Loading...
dk

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I? | Tesla Forum

Hookmaker
Hookmaker Jul 21 '15

@HH, det var gas. Christian Grau var så skudt i den bil (og han har jo som bekendt kørt det meste), - men de nægtede at lade den trone ind på kongepladsen, så de skulle finde på noget inden programmet sluttede. Det nemmeste var så at lade som om den løb tør midt i en æbleplantage langt fra alfarvej...;-) 

Kristian70k
Kristian70k Oct 5 '15
Startede på 90% 340 km ;)
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 5 '15

Det er da meget godt gået Kristian :-) Hvis det stemmer at din SoC var 90 % da du startede har du intet at frygte mht. degenerering af din batteripakke, da en 100% ladning i så fald vil give dig 79 kWh til rådighed fra 0-100%, hvilket er identisk med da bilen var ny :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 5 '15
Kristian70k
Kristian70k Oct 5 '15
;) jeg ladede til 100% i går kørte 10 km 377 der fik den lidt gas så kom ned på 355 km og så tabte den noget over natten.. Så startede med ca 340.. Så det er fra 100% ;) men den ladede faktisk 3 km mere på ved 90% i dag efter den lille tur.. Så den kom på 343 ved 90%.. Så tror det kan være godt også at køre det tæt på tomt engang imellem ;)
Kristian70k
Kristian70k Nov 11 '15
Randers ÅLBORG bag en lastbil :) tester lige fordi jeg er i alt for god tid :) gennemsnit 84 km i timen, tacc on sat til en billængde..
Forummets indlæg er redigeret af Kristian70k Nov 11 '15
NT_nofuel
NT_nofuel Nov 11 '15

TACC sat til en billængde siger du.. .har det nogen betydning hvis man sætter den til 3-4 billængder, udover at den så holder længere afstand?

Virkelig spændende forbrug du har der, men er det risikoen værd at køre bag en lastbil og få diverse stenslag? Har en 70RWD og der er virkelig gået sport i den for at se hvor langt forbruget kan skrues ned. Jeg ligger i snit 175wh i landevejskørsel. 

Der er meget omtale om det er en 70'er eller 85'er og hvor meget rådighed de har på batteriet. Men det ser ud til at man her på forum har konkluderet at en 70'er har 68kwh og 85'er 78kwh. (hvilket KUN er 10kw mere end 70'erens lille batteri) hvor langt kan man køre ekstra for 10kw? måske 50km? da man også skal have i tankerne at en 85'er vejer en del mere. Er 70'eren et fund for pengene, da den kun køre 50km mindre på en opladning? 

T3S7A
T3S7A Nov 11 '15

Spørgsmålet med hvor mange kWh der er til rådighed til kørsel på de 2 modeller er nok meget rigtigt. Men det ændre ikke på det faktum hvor mange kWh der er i hele batteriet på de 2 biler. Så kan det tænkes at en 70 er ikke nær så godt beskytte som en 85. Dvs. man kan presse mere i top og bund opladningen. Kunne derved forventes, at den vil have et større % tab af kapacitet over tid end 85 modeller.

DeaconWP
DeaconWP Nov 11 '15

NT82: Ja, det synes jeg en 70'er er. Den er væsentlig billigere, og den kun lidt mindre rækkevidde er der ikke brug for alligevel for lang de fleste. Med det daglige brug, vil de fleste kunne bruge en 70'er. Jeg kan kun se en bagdel ved at "nøjes med en 70'er.

Og det er den lidt længere tid det tager at smide et antal kilometer på batteriet, når man er på langtur, og skal super charge til næste etape.

Så er man ikke en "blæremås", med hang til at bruge sine Hk til utallige accelerationer, så kommer man i DK helt frem til sit mål, selvom man har valgt en 70'er.

Men vil man have de sidste HK og dermed lavere tider på 0 til 100, så må man hoste op med en del mere.

Der selvfølgelig situationer, som f.eks Middelfart, sommerhus i Ringkøbing, retur til Middelfart, som en 70'er ikke vil kunne klare i et hug. Men selv ejere af 85'ere har seriøse overvejelser gående på dette.

Men det ser jeg nu kun som en modvilje til at sætte sig ind i, hvor der er funktionelle ladere, der godt nok skal betales for, og så bruge dem.

NT_nofuel
NT_nofuel Nov 11 '15

@T3S7A: ja det kan så godt være batteriet på 70'eren bliver presset mere og formentlig ikke vil have en så lang levetid som hvis det havde været 85kwh, men men der er jo 8års garanti, så mon ikke man får mulighed for at skifte det lille batteri ud med et 120-150kwh når det engang kommer om 4-5år :) 

@DeaconWP: Så må man prøve at planlægge sin indre "blæremås" så den træder i karakter på hverdage, hvor der alligevel ikke er langt på arbejde og har rigelig med "juice" på batteriet og så måske dæmpe sig lidt når man ud på langeture hvor rækkevidden kan være en udfordring :) 

Kan godt se at når man kommer i det vestjyske, at det godt kan give lidt hovedpine med at få fundet ladestationer og den ventetid det så vil give med 11kwh ladere. Det er måske ikke helt optimalt at vente 2-3timer på at få ladet op på vej hjem fra sommerhus.. har selv et clever opladningskort liggende i bilen i tilfælde af planlægningen skulle gå i koks. 

Plugshare appen kan anbefales, da man der kan finde offentlige ladere og homechargers hvor private giver en hjælpende hånd til en stakkels elbil i nød. De fleste tager ikke 5,5kr/kwh som clever, men som regel kun 2kr/kwh. Burde vi Tesla ejere ikke have samme mentalitet hoppe på vognen og være på Plugshare?

Hookmaker
Hookmaker Nov 11 '15
Nej, kører man masser af kortere ture og dermed koldstarter, så vælg det største batteri, det er ALT afgørende for rækkevidden. Man kommer aldrig ned på de forbrug ved kolde ture på under 20 km.
muller
muller Nov 11 '15

@NT82: Jeg troede alle Tesla ejere allerede var på plugshare ;-)

SuneH
SuneH Nov 11 '15

Jeg har tjekket Plugshare, og det er MEGET tyndt med private opladningsmuligheder på vestkysten omkring Ringkøbing. Selvom man ikke kan regne med at køre Middelfart - Ringkøbing - Middelfart i et hug i en 70'er, som DeaconWP skriver, så kan man jo bare lade lidt på en "mormor-ledning" mens man alligevel overnatter hos familien eller i det lejede sommerhus. Med 11 km/t får man snildt 150 km på tanken over en nat, og kan derfor fint nå retur til Middelfart.

Udfordringen kommer således kun hvis man skal retur til Middelfart samme dag. Det har vi prøvet en enkelt gang (konfirmation om søndagen i Ringkøbing, hvor vi kørte frem og tilbage samme dag). Det var nu i en ICE, så ingen problemer, men i vores kommende 70'er vil det så betyde, at man skulle have ledningen ind i forsamlingshuset og lade mens man sad og spiste tartelletter og glaseret skinke.

Mobileineurope
Mobileineurope Nov 11 '15
Hej SuneH,
Det med forsamlingshuse har jeg prøvet flere gange da vores Leaf var vores bil nr 1. Er aldrig blevet afvist og det virker fint. Dog skal du passe på med strømstyrken så du ikke slår sikringen. Det er trælst med kold steg:-)
Lau
Lau Nov 11 '15

Jeg var i Agger for et par måneder siden og klikkede på plugshare og synes det var noget tyndt. I stedet snakkede jeg med havnefoged i Agger og snuppede en opladning fra en af deres 64A udtag på havnen.

Kristian70k
Kristian70k Nov 17 '15
Kørte min til 0 km den anden dag, satte den til at lade til 100% der kunne den lade 75 kWh på ;) det er ikke helt skidt på en TMS der har kørt 72.000 km.. Mener den kunne klare cirka 78/79 da den var helt frisk fra fabrikken, så det er ikke meget den har tabt ;)
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 17 '15

Hvad lader du i typical nu Kristian?

Ellert
Ellert Nov 17 '15

Jeg har en fra 2015 p85+ med autopilot og 21 tommer turbine med 265 bag og 245 for...

Jeg bor i byen og den står ikke i garage, og jeg kører stort set kun korte ture. men kører dog med gennemsnit kwh på ca 230... lader op til 90 procent.. da jeg ladede op igår var der 14 km tilbage og jeg havde kørt ca 220 km. altså 235 ialt.... når jeg lader til 90 procent siger den ca 349 i typical range og den ene gang den blev ladet til 99 procent, sagde den 389 km... Jeg er sgu rystet over rækkevidden... jeg har kun haft bilen en måneds tid og er derfor ikke tesla ekspert...men havde sgu regnet med omkring 400 minimum... Fair nok de ca 500 ikke holder, fair nok at de 400 heller ikke holder helt... men 235 selv med mit kørselsmønster... det er eddermame lavt!!!

Dog er samtlige 235 med et kæmpe smil på læben!!! den slår stadig min Audi tidligere RS4 i køreglæde og oplevelse... Men har dog ovevejet om der er noget galt,,,

Niels
Niels Nov 18 '15
@ellert.
der er sandsynligvis ikke noget galt med din bil ( med mindre dæk tryk er lavt)
dine dæk/hjulvalg spiser ca. 5% rækkevide, 19" gør det lidt bedre så her kan du hente lidt.
du vil opleve at dit forbrug /km er højere ved mange små ture. den dag du har brug for et længere stræk vil forbrug falde efter ca. 10 km. at du holder ude på gaden gør desværre regnestykket lidt dårligere - specielt om vinteren.
det skal du ikke se som et problem, da du ved langture blot køre inden om en suc og lader op, samt sikre at bilen er godt varmet op inden videre fær.

jeg ville være bekymret for langtids virkningen hvis du lader din bil sjældent og lader den stå med lav soc natten over (eller læser jeg forkert) en opladet (90%) tesla er en glad tesla, lad derfor ofte hvis dit batteri skal holde (batteri garanti dækker ikke slidtage).
efterlad aldrig ! bilen med lav ladestand.

jeg har taget adskillige ture fra kbh til randers neden om fyn, og det er mere end 230 km - ingen af turene har jeg haft under 20 km rest ved randers. ( p85/p85d) det kræver desværre at man ikke køre 150 km/t men istedet holder sig til de skiltede hastigheds grænser.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 18 '15
Kristian70k
Kristian70k Nov 18 '15
Lader til 375-380 i denne ladning var 375 km.. 200 * 75 = 375 ;) men der gik 10 km inden den gik på 374 ;) Ellert du får først en ide om din rækkevidde når du kommer over de 60-75 km.. Det er som Niels skriver ikke nemt at vuderer ud fra start stop ture..
RobertJ
RobertJ Nov 18 '15

@Ellert, dit snit forbrug er ok ved småture.
Husk din bil har et standby forbrug ligesom alle andre elektriske apparater. Du mister ca. 1-1,5kWh pr 24h. Dette kan skrues lidt ned hvis du aktivere Energy saving og hakker always connected af. Bruger du ikke din Tesla App. Så lad always connected være umarkeret. det sparer yderligere og halverer standby forbruget.

- R 

Sider: «« « ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 ... » »»