "benzin" bil. Det jeg tror "knækker" tænder i Danmark er de flotte motorveje. Jeg kan godt se at det er "bøvlete" at måtte oplade hvis man tit kører f. eks Århus-København-Århus samme dag. I Norge går ikke trafikken så hurtig, og jeg kan uden problemer besøge "alle" byer syd for Trondheim og komme hjem samme dag.

Når jeg skal på kundemøder hører jeg alltid med kunden om de ikke kan diske op med et kraftstik, og det er utrolig rart at se at "alle" gør alt for at ordne det til mig. En time eller to ved et kraftstik er ALLTID nok til at jeg kommer hjem de gange jeg har haft brug for det.

Nå glæder jeg mig bare vildt til at det kommer SC i Danmark, og meget gerne Combo-chargere så jeg kan sende "konen" hjem til sin familie på weekend med i3.

NOELON
NOELON Mar 2 '14

Mht BMW i3 på langtur, så tror jeg ikke på, at BMW havde tænkt den skulle bruges til at fræse op og ned af Autobahn på ferieturen. Se bl.a. de smalle dæk. Range extenderen er mere til at fjerne nervøsitet og skal sikkert kun bruges sjældent. Derfor lanceres i3 i USA også som bybil og hvor ejeren kan leje en 5'er billigt når de skal på langtur. Lignende koncepter hvor du har adgang til forskellige biler efter behov er også under udrulning i Europa. Det er noget andet med Volvoen her er den jo i udgangspunktet bygget som en plug-in Hybrid, men vægt på Hybrid. Forholdsvis stor motor og lille batteri. i3 er omvendt større batteri og lille motor til at lade med om nødvendigt og som ekstraudstyr. Først i8'eren er en normal Hybrig med større motor og monteret som standard.

nicom
nicom Mar 2 '14

Bmw i3 er på mange måder et beundringsværdig stykke teknologi. Her er først og fremmest det brugen af kulfiber der resultere i en relativ lav vægt( 1195kg eller 1315 kg Rex) der imponere . Andre elbiler er tungere. Interiør er lækkert som andre bmw'er og designet er futuristisk. Hertil er alt fint ,men jeg kan ikke helt forstå konceptet. Bilen vil fint erstatte en 1 serie eller den nye 2 serie (mpv) med en undtagelse autobahn .  Hvis de blot havde gjort ligesom tesla med SC så man kan køre 2-3 timer og oplade i 30 minutter vil det være fint men dyrere og tungere som model s. Her skulle løser bmw afstand problemet fint ved " mc"motorgenerator (rex) men hvorfor så putte lille 9 liters tank og ikke en 25 liters tank. Den lille tank resultere i stop ved samtlige benzintanke ved autobahn da afstanden er typisk 80 km . Havde tanken været blot 12 liter ville man springe hver anden tank over køre 160 mellem stop og det ville være næsten tåleligt. Det er som om at de gamle bilfabrikanter med overlæg  gøre alt for at elbiler ikke bevæge sig ind på brændstofsdrevet bilers område selvom elbiler teknisk set er bedre. 

Men tesla motors skal nok få dem på andre tanker hvis de vil overleve.. :-)

Så pga den lille tank dækker Rex udgaven det samme segment som standard udgave som er en super mini som aldrig rigtig kommer mere end 100-200 km hjemmefra.

Forummets indlæg er redigeret af nicom Mar 2 '14
Bianco
Bianco Mar 3 '14
Citat fra nicom Her skulle løser bmw afstand problemet fint ved " mc"motorgenerator (rex) men hvorfor så putte lille 9 liters tank og ikke en 25 liters tank

Jeg tror vi skal huske at i de fleste andre lande end Danmark, så er en bil i BMW i3 størrelsen et værktøj til at komme rundt i det daglige - ikke en sælger/rejse bil. Og hvis man i ikke-Danmark har råd til at købe en BMW i3, så har man allerede mindst en almindelig bil.

Claus
Claus Mar 18 '14

Hvor mange kW kan den lille hjælpemoter ( eller generator som det jo er ) give? Kan man løber tør for strøm på batteriet, og så stadig suse afsted med 130 km/t ved hjælp af generatoren?

Har set nogle videoer med bilen, synes godt nok den generator larmer fælt. Lyder jo som en hel traktor på speed. 

Sider: « 1 2