Loading...
dk

Hærværk - hvad sker der for folk !!! | Tesla Forum

Pim
Pim Nov 9 '15

@Thor, jeg forstår godt man bliver lidt skræmt ud fra det man læser, det gjorde jeg også selv, og jeg havde også styr på hvor jeg havde sugerørene :-). Men det eneste det kræver er lidt fingersnilde... Der er jo også lidt "oplæring" i alt det man læser om emnet, hvor forskellige venlige personer deler ud af deres erfaringer. Alle kan montere de 2 stk. kamera, og trække ledningerne, det eneste der kan være en udfordring for nogle, er tilslutning af 12V til OBDII stikket, men det kan man jo få hjælp til.

Nikolaj
Nikolaj Nov 9 '15

@Pim: hvilket dash-cam er det, du har installeret? 

Jeg kan se, at der er masser af installations-videoer på youtube. 

Alternativt kan man også få et sæt kameraer med montering for 3750kr. hos autoskadestuen ved siden af Tesla på Amager. Det var her jeg fik den coatet samt sat 19" Lugano/Nokian vinterdæk på. De virkede meget dygtige og behagelige derude. Bilen stod i hvert fald super-flot efter behandlingen. 

Pim
Pim Nov 9 '15

@Nikolaj: det er blackvue DR650GW-2CH.

griffel
griffel Nov 9 '15

@Pim: Er det med fast 12V-forsyning eller bare til cigarstikket?

Pim
Pim Nov 9 '15

@griffel: Jeg kunne ikke finde et stik med fast 12V ved loftet som mange har skrevet om, og der er forskellige udmeldinger om det er fast 12V eller ej, afhængig af om det er med det ene udstyr eller det andet, derfor brugte jeg ikke meget tid på det, og har pt. bare tilsluttet det til cigarstikket (ledningen er lang nok til at kunne nå fra OBDII stikket og videre over til cigaretstikket)), men jeg bestilt et OBDII stik, og når det kommer i løbet af ugen, bliver det tilsluttet der (påloddet). Jeg mener det er pin 4 og 16 der er fast 12V forsyning i stikket. Alternativ til loddearbejdet, så kan man købe et OBDII stik med cigarstik i den anden ende, så kan ALLE gøre det selv :-) 

http:///...289.html?language=en

Hilbert
Hilbert Nov 9 '15

http://www.dx.com/p/obd2-16-pin-male-to-micro-usb-5-pin-male-smart-charging-cable-for-car-gps-dvr-android-phone-4m-398994#.VkCfi6-FNPY

Dette OBD2 stik med ledning er med indbygget sikring og micro USB stik lige til at tilslutte - i hvert fald Mini 806 Dash Cam.

Ledningen føres meget let og helt skjult op langs forreste dørstolpe (bag gummilisten) og videre bag loftsbeklædning langs overkant af frontruden og ud bag bakspejlsholderen lige ved kameraet. Uden lodninger, samlinger, huller eller overflødige stik.

Desværre er det vist ikke lovligt at optage ved parkering på offentlige steder.

Raymond
Raymond Nov 9 '15

Hilbert: ~~Desværre er det vist ikke lovligt at optage ved parkering på offentlige steder.

Det er jeg ret sikker på er lovligt, så længe det ikke er et fastmonteret camera på stedet.

Hilbert
Hilbert Nov 9 '15

Raymond: Det tillader jeg mig så at tro på. I hvert fald er det nok dumt at grave i en evt. usikkerhed - da det så kan blive ris til egen r...

Lau
Lau Nov 9 '15

Det gør ondt helt inde i hjertet at se den slags. Jeg var ude for noget lignende for en måned siden, ca. 20-30 ridser på kølerhjælm, hele vejen ned passagersiden og på bagklappen. Heldigvis havde jeg folie på så der var kun et enkelt lille sted lakken var beskadiget. Det krævede omfoliering af 2/3 af bilen. Nu leder jeg efter en garage i nærheden jeg kan leje...

Hilbert
Hilbert Nov 9 '15

Lau: Det gjorde også ondt i mit hjerte, da jeg så din bil i Århus. Jeg frygtede, at det også ville kræve omlakering. Dejligt at høre at skaden trods alt ikke var større. Men ærgerligt er det, at der findes så sølle og lavtstående mennesker.

Jabba
Jabba Nov 14 '15

@Lau: Ked af at se din bil skamferet. Må jeg spørge hvor du fik lavet folie og hvad det kostede?

Clubman
Clubman Nov 14 '15
@Lau: Trist at se skaderne, godt de kunne udbedres. Hvor stod bilen, da det skete, ved din bopæl?
T3S7A
T3S7A Feb 6 '16
Det er simpelthen så lavt. Hvorfor kan folk ikke bare gå videre. Håber virkeligt en dag, at sådan en person bliver overvåget af et kamera i en bil, eller overvågning på gaden. De skulle have lov at betale selv. 
krabbe
krabbe Feb 6 '16
Har prøvet det samme med en 14 dage gammel Volvo XC90 for en del år siden..

Jeg fatter simpelthen ikke hvad der motivere folk til den slags. Er overordentligt bange for at en person som udførte dette ikke ville nøjes med at betale for rep, hvis jeg tilfældigt overværede sådan noget.

Nikolaj
Nikolaj Feb 6 '16
Hvor er det surt :(
Jeg prøvede præcist det samme i slotsarkadernes parkeringshus i Hillerød. Det kostede samlet 9700kr og jeg måtte undvære bilen over en uge, mens autoskadestuen lavede den fin igen.

Nu har jeg fået DashCam og holder ikke længere bagerst på parkeringspladserne, hvor tabertyper, der er grønne af misundelse kan få arbejdsro. Det kan dog stadig ske, hvorfor jeg også tjekker bilen hele vejen rundt hver gang, jeg har holdt et sted! Helst parkerer jeg steder, hvor der er et synligt overvågningkamera ved siden af. Endelig bruger jeg ikke Teslaen, hvis jeg skal holde steder, som jeg er utryg ved!

Hvis man prøver det, og der holder andre biler parkeret ved, kan man også tjekke om nogle af dem har dashcams. I så fald kan man lægge en seddel og måske den vej rundt få hængt vandalerne op på det.

lysmanden
lysmanden Feb 6 '16
Nikolaj. Var der ikke kamera i p kælderen inHillerød? Det er naturligvis også svært at bevise for man skal jo se det tydeligt og ikke bare at vedkommende går tæt op af bilen
Nikolaj
Nikolaj Feb 7 '16
Nej, ikke på selve pladserne, kun ved betalingsautomaterne tilbage i november 2015.

Det er der dog fx nogle steder i Lyngby-storcenters kælder, hvor jeg så forsøger at holde, når jeg besøger dette center.
Sider: « 1 2